جام‌جم از روند اسقاط خودروهای فرسوده گزارش می‌دهد

خودروهای فرسوده در دست فراموشی

«جام‌جم» از تعویق قرعه‌کشی خودروهای وارداتی خبر می‌دهد

باز هم داستان فروش خودرو

در حالی که قرار بود برای عرضه خودروهای وارداتی در هفته گذشته قرعه‌کشی شود اما به دلایل نامعلومی از جمله نبود خودرو و عدم شفافیت در نوع خودروهای وارداتی، این طرح همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، متوقف و به گفته مدیران وزارت صمت، به زمان نامعلومی موکول شده‌ است.پس از فروکش کردن هیاهوی‌ فراوان وزارت صمت برای واردات خودرو، بازار با شوک سنگینی مواجه شده‌است.
کد خبر: ۱۴۰۰۸۰۰
نویسنده ​​​​​​​روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد

در این طرح حدود ۱۲۰هزار نفر با بلوکه کردن ۶۰ هزار میلیارد‌تومان امیدوار بودند، در جرگه خریداران خودروهای وارداتی وزارت صمت باشند اما همان‌طور که پیشتر هشدار داده‌بودیم، طرح وزارت صمت برای واردات خودرو ایرادهای فراوانی دارد که ‌می‌تواند باعث سلب اعتماد مردم از آنها شود. با این اوصاف، این وزارتخانه با پافشاری بر موضع اشتباه خود، همچنان با تبلیغات به دنبال زمان خریدن از بازار و مدیریت روانی آن است.

فراخوان وزارت صمت برای فروش ماهانه ۱۰۰هزار خودروی خارجی در حالی صورت گرفت که تعداد خودروهای وارداتی کمتر از ۲۰۰۰دستگاه بود و با توجه به روند تعداد واردات خودرو، رسیدن به رقم ۱۰۰ هزار خودرو امری دور از ذهن بود اما رویا فروشی این وزارتخانه باعث شد تعداد کثیری از مردم با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان، منتظر دریافت خودرو باشند.

بهانه‌جویی برای تعویق قرعه‌کشی

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت درباره زمان برگزاری قرعه‌کشی خودروهای وارداتی می‌گوید: «پیش از این اعلام شده‌بود قرعه‌کشی خودروهای خارجی در روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته گذشته انجام می‌شود اما به دلیل زمانبر شدن استعلامات قرعه‌کشی در روز دیگری انجام می‌شود.» وی با بیان این‌که در حال حاضر زمان دقیقی را نمی‌توان برای انجام قرعه‌کشی اعلام کرد، تلویحا آب پاکی را روی دست خریداران می‌ریزد و ادامه می‌دهد: «فعلا زمان آن را به طور دقیق اعلام نمی‌کنیم تا استعلامات به‌صورت دقیق انجام و نتیجه آن مشخص شود و بعد از مشخص شدن نتایج، زمان برگزاری قرعه‌کشی خودروهای وارداتی در اسرع وقت اعلام می‌شود.»
وی دلیل به تعویق افتادن زمان برگزاری قرعه‌کشی را بررسی دقیق استعلامات اعلام می‌کند.

واردات به سال آینده موکول شد

حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا وزارت صمت پیش از دریافت استعلامات، به بلوکه کردن پول مردم اقدام کرده‌است؟ آیا بهتر نبود پیش از اجرای شتاب‌زده این طرح، تمام موانع برداشته می‌شد؟ جمع‌آوری رقم هنگفت ۶۰ هزار میلیارد تومان از مردم برای خرید خودروهای خیالی، چه توجیهی می‌تواند داشته‌باشد؟ البته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ابراز امیدواری کرد تا پایان سال قرعه‌کشی صورت خواهدگرفت اما با توجه به این‌که زمان کمی تا پایان سال مانده به نظر می‌رسد، برنامه واردات خودرو به سال آینده موکول خواهدشد.

چالش قیمت‌گذاری برای هیچ

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در حالی از روند قیمت‌گذاری خودرو خبر می‌دهد، که هنوز این موضوع نهایی نشده‌است. وی در این خصوص می‌گوید: «قیمت‌گذاری خودرو فقط بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین می‌شود، ضمن این‌که این شورا اعلام کرده قیمت‌ها در سال آینده تغییر می‌یابد.»وی ادامه می‌دهد: «از فروردین ۱۴۰۲ قیمت اعلامی شورای رقابت به عنوان مبنا خواهدبود و این اعلام قیمت، در هر بازه‌ای باشد قیمت خودرو بر اساس آن عرضه خواهدشد.»

به گفته وی، قیمت‌های کنونی و اختلاف قیمت‌های موجود در بازار، ملاک نخواهدبود و قیمت‌ها را شورای رقابت تعیین می‌کند؛ بنابراین افرادی که با نیت سوداگری می‌خواهند ماشین بخرند و گران‌تر بفروشند وارد این طرح نشوند، زیرا این طرح جایی برای این بازی‌ها باقی نمی‌گذارد و خودروها به قیمت روز شورای رقابت تحویل داده خواهدشد.

وعده تازه وزارت صمت

در تازه‌ترین اظهارنظر، امید قالیباف سخنگوی وزارت‌ صمت، در صفحه شخصی خود، زمان قرعه‌کشی خودروهای وارداتی را اعلام کرد. سخنگوی وزارت صمت نوشت: تعیین اولویت زمانی متقاضیان خودروهای وارداتی روز یکشنبه ۲۱ اسفند با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی با روش قرعه‌کشی انجام خواهدشد؛ متقاضیان می‌توانند با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانه saleauto.ir نسبت به رتبه خود مطلع شوند. تعیین اولویت را می‌توان در قالب همان برنامه وزارت صمت برای زمان خریدن از بازار خودرو عنوان کرد. در حالی که نوع خودروهای وارداتی مشخص نیست و زمان واگذاری آنها نیز موکول به ماه‌های آتی شده‌است، بحث تعیین اولویت را چگونه می‌توان توجیه کرد؟

به عمل کار برآید

در پایان باید اذعان کرد وزارت صمت برای مدیریت بازار خودرو به دنبال آزمون و خطاست و هنوز برنامه دقیقی برای آن ندارد، این بی‌برنامگی در عرضه خودروهای داخلی نیز مشاهده می‌شود، آنجا که وعده عرضه ۵۰۰ هزار خودروی داخلی داده شد اما این طرح نیز مانند برنامه واردات خودرو، اجرایی نشد. این آشفتگی در تصمیمات وزارت صمت در نهایت بر بازار تاثیر منفی خواهدداشت و کار این وزارتخانه را برای مدیریت بازار بسیار سخت می‌کند.

خودروهای چینی؛ گزینه اول واردات

ابتدای طرح واردات خودرو قرار بود شاهد خودروهای متنوع از کره‌جنوبی و سایر برندهای بزرگ خودروساز باشیم اما در نهایت دو مدل خودروی چینی که آن هم در داخل تولید می‌شد، به عنوان خودروهای وارداتی عرضه شد. به گفته ضیغمی فعلا قرار است همان دو مدل خودروی چانگان CS۵۵ و CS۳۵ پلاس عرضه ‌شود.» عرضه خودروهای چینی این شائبه را به وجود می‌آرود که وزارت صمت در نهایت به دنبال همین خودروهای چینی خواهدبود و به دلیل کمبود منابع ارزی احتمال واردات سایر برندهای دیگر کاهش یافته‌است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها