روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در بررسی پیامدهای توافق سیاسی تهران - ریاض بر اهداف سیاسی رژیم صهیونیستی در منطقه، آن را نشانه شکست تلاش‌های اسرائیل علیه ایران دانست.
کد خبر: ۱۴۰۱۱۲۳

به گزارش جام جم آنلاین، وال استریت ژورنال نوشت: توافق غیرمنتظره عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای از سر گیری روابط دیپلماتیک، «ضربه‌ قابل توجهی» به هدف اصلی سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد کرد.

این گزارش که هدف کلیدی و اصلی در سیاست گذاری خارجی نتانیاهو را ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای با هدف انزوای ایران عنوان می‌کند، می‌افزاید: اسرائیل، ایران را به دلیل حمایت این کشور از گروه‌های نظامی مخالف این رژیم در منطقه از جمله حزب الله لبنان و حماس، به عنوان دشمن اول خود در جهان می‌بیند.

بر این اساس، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدت‌ها است که موج بین‌المللی در حمایت از انزوای ایران و مقابله با برنامه هسته‌ای این کشور را هدایت می‌کند.

به دنبال اعلام توافق از سرگیری روابط بین ایران و عربستان سعودی شماری از مقامات سابق رژیم صهیونیستی و رسانه‌های این رژیم، این رویداد را به عنوان شکستی برای رژیم صهیونیستی تعبیر و از پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند.

در همین رابطه، ویلیام وکسلر مدیر مرکز برنامه های خاورمیانه اندیشکده آتلانتیک گفت: خبر توافق تهران و ریاض در واشنگتن مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما در اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان کاهش و تقلیل بازدارندگی آمریکا و اسرائیل علیه ایران تلقی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این توافق هنگامی حاصل شده است که آمریکا و اسرائیل با رزمایش‌های نظامی مشترک در حال هماهنگی نزدیک برای پاسخ بالقوه به برنامه هسته‌ای ایران هستند و مشاور امنیت ملی اسرائیل پس از سفر نتانیاهو به اروپا این هفته از کاخ سفید بازدید می‌کند.

این سیاستمدار سابق آمریکایی ادامه داد: در حالی که کاخ سفید ممکن است از تنش‌زدایی در خاورمیانه استقبال کند، اسرائیل از این تحولات استقبال نخواهد کرد؛ زیرا کاهش تنش در منطقه را به عنوان اقدامی برای کاهش تهدید اقدام نظامی علیه ایران تفسیر می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت: از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران به عنوان رقبای دیرینه منطقه‌ای، موجی از شوک در خاورمیانه ایجاد و ضربه نمادینی به نخست‌وزیر اسرائیل وارد کرد که تهدید ناشی از تهران را اولویت دیپلماسی عمومی و جنگ شخصی خود قرار داده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، این توافق نشان دهنده یکی از چشمگیرترین تغییرات در دیپلماسی خاورمیانه در سال های اخیر است و توافق میان ایران و عربستان، در اسرائیل ناامیدی و نارضایتی را به دنبال داشت.

تارنمای خبری هیل نیز در گزارشی که در آن به نکات کلیدی توافق تهران و ریاض می‌پردازد، نوشت: به عقیده کارشناسان، نزدیکی تهران و ریاض می‌تواند امکان شکل‌گیری یکی از توافق‌های بین‌المللی که همان عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل است را دشوارتر کند.

در این میان روز گذشته، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از بلومبرگ گزارش داد، مقام‌های سعودی برای یک هیات اسرائیلی که قصد حضور در یک رویداد گردشگری سازمان ملل متحد در عربستان را داشتند، ویزا صادر نکرده است. 

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها