گفت‌وگو با «علیرضا قزوه» مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیما

حماسه‌هایی که به آهنگ تبدیل می‌شود

مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صداوسیما گفت: تولید اثر موسیقایی با عنوان «نگین سلیمانی» برای سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمان تولید آثار برای شهید چمران، تولید آثار حماسی برای دفاع مقدس و شهدا از فعالیت‌های برجسته دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صداوسیما است.
کد خبر: ۱۴۰۰۸۰۷
نویسنده رسول شمالی ورزنده - روزنامه‌نگار

علیرضا قزوه، مدیر شعر و موسیقی و سرود سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با «قاب کوچک» در تشریح فعالیت‌های این دفتر طی سال‌های گذشته گفت: دفتر شعر و موسیقی و سرود رسانه ملی از آرشیوی بسیار غنی برخوردار است و در حال حاضر در گنجینه این آرشیو بیش از ۷۰هزار قطعه موسیقی و نماآهنگ موجود است. هم‌اینک با کمک سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و همچنین فراخوان مردمی در سال ۳۰۰قطعه موسیقی و نماآهنگ تولید می‌شود. وی همچنین درباره دومین جشنواره ملی نماآهنگ در سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۸۰۰قطعه نماآهنگ به دبیرخانه این جشنواره رسیده که به‌نظر می‌رسد تعداد نماآهنگ‌های این دوره نسبت به اولین جشنواره نماآهنگ ملی فجر که سال۹۷ برگزار شد و ۱۱۰۰قطعه بود خیلی بیشتر از این باشد، برگزیدگان قطعات برتر نماآهنگ هم ان‌شاءا... پس از داوری و انتخاب از سوی داوران در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی می شوند. 
قزوه همچنین در خصوص تولید آثار موسیقایی برای شهدا، دوران دفاع مقدس و مناسبت‌ها گفت: خوشبختانه در این زمینه کارهای فراوانی در رسانه ملی صورت گرفته و آثار بی‌بدیل موسیقی در زمینه دفاع مقدس، شهدای حرم، شهدای امنیت، کارهای زیادی تولید کردیم و در خصوص انقلاب اسلامی هم تولیدات بسیار خوبی را هرسال داریم و به عبارتی باید بگویم که فعالیت دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صداوسیما در این زمینه بسیار پررنگ است. 
مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود رسانه ملی همچنین با اشاره به فعالیت گسترده ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما گفت: ارکستر سمفونیک صداوسیما تنها ارکستر سمفونیکی 
است که طی این چند سال و به‌خصوص در دوران شیوع بیماری کرونا هم تعطیل نشده و در فضای آزاد اجرا داشته است و همین ارکستر سمفونیک صداوسیما در مراسم تحلیف ریاست جمهوری نزد مقام معظم رهبری اجرای مراسم سرود و موسیقی را برعهده دارد و امسال قطعاتی را برای شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای امنیت اجرا کردند و ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما جزو معدود ارکستر سمفونیک‌های کشور است که بیشتر فعالیت‌اش در فضای انقلاب اسلامی و شهداست. 
وی همچنین افزود: در حال حاضر هم این ارکستر سمفونیک چند کار جدید را در آستانه تولید دارند که ان‌شاءا... در ایام دهه فجرامسال اجرا خواهند کرد و پس از ایام دهه فجر و اواخر اسفند هم به‌مدت سه شب قطعات به یاد‌ماندنی و قدیمی به‌ویژه قطعات انقلابی و نوستالژی طی 40سال از انقلاب اسلامی را اجرا خواهند کرد. 
مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما در رابطه با تقدیر از پیشکسوتان عرصه شعر و موسیقی هم گفت: ما خوشبحتانه در این خصوص امسال برنامه‌های خوبی داشتیم از آن جمله برگزاری مراسم تقدیر از این عزیران پیشکسوت با حضور ۲۰۰شاعر انقلابی و ۲۰۰نفر از اهالی موسیقی در مجتمع آموزشی و تفریحی زیباکنار گیلان و اردوهای زیارتی و تفریحی با این عزیزان پیشکسوت که فضای خوب و صمیمی برای آنها ایجاد شد. و در حال حاضر هم با پیشکسوتان و بزرگان شعر و موسیقی در ارتباط نزدیک هستیم و از حضور آنها در رسانه ملی استقبال می‌کنیم و گاهی هم برای ما آثاری هم تولید می‌کنند که در برنامه‌های صداوسیما از آنها استفاده می‌شود. 

سفر شاعران خارجی به ایران 
قزوه در بخشی دیگر به اهمیت فعالیت‌های شعر و شاعری در رسانه ملی پرداخت و گفت: در حال حاضر یک برنامه مستقل شعرخوانی داریم که شاعران انقلابی حضوری پررنگ دارند و به مناسبت‌های مختلف حضور پیدا کرده و شعرخوانی می‌کنند و تاکنون دو سه برنامه اردویی شعرخوانی با حضور شاعران آیینی و انقلابی برگزار کردیم که بخشی هم مربوط می‌شود به شاعران فارسی‌زبان کشورهای مختلف که با دعوت از آنها به ایران سفر کردند و در برنامه‌های شعرخوانی حضوری پررنگ  و تاثیرگذار داشتند.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها