مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

تیم فنی آژانس به ایران می آیند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تیم فنی این سازمان به زودی برای شرکت در جلسات با ایران در خصوص حل وفصل مسائل پادمانی، راهی تهران می‌شود.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تیم فنی این سازمان به زودی برای شرکت در جلسات با ایران در خصوص حل وفصل مسائل پادمانی، راهی تهران می‌شود.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۸۳

به گزارش جام جم آنلاین، رافائل گروسی این مطلب را روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در حاشیه اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مطرح کرد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نتیجه سفر دو روزه گروسی به تهران، بیانیه مشترکی را صادر کردند که بر اساس آن ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند

گروسی به خبرنگاران گفت که در جریان سفرش به تهران، برخی مسائل از قبل توافق شده؛ اما نیاز بود که جمع‌بندی شود. وی یکی از تفاوت‌های مهم این سفر را دیدار با مقامات ارشد ایران از جمله رئیس جمهوری کشورمان توصیف کرد و گفت که در جریان جلسات و مذاکراتی که صورت گرفت درباره حرکت از مقطع صحبت به تحقق نتایج ملموس بحث شد.

مدیرکل آژانس ادامه داد: ما ۳ سال است که در این باره سرگرم گفت‌وگو هستیم و نیازی به توافق برای ادامه مذاکرات نداریم. هدف این است که به نتایج ملموس برسیم.

وی تلاش کرد تا در پاسخ به خبرنگاران مناسبات و همکاری‌ های ایران و آژانس را عادی توصیف کند و گفت که توافقات به عمل آمده بخشی از مراودات عادی پادمانی میان آژانس با یک کشور عضو است.

هنگامی که خبرنگاری درباره جزئیات برنامه آژانس در ایران، طبق بیانیه مشترک پرسید، مدیرکل آژانس گفت: چرا اجازه نمی‌دهید کارمان را انجام دهیم؛ مگر اینکه بخواهید به عنوان یک بازرس به ما ملحق شوید که ممکن است جالب باشد. وی تصریح کرد: ما می دانیم چه کار باید انجام دهیم.

وی سپس توضیح داد که آژانس از وظایف خود آگاه است و طبق مامورتی دارد ارزیابی خود را ارائه خواهد داد؛ «هنگامی هم که کار پیش نمی رود ما این موضوع را گزارش می‌کنیم. اما اینکه بخواهیم فهرست مکان‌ها و افراد و ... ارائه کنیم، غیر ممکن است. هیچ وقت چنین اتفاقی نیافتاده است. نه فقط در رابطه با این موضوع که در خصوص هرگونه مسائل پادمانی با این سطح از حساسیت (رخ نداده است)»

وی افزود: ‌شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که اژانس به طور مداوم به امر اطلاع رسانی مبادرت خواهد داشت.

گروسی با اشاره به دیدارش با رئیس جمهوری کشورمان گفت: من در این جلسه فرصت داشتم تا دیدگاه خود را درباره روش همکاری آژانس با ایران را توضیح دهم. همچنین دیدار و گفت‌وگوی قابل توجهی را با وزیر امور خارجه ایران داشتم. وی افزود:در سیاست بین‌الملل گفت‌وگو با کسانی که تصمیم‌گیر هستند، فارغ از نتیجه آن، اثر گذار است.

مدیرکل آژانس در پاسخ به برخی از حواشی درباره توافق به‌عمل آمده با ایران گفت: من باید کارم را انجام دهم و هرگز تسلیم نشوم. به نظرم این گامی در جهت درستی بود.

گروسی درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که علیه سخنانی وی درباره غیرقانونی بودن حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای واکنش نشان داده بود گفت: من درباره سخنان نخست وزیر اسرائیل علیه خودم نظر نمی‌دهم. اما مساله‌ای که مطرح کرد، مطلب جدیدی نیست.

وی ادامه داد که طبق قوانین بین‌المللی از پروتکل ژنو در سال ۱۹۴۹ تا قطعنامه‌های شورای حکام تصریح کرده‌اند که حمله به تاسیسات هسته‌ای غیر قانونی است. مدیرکل آژانس بر همین اساس تصریح کرد که حرفی خارج از عرف نزده است.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سووالی درباره ارتباط با گزارش‌های آژانس و مسائل نظامی گفت که او در مقام مدیرکل آژانس به رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات اعتقاد دارد. «این شغل من است. شاید افراد نظامی خلاف این را تصور کنند اما من به عنوان دیپلمات به دنبال راهی برای گفت‌وگو هستم»

گروسی درباره زمان حل‌وفصل ادعاهای سیاسی پادمانی آژانس هم گفت که بر اساس تجربیات گذشته ترسیم نقشه راه و تعیین ضرب‌الاجل با واقعیت‌های صحنه نسبت ندارند. «ما روی مشکلات متمرکز هستیم. بدیهی است که این رویه نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. اگر از من بپرسید من مایلم تا هفته آینده حل‌وفصل شود اما قطعا زمان می‌برد.» وی افزود: اینکه گفت‌وگوها پیش نشست آتی شورای حکام به نتیجه برسد، نمی‌دانم. اما امیدوارم چنین شود.

مدیرکل آژانس همچنین عنوان کرد که نسبت به دورنمای توافقات به‌عمل آمده نه خوش‌بین و نه بدبین است. وی افزود که اظهارنظرهای رسانه‌ای هم در ماموریت او به عنوان مدیرکل آژانس تاثیری ندارد.

هنگامی که خبرنگاری درباره حواشی توافقات آژانس و ایران و اظهارنظرهای مطرح شده در این زمینه پرسید: من مستقیم با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کنم نه از طریق رسانه‌ها [...] ناامید نیستم چرا که ما در ابتدای مرحله جدیدی قرار داریم.

وی تصریح کرد که تلاش می‌کند واقع‌بین باشد و از اینکه توافقات به عمل آمده می‌تواند نتایج ملموسی داشته باشد رضایت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها