گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه کننده برنامه «دست کی بالا»

ثبت زیباترین لبخند بچه‌ها

«دست کی بالا» عنوان یکی از برنامه‌های کودک و خردسال شبکه دو است که یکی دو سالی است روی آنتن می‌رود و در این مدت بچه‌های بسیاری را پای برنامه نشانده است.
کد خبر: ۱۴۰۱۰۸۰
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

محمدرضا بهروز، اجرای این برنامه را به‌عهده دارد و در کنارش چند عروسک نیز به نام‌های توتک و زاغک حضور دارند که از قضا مورد توجه بچه‌ها قرار گرفته‌اند. یکی از بخش‌های مورد توجه این برنامه قصه‌گویی گیتی‌خامنه در سری قبل بود که آن هم مخاطبان بسیاری داشت. نمایش‌های کوتاه، موسیقی و کلیپ، مسابقه و بازی از دیگر بخش‌های این برنامه است. همچنین این برنامه با تکیه بر یک اتل متل کهن ایرانی طراحی شده و کاراکترها از دل اتل متل کودکی نسل‌های گذشته بیرون آمده‌اند و تقابل طوطی و زاغک در برنامه ریشه در ادبیات فارسی دارد. متک نیز که مخفف مهارت، تفکر و کار است برای بچه‌ها کاردستی می‌سازد. خلاصه این‌که این برنامه با بخش‌های مختلفی که دارد، رضایت بچه‌ها را جلب کرده و از این رو سری‌جدید آن مدتی است روی آنتن رفته است. جام‌جم با محسن مناجاتی، تهیه کننده این برنامه گفت‌وگویی پیرامون تغییرات جدید داشته که در ادامه می‌خوانید.

سری جدید دست کی بالا، با تغییراتی همراه بوده است. از جمله حذف بخش قصه‌گویی که توسط خانم خامنه انجام می‌شد. آن هم در شرایطی که یکی از بخش‌های نوستالژیک و پرطرفدار این برنامه بود. در این باره توضیح می‌دهید؟
سری جدید برنامه برای به ‌روز‌رسانی و همراهی با سلیقه مخاطبان، تغییراتی در ساختار و گرافیک و دکور داشته که امید است با رضایت بچه‌ها و خانواده‌ها همراه باشد. ضمن این‌که باید عرض کنم بخش قصه‌گویی با اجرای خانم خامنه به کلی حذف نشده بلکه با هماهنگی و درخواست ایشان برای تنوع و عدم تکرار، چند برنامه‌ای همراه ما نیستند و خیلی زود با نگرش و اجرای جدید به مجموعه برمی‌گردند. هدف همه ما و به‌خصوص خانم خامنه تاثیرگذاری و جلب نظر مخاطب خاص و عدم تکرار و رشد مجموعه برنامه دست کی بالاست که اولویت اصلی همه ماست.

پیش از این محمدرضا بهروز فقط مجری برنامه بود. چطور شد که مجری خانم هم در کنار او قرار گرفت و اکنون برنامه با این دو نفر روی آنتن می‌رود؟
در برنامه‌های پایانی سری قبل خانم سمیرا حاج فتحعلی با نام هنری پریماه و در نقش خواهر بهروز به برنامه اضافه شده بود و تست‌های اولیه زده شد و وجود ایشان در کنار محمد رضا بهروز برای برنامه آورده خوبی داشت و از این پس نیز در برنامه خواهند بود. امیدواریم اجرای پرنشاط دو مجری - بازیگر جوان، نشاطی خاص به خانه‌ها بیاورد و مورد قبول مخاطب قرار بگیرد.

سری جدید در چند قسمت طراحی شده و آیا در کنار عروسک‌هایی که مورد توجه بچه‌ها قرار گرفته بود، شخصیت‌های جدیدی نیز به آنها اضافه شده است؟
در سری جدید، برنامه دست کی بالا در ۵۲ قسمت طراحی شده است. لازم است بگویم بررسی‌های کارشناسی در بخش هنری برنامه با صاحب نظران و اهل فن انجام پذیرفت و با شناخت سلیقه و نیاز مخاطب هدف، عروسکی جدیدی به نام «شربت» به این مجموعه اضافه شد که این عروسک با تعریف شخصیتی خاص و متفاوت به‌گونه‌ای دو وجهی به شادابی و طنز برنامه می‌افزاید وکمک می‌کند خنده روی لب‌ بچه‌ها آورده شود.

در سری جدید برنامه شاهدیم فضای برنامه شادتر و موزیکال‌تر از سری قبل است. این به درخواست مخاطبان‌تان بوده یا تصمیم گرفتید پیام‌ها و مفاهیمی که به بچه‌ها منتقل می‌کنید از فضای مفرح‌تر و شادتر برنامه برای جلب نظرشان استفاده کنید؟
قطعا می‌دانید که موزیکال‌بودن برنامه کودک شاخصه اصلی برنامه‌هایی از این دست است و ما هم برای پر کردن لحظات شاد کودکان بیشتر سعی کردیم بر شادی و موزیکال بودن برنامه تمرکز بیشتری داشته باشیم و با ساخت موسیقی‌هایی شاد و حرکتی، مفاهیم و موضوعاتی را به کودکان بیاموزیم.

شما در دکور برنامه هم تغییراتی ایجاد کرده‌اید که مورد توجه قرار گرفته است. از جمله این‌که با نورپردازی و طراحی جدیدی که داشتید به نظر می‌رسد از فضای بیشتری در استودیو بهره گرفتید.
در این سری از برنامه علاوه بر تغییر در ساختار و گرافیک برنامه، دکور جدید و کاربردی برای برنامه‌های عروسکی طراحی و ساخته شده که در نوع خود کمی خاص است.در برنامه ما دو بخش وابسته و مکمل داریم که شامل نمایش، بازی و سرگرمی (که این بخش با حضور کودکان و مهمان اجرا می‌شود) است و برای بهتر اجرا شدن آنها بر آن شدیم در هر بخش دکوری ویژه و متفاوت با دکورهای موجود در برنامه‌های کودک طراحی و ساخته شود. در ساخت این دکورها از فناوری خاصی استفاده شد که با کمترین هزینه در عین واحد بودن دو دکور ساخته شده، در دکور اصلی با چرخشی ۱۸۰درجه‌ای دکور دیگری پدیدار می‌شود که این نوآوری در ساخت دکور برنامه‌های تلویزیونی کم‌نظیر است یا شاید برای اولین بار اتفاق افتاده که در هزینه و انبار و نگهداری صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای انجام گرفت. در این دکور مکان‌های متفاوت و خاص برای عروسک‌ها و کاراکترهای برنامه طراحی شده که برای تنوع تصویر بسیار حائز اهمیت است.

حدود سه سال است با این برنامه روی آنتن هستید و به یکی از برنامه‌های موفق شبکه دو تبدیل شده‌اید. دلیل این دیده‌شدن و مورد توجه قرارگرفتن برنامه توسط بچه‌ها چیست؟
این‌که برنامه دست کی بالا در بین برنامه‌های کودک و در شبکه دو موفق بوده یا خیر را مخاطب باید قضاوت کند. البته بازخوردهای خوبی از بچه‌ها و خانواده‌های‌شان گرفته‌ایم، ولی من و همکاران بسیار سعی کردیم در شرایط سخت روزهای کرونا لحظات خوب و پرنشاطی را از طریق جعبه جادویی به خانه‌ها هدیه کنیم و رضایت والدین و کودکان موجب دلگرمی در راه ادامه تولید برنامه بوده است.

یکی از نکاتی که باعث پویایی یک برنامه تلویزیونی می‌شود، تعاملی‌بودن آن با مخاطب است. از این رو آیا بخش تعاملی با مخاطبان هم به این سری اضافه شده است؟
در این برنامه همیشه سعی داشتیم با مخاطب قدم‌به‌قدم حرکت کنیم و از نگاه مثبت آنها الهام بگیریم و هر قدر نیاز دارند با آنها همراه شویم. هیچ‌گاه سعی نکردیم برای بیشتر دیده‌شدن مخاطب هدف، کودک و خردسال‌ بودن برنامه را فراموش کنیم. گام‌به‌گام با کودکان همراه شدیم و فقط برای آنها برنامه تولید شد. نمایشی و عروسکی‌بودن برنامه ما را بیشتر به کودکان و خردسالانه بزرگ‌اندیش و بزرگ‌نظر نزدیک کرد و هرآنچه تعامل بیشتر با آنها داشتیم بیشتر موفق بودیم و سعی کردیم در کنار هم برنامه را بسازیم. از آنجا که برنامه دست کی بالا موضوع‌محور است و بخشی از بینندگان برنامه، والدین در کنار کودکان هستند باز کردن برخی موضوعات در برنامه به صلاح نیست و گاه سوالاتی در باب موضوع برنامه به دست ما می‌رسید که در برنامه قابل طرح و پاسخ نبود. برای این‌که موضوعات برای والدین نیز کاربردی شود، در کنار تولید برنامه با مشاوران و کارشناسان در حوزه کودک گفت‌وگوهایی خواهیم داشت که به موازات تولید و پخش برنامه در فضای مجازی و کانال‌های مربوط به برنامه و سایت شبکه دو بارگذاری می‌شود و والدین می‌توانند از آن بهره کافی را ببرند.

با توجه به همین نگاه بچه‌ها و والدین‌شان به برنامه در سری جدید و در همین مدت با چه بازخوردهایی مواجه شدید؟ آیا این تغییرات رضایت آنها را در پی داشته است؟
زیبایی تصویر و دکور و تنوع در ساختار و حضور کاراکترهای پرنشاط در برنامه خیلی مقبول کودکان واقع شده و اصرار در حضور برنامه در این مدت بسیار زیاد شده است که خود نویدبخش دیده و پسند شدن برنامه است و امیدواریم با همراهی کودکان و تنوع در آیتم‌ها و هنرنمایی کاراکترهای برنامه بتوانیم در کنار کانون گرم خانواده‌ها جایگاهی ویژه باز کنیم. نکته مهم در بهتر دیده‌شدن برنامه ساعت مناسب‌تری برای پخش برنامه است که مدیران شبکه برای برنامه در نظر گرفته‌اند. چون قبلا روزهای فرد ساعت پخش برنامه صبح ساعت حدود ۱۰ بود و اکنون عصر ساعت ۱۵ است و روز بعد صبح نیز تکرار می‌شود. امیدواریم با درایت مدیران شبکه، برنامه دست کی بالا ساعتی مناسب نیز روزهایی همچون پنجشنبه و جمعه از آنتن شبکه دو خودنمایی کند که به یقین به بهتر دیده‌شدن برنامه و پربار شدن کمک خواهد نمود.

معمولا این روزها برنامه‌ها برای جلب‌نظر بیشتر مخاطبان‌شان پویش‌هایی راه‌اندازی می‌کنند. شما هم چنین رویکردی در برنامه دارید؟
باید بگویم که خندیدن و شکفتن لب‌های کودکان همچون گل‌های شکفته بسیار زیباست. به‌خصوص اگر در کنار رخ زیبای پدر، مادر یا پدربزرگ یا مادربزرگ باشد پویش «لبخند زیبا» را برگزار کرده‌ایم تا این لبخندها را بتوانیم به تصویر بکشیم و در فواصلی خاص نیز به بهترین اثر یادبودی نیز اهدا کنیم تا در کنار لبخندهای زیبا ماندگار شود. از این رو به کودکان و والدین فراخوانی داده شده که والدین می‌توانند لبخندهای زیبای کودکان خود را از طریق فضای مجازی و راه‌های ارتباطی برنامه برای ما ارسال کنند.

کودکان را شاد کنیم

محسن مناجاتی، تهیه‌کننده دست کی بالا در پاسخ به این سؤال که تولید برنامه‌هایی از این دست چقدر می‌تواند بچه‌ها را شاد کند هم می‌گوید: من فکر می‌کنم اگر قرار است جامعه‌ای شاد، پویا و پرنشاط داشته باشیم وظیفه همه مدیران و دست‌اندرکاران است هرقدر می‌توانند کودکان را شاد کنند تا زندگی شادی داشته باشند و دور از همه دغدغه‌ها بزرگ شوند. چون کودکان نیاز به سرگرمی مناسب دارند و کوتاهی‌کردن در تولید آثار مناسب کودکانه، فرزندان ما را به‌سوی تولیدات پرزرق‌وبرق بیگانه سوق خواهد داد و اثر مخرب آن در آینده نمایان خواهد شد. سرمایه‌گذاری در حوزه کودک، ساختن جامعه بزرگ آینده است. پس باید مواظب باشیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها