نه فقط تهران که حالا ایران یک نماد جدید دارد که هم فخر خود است و هم فخر خاورمیانه. بیمارستان مهدی(عج) با آن نمای بلند و قوس‌دار شیشه‌ای که مدت‌ها آبی آسمان را بازنمایی می‌کرد و رقص ابرها در شیشه‌ها را پیش چشم رهگذران خیابان توحید و حوالی بیمارستان امام خمینی(ره) نمایان می‌ساخت همزمان با نیمه‌شعبان روبان افتتاحش پاره شده و پای مردم ایران به درون راهروها و دالان‌ها و اتاق‌های مدرن‌اش باز شده است.
کد خبر: ۱۴۰۰۷۸۱
نویسنده مریم خباز - گروه جامعه

مهدی فقط یک بیمارستان نیست، مهدی فقط یک ساختمان مدرن و پیشرفته هم نیست، مهدی نماد قدرت ایران ماست، نماد ما می‌توانیم و سمبل این که برای‌مان توقفی وجود ندارد. آجر به آجر بیمارستان مهدی با اعتبارات دولتی و مشارکت خیران نیک‌اندیش بالا رفته و دست هیچ خارجی نیز به کمکش نیامده است‌. پس مهدی یک نماد وطنی هم هست، یک چیزی مانند برج میدان آزادی یا برج دوست داشتنی میلاد که نماد مدرن شهر تهران است؛ سازه‌هایی که به دست خودمان و با علم خودمان بالا رفته است.

این بیمارستان هوشمند فوق‌پیشرفته که محفل دانشمندان و چهره‌های برجسته هیات علمی دانشگاه‌هاست مردم ما را از دانش روز بهره‌مند می‌کند و در حالی بهترین خدمات پزشکی و درمانی را به آنها ارائه می‌دهد که در عین‌حال سم‌پاشی‌های سیاسی درباره این که بهترین خدمات پزشکی در ایران را فقط بیمارستان‌های خصوصی در اختیار مردم می‌گذارند نیز خنثی می‌کند. حرف دشمن این است که باید پول داد و به نسبتش آش خورد، یعنی باید دست به جیب شد و خدمات درمانی و بهداشتی مطلوب را دریافت کرد اما بیمارستان مهدی که یک ابر‌پروژه ملی است، همه این یاوه‌ها را باطل می‌کند. این بیمارستان کاملا دولتی با همه بیمه‌ها طرف قرار‌داد است و به همان نسبت که یک فرد مرفه می‌تواند در آن خدمت بگیرد، یک فرد ساده و معمولی نیز می‌تواند از خدمات آن بهره‌مند شود. ۱۱سال انتظار برای تکمیل این ساختمان که معماری و هتلینگ‌اش به همان اندازه پیشرفته است که تجهیزات و دانش متخصصان‌اش، ارزش این همه سال صبر کردن را داشت. تهران حالا یک نماد تازه دارد؛ یک ساختمان ۱۸طبقه با نمایی شیشه‌ای که رنگ آبی آسمانی‌اش نماد قدرت و پرچمدار سلامت در کشور است.

کلکسیونی از استانداردهای جهانی

از کدام ویژگی‌های بیمارستان مهدی باید شروع کرد و با کدام‌شان باید ادامه کلام داد تا حق مطلب ادا شود. این بیمارستان بسیار مدرن و مطابق با استانداردهای روز جهان با ۳۸ اتاق عمل و اورژانس فوق‌پیشرفته و مجهز به باند هلی‌کوپتر، بزرگ‌ترین پروژه ملی سلامت در تاریخ کشورمان است که به لحاظ امنیت سازه بسیار مستحکم طراحی و ساخته‌ شده و نزدیک به هزار تخت بستری به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه می‌کند. همچنین درمانگاه بیمارستان مهدی کلینیک در فضایی حدود ۸۰۰۰متر ظرفیت مراجعات سرپایی را یک و نیم تا دو برابر افزایش می‌دهد که در نوع خودش یک رکورد است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت می‌گوید: این بیمارستان حدود هزار تخت بیمارستانی و ۴۲ تخت اتاق عمل دارد و به اندازه یک بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی، تخت اورژانس دارد و همه اعمال جراحی پیشرفته اعم از جراحی مغز، پیوند کبد و کلیه در این مرکز قابل انجام است.

حسین قناعت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم معتقد است، این مرکز قابل ارزش‌گذاری نیست که با ۳۸ اتاق عمل از‌جمله چهار اتاق عمل هیبریدی و سایر امکانات و زیرساخت‌های پیشرفته مانند جواهر کوه نور می‌ماند‌. او می‌گوید: «طبق محاسبات اقتصادی انجام شده سالانه دست‌کم ۱۰ هزار نفر از هموطنان در این بیمارستان از مرگ نجات پیدا می‌کنند و ‌از آنجا که ارزش جان هر انسان در اقتصاد سلامت معادل ۲۵۰ هزار دلار است، می‌توان گفت در این بیمارستان سالانه سه میلیارد دلار به اقتصاد سلامت کشور کمک می‌شود.»

همسایه بیمارستان امام

تهران از دیرباز با کمبود فضای بیمارستانی برای پاسخگویی به نیازهای بیماران‌ از اقصی نقاط کشور مواجه بوده است که برای حل این مشکل، هیات دولت وقت در روز ۲۳بهمن ۱۳۰۶ هجری شمسی تصمیم گرفت بیمارستانی با ظرفیت ۵۰۰ تخت بسازد تا هم مکانی مناسب برای آموزش دانشجویان باشد و هم نظام سلامت بتواند پاسخگوی بیماران رو به رشد باشد. مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) به این ترتیب ساخته شد و به ‌یمن ورود امام راحل پس از سال‌ها تبعید در نخستین روز ورود ایشان به ایران به این نام ملقب شد. بیمارستان امام خمینی با بیش از ۹۰سال قدمت هم اکنون با ۱۱۰۶ تخت فعال و تخت‌های در دست ساخت، بزرگ‌ترین مجتمع درمانی کشور و از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های منطقه است که با فعالیت ۳۸۰ عضو هیات علمی از نخبگان پزشکی کشور علاوه بر این‌که پاسخگوی بیماران از‌ سراسر کشور است بیش از ‌هزار فراگیر از مقاطع دانشجویی تا دستیار فوق‌تخصصی نیز در آن آموزش می‌بینند. نکته این‌که بیمارستان مهدی به مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) اضافه شده تا در کنار پروژه درحال‌توسعه ساختمان انستیتو کانسر، قطب درمان سرطان کشور پشتوانه امنیتی خوبی برای تهران و ایران در مواقع بحران باشد. این اقدامات یک پیام مهم دارد و آن این‌که چنین کلان‌پروژه‌هایی تصور رسوب یافته و القا شده از نظام سرمایه‌داری غربی را که برای دریافت خدمات با‌کیفیت باید به بخش خصوصی مراجعه کرد، از ذهن‌ها می‌زداید و نشان می‌دهد که نه فقط کیفیت درمان بلکه کرامت و رفاه بیماران برای مسئولان کشور مهم است‌.

بیمارستان مهدی(عج) در یک نگاه

مدت زمان ساخت ۱۱سال
دارای ۱۸طبقه
دارای هزار تخت بستری
۵۲۲ تخت بستری عادی
۲۰۴ تخت بستری ویژه
۴۲ تخت بستری جراحی سرپایی
۲۷ تخت بستری پست آنژیو
۳۰ تخت بستر روزانه جراحی
۱۰۸ هزار مترمربع مساحت
۸۰۰۰ مترمربع درمانگاه
دارای اورژانس فوق‌پیشرفته
مجهز به باند هلی‌کوپتر
سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی در اتاق عمل
سازه بسیار مستحکم
انجام همه جراحی‌های پیشرفته
۳۸۰ عضو هیات علمی
معماری و هتلینگ فوق‌پیشرفته
دارای شش ژانراتور برای تامین برق
کاملا دولتی و طرف قرارداد با همه بیمه‌ها

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها