سبزه عید جزو اصلی ترین گزینه های سفره هفت سین است

طرز تهیه سبز کردن سبزه با عدس

چگونه سبزه گندم سبز کنیم؟

سبزه دقیقه نودی سفره هفت‌سین

اگر هنوز برای کاشت سبزه سفره هفت‌سین اقدامی نکرده‌اید، اصلا نگران نباشید. سبزه گندم یکی از بهترین گزینه‌هایی است که یک هفته‌ای می‌تواند سبزه قابل‌قبولی به شما بدهد و زینت‌بخش سفره‌های هفت‌سین شما باشد.
کد خبر: ۱۴۰۱۰۵۳

در عین حال جالب است بدانید سبزه گندم یکی از آسان‌ترین و بی‌دردسرترین سبزه‌هاست. برای کاشتن و درست کردن سبزه گندم برای عید نوروز، باید ابتدا گندم‌های سالم و بدون شکستگی را در یک ظرف مناسب بریزید و زیر آب بشویید. روی گندم‌ها را آب ولرم بریزید تا حدی که آنها را بپوشاند.
ظرف گندم را به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت در دمای داخل خانه قرار دهید و یک تا دو بار آب آن را عوض کنید. در این فاصله گندم‌ها آب را به خود جذب می‌کنند، پس در صورت نیاز، کمی آب ولرم تازه اضافه‌کنید.
در این مرحله از کاشت سبزه گندم، گندم‌ها را آبکش کنید. کف یک ظرف را مقداری پنبه تمیز بگذارید. گندم‌های آبکش‌شده را روی پنبه‌ها بریزید. بهتر است لایه ضخیمی از گندم بریزید تا سبزه‌تان پر پشت و یکدست شود. سپس روی آنها را یک لایه پارچه نخی تمیز بیندازید تا آنها را بپوشاند. گندم‌ها به مدت دو تا نهایتا سه روز بعد جوانه خواهند زد. وقتی اندازه جوانه‌ها به 1.5 تا دو سانتی‌متر رسید، دستمال را از روی آنها بردارید. از این به بعد آب را مستقیما روی جوانه‌های گندم، اسپری و آب جمع‌‌شده زیر ریشه آن را خالی کنید.
در آخرین مرحله از سبز کردن سبزه گندم، وقتی جوانه‌ها به اندازه کافی بزرگ شد و رشد کرد، برای زیباتر شدن، دور آنها را یک روبان پارچه‌ای با رنگ دلخواه بزنید یا به روش‌ دلخواه و با خلاقیت خودتان، آن را تزئین کرده و در سفره هفت‌سین
 قرار دهید.

طرز تهیه سبزه گندم روی خاک ژله‌ای
روش سبز کردن سبزه در خاک ژله‌ای بسیار محبوب است. برای طرز تهیه سبزه گندم روی خاک ژله‌ای، در ابتدا یک بسته خاک ژله‌ای را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و یک لیوان آب به آن بیفزایید. بعد از گذشت حدود ۱۲ ساعت از خیساندن، خاک ژله‌ای کاملا پف می‌کند.
وقتی دانه‌های رنگی و بلوری ژله‌ای به اندازه دلخواه بزرگ شد و پف کرد، آنها را داخل آبکش بریزید. بعد از آبکشی، آنها را به داخل ظرف اصلی که می‌خواهید سبزه در آن رشد کند، منتقل‌کنید.
ظرف موردنظر را از خاک ژله‌ای پر کنید، طوری که فقط دو سانتی‌متر از لبه‌های ظرف خالی بماند. بعد کمی خاک ژله‌ای را له کنید و به ضخامت نیم سانتیمتر روی ظرف بریزید و با دست مرتب و یکدست کنید. گندم را بدون خیس کردن، فقط یک سطح روی خاک ژله‌ای له‌شده بپاشید و بعد یک نایلون روی آن قرار دهید. تا وقتی نایلون روی ظرف است نیازی به آبپاشی نیست.
سبزه گندم در خاک ژله‌ای را در یک مکان پرنور ولی به دور از تابش مستقیم خورشید بگذارید و بعد از گذشت دو روز که جوانه‌ها بیرون زد، نایلون را از روی آن کنار بزنید و دو یا سه روز یک بار آن را آبپاشی کنید تا مرطوب بماند. این سبزه گندم جدید و زیبا بعد از دو هفته آماده خواهد شد. برای تزئین عیدی نوعروس هم این سبزه گزینه مناسبی است.

نحوه نگهداری سبزه گندم
 تا زمانی که گندم را در آب خیس می‌کنید، آن را در دمای متعادل محیط قرار دهید.
برای آبیاری سبزه گندم، بهترین روش اسپری کردن آب است. آب اضافه‌ای را که کف ظرف می‌ماند‌، دور بریزید. این آب باعث له شدن ریشه و کم شدن عمر سبزه گندم خواهد شد.
آبی که برای تهیه سبزه گندم به کار می‌برید، باید ولرم باشد.
ظرف سبزه گندم را بهتر است در کنار پنجره بگذارید که دمای آن خنک‌تر و هوا در جریان باشد.
در دو تا سه روز ابتدای کاشت، اگر سبزه را در محیطی گرم (حتی نزدیک بخاری) قرار دهید، سرعت رشد جوانه‌ها بیشتر خواهد شد.
بعد از این‌که اندازه جوانه‌های گندم به حدود دو تا چهار سانتی‌متر رسید، هنگام روز ظرف سبزه گندم را در بیرون از خانه قرار دهید و هنگام شب ظرف را به داخل خانه بیاورید تا زیادی رشد نکند.

منبع:‌ ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها