سخنگوی وزارت خارجه گفت: با سفر اخیر گروسی به ایران فصل جدیدی در همکاری‌های دو جانبه ایران و آژانس باز شد.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۵۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، نشست هفتگی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست، فرا رسیدن نیمه شعبان را تبریک گفت.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تخریب مناسبات بین ایران و اروپا تنها به ضرر ایران نیست و قطعا به ضرر کشور‌های اروپایی نیز هست؛ چرا که ایران کشور مهمی در منطقه است، افزود: ایران قائل به سیاست تنش زدایی است و البته این یک مسیر دو جانبه است و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز در مورد ایران به سیاست سازنده توام با همکاری روی آورند.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعاملات ایران با کشور‌های اروپایی در ادامه گفت: امیدواریم که طرف‌های اروپایی اسیر سیاست‌های تنش آفرین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و سیاست مستقلانه‌ای را در مورد ایران در چارچوب منافع‌شان در پیش بگیرند.

وی تاکید کرد: ایران هم از بهبود مناسبات با اروپا نفع می‌برد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع برجام و خط قرمز‌های ایران در جریان این مذاکرات و بحث برجام تاکید کرد: توافق موقت از نظر ایران مطرح نیست. مبنای ما بازگشت به برجام بر اساس سند امضا شده در سال ۲۰۱۵ است.

وی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات در مورد تحقق منافع ملی ایران، گفت: خط قرمز جمهوری اسلامی ایران منافع ملی و حقوق قانونی و شناخته شده ملت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است. در برجام خط قرمز ما این است که تحریم‌ها برداشته شود و ایران از منافع اقتصادی تعریف شده در این توافقنامه منتفع شود. فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به عنوان یک عضو آژانس و NPT تامین شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر چندی پیش امیر عبداللهیان به عراق و اینکه آیا در این سفر در مورد فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در مرز‌های ایران و عراق که باعث ایجاد مسائلی بین دو کشور شد بحث و رایزنی صورت گرفت، گفت: همانطور که بار‌ها تاکید کرده‌ایم ما انتظار داریم که از خاک عراق هیچ تهدیدی متوجه امنیت ملی ایران نشود و در همین چارچوب تاکید داریم که دولت مرکزی عراق مسئول حفاظت از مرز‌های کل عراق است و باید در این ارتباط با گروه‌های تجزیه طلب و تروریست برخورد شود. ما تاکید داریم که باید تروریست‌ها و گروه‌های تجزیه طلب خلع سلاح شوند و مجرمان به ایران تحویل داده شوند.

وی ادامه داد: در سفر اخیر آقای امیر عبداللهیان به عراق بر اجرای توافقات بین دو کشور در این زمینه تاکید شد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همانطور که بار‌ها اعلام کرده‌ایم ایران در دفاع از امنیت خود و حفاظت از مرز‌ها و حمایت از حقوق شهروندانش با کسی تعارف نمی‌کند و با بر هم زنندگان امنیت مسامحه نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران قصد دارد سفارت انگلیس در تهران را تعطیل کند، گفت: این خبر را تکذیب می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که خلیل زاد یکی از دیپلمات‌های آمریکایی به تازگی مدعی شده که ایران مرکز اصلی القاعده است و سرکرده جدید القاعده در ایران است، گفت: پرورش دهندگان القاعده و حامیان القاعده که سالیان طولانی در افغانستان مرتکب جرم و جنایت شده‌اند با مطرح کردن اینگونه اظهارات فرافکنی می‌کنند و موضوعاتی را علیه ایران مطرح می‌کنند.

وی تاکید کرد: اینگونه اتهامات به ایران نمی‌چسبد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با وضعیت کنونی در داخل اراضی اشغالی و انجام تظاهرات در این مناطق علیه دولت راست افراطی در این منطقه گفت: نشانه‌های متعددی از وجود بحران متراکم در اراضی اشغالی وجود دارد که از جمله می‌توان به تنش مستمر سیاسی، بحران اقتصادی و مطالبات اقتصادی و وجود گسل‌های اجتماعی اشاره کرد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی با بحران‌های متراکمی در اراضی اشغالی مواجه است و این بحران‌ها هر روز ابعاد و حدود آن مشخص‌تر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده در مورد رابطه رژیم صهیونیستی و ترکمنستان از جمله ایجاد سفارت این رژیم در ترکمنستان در نزدیکی مرز‌های ایران تصریح کرد: رابطه بین ترکمنستان و رژیم صهیونیستی رابطه جدیدی نیست و مربوط به دهه ۹۰ میلادی است.

وی همچنین با بیان اینکه روابط ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه رابطه خوب و دوستانه و توام با اراده مشترک برای گسترش مناسبات است، گفت: دولت ترکمنستان به حساسیت‌های ایران اشراف و توجه دارد. قبلا این حساسیت‌ها به ترکمنستان منتقل شده است و ترکمنستان به ما وعده داده است که به منافع و حساسیت‌های ایران واقف هستیم و به آن ملتزم خواهد بود.

وی افزود: آنچه که در مورد سفارت رژیم صهیونیستی در ترکمنستان مطرح شده بحث انتقال سفارت به ساختمان جدیدی است و در واقع جابجایی مکانی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد نقش ایران در بازسازی سوریه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در روابط دو کشور ایران و سوریه موضوعات اقتصادی است. بازسازی سوریه به دلیل گستردگی خرابی‌ها و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نیازمند حمایت بین‌المللی است و ایران در چارچوب مناسبات دو جانبه و ظرفیت‌های شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی خود در این زمینه فعالیت می‌کند. در همین چارچوب برخی از پروژه‌های اقتصادی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است و این روند استمرار پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط خاص سوریه معتقدیم همه کشور‌های علاقه‌مند به موضوعات انسانی باید برای بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ در سوریه اقدام و تلاش کنند اظهار کرد: سوریه علاوه بر ویرانی‌های گسترده در جنگ در زلزله اخیر نیز با مشکلاتی روبرو شد و شاهد وقوع ویرانی‌هایی در این کشور هستیم. از طرف دیگر سوریه با تحریم‌های یکجانبه روبرو است. این تحریم‌ها ظالمانه، مردود و غیر قابل قبول است. این انتظار وجود دارد که با توجه به شرایط در سوریه تحریم‌ها برداشته شود تا امکان کمک رسانی انسانی به این کشور برای تامین مایحتاج اساسی مردم سوریه فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با درگیری‌های مرزی اخیر بین ایران و طالبان تصریح کرد: در ارتباط با افغانستان اخیرا شاهد برخی از رخداد‌های مرزی بودیم و هیات‌های ذیربط دو کشور در این ارتباط ورود پیدا کردند. موضوع را بررسی کردیم و حل و فصل شد. در ارتباط با مسائل مرزی بین دو کشور کمیته‌های مشترک و رابطانی داریم که تلاش می‌کنند مسائل را مدیریت کنند و دستگاه دیپلماتیک نیز بر اساس وظایف ذاتی خود به این مسائل ورود و محدودیت‌های خود را انجام می‌دهد، ما به وظایف و مسئولیت‌های خود در این زمینه واقف هستیم و به آن عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت خاص افغانستان و شرایط این کشور بعضا مشکلاتی در مسیر پیگیری‌ها ایجاد می‌شود و به دلیل شرایط خاص مرزی این اتفاقات گاه و بیگاه رخ می‌دهد تصریح کرد: این اتفاقات از نظر ما پسندیده نیست و ما برای حفظ امنیت مرزی خود اهتمام جدی داریم. اقدام به موقع می‌کنیم و از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تصریح کرد: این موضوع گرچه فعلا متوقف است، ولی دریچه امیدواری برای اینکه در مقطع زمانی آتی در دست اقدام قرار بگیرد وجود دارد و روزنه‌های امید در این زمینه بسته نشده است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مسائلی که در چارچوب کانال‌های ارتباطی بین ایران و آمریکا مطرح است موضوع تبادل زندانیان است و امیدواریم که به نتیجه لازم و خوشحال کننده‌ای به عنوان یک موضوع انسانی در این زمینه برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر گروسی به تهران و اینکه آیا این سفر برای حل مسائل پادمانی بین ایران و آژانس انجام شده است؟ گفت: سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در استمرار همکاری‌های دو جانبه ایران و آژانس صورت گرفته است. سفر مقامات آژانس به ایران تحول جدیدی نیست و تعاملات و مذاکره بین ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل وجود داشته است. مذاکرات ما با آژانس فنی است و دو اصل اساسی دارد. عضویت ایران در آژانس و همچنین NPT و پادمان البته قانون اقدام راهبردی مجلس نیز هست. ما در چارچوب این مسائل با آژانس در حال گفت‌وگوی فنی هستیم.

وی با بیان اینکه در سفر گروسی به تهران توافق شد که هیات فنی آژانس به تهران سفر کند، تصریح کرد: یکی از بهانه‌هایی که طرف مقابل در مذاکرات در بازگشت به برجام مطرح می‌کند مسائل موجود بین ایران و آژانس است و اگر مذاکرات و سفر آتی هیات آژانس به ایران انجام شود و گام به گام این روند به سمت جلو حرکت کند و مسائل حل شود یک بهانه از دست طرف‌های مقابل در جریان مذاکرات خارج خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد اشارات رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از بازگشت به وین از جمله اظهارات او در مورد افزایش بازدید‌ها و نظارت‌ها بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، گفت: در ارتباط با این موضوع من شما را به اظهارات دکتر اسلامی و آقای کمالوندی ارجاع می‌دهم که ایشان نیز گفتند که افزایش بازرسی‌ها از برخی از سایت‌ها از جمله فردو در چارچوب NPT و پادمان است و تحول جدیدی نیست و بر اساس توافق ایران و آژانس مشخص می‌شود که این بازرسی‌ها چگونه و بر اساس چه فرمولی انجام شود. این بخشی از توافقات با آژانس است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما نشان دادیم که ایران مایل است در چارچوب تعهد و مسئولیت‌هایی که دارد و حقوقی که از آژانس انتظار دارد مناسبات خودش را با آژانس در چارچوب فنی استمرار ببخشد و برخی از مسائل فنی موجود را برطرف کند، افزود: در جریان این سفر بیانیه مشترکی نیز صادر شد و در مورد روند بازدید‌ها نیز این موضوع بر اساس معاهده NPT و پادمان صورت می‌گیرد. بازرسی‌ها طبق برنامه و توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس انجام می‌شود و در همین چارچوب کار به پیش خواهد رفت.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادعا‌های غربی‌ها در مورد استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه موضوع اوکراین و پهپاد‌ها تبدیل به یک مسئله در دیپلماسی ایران و روابط ایران با غرب شده است، تصریح کرد: از نظر ما مسئله وجود ندارد بلکه مسئله سازی وجود دارد. بار‌ها تاکید شده است که همکاری‌های ایران و روسیه محدود به همکاری‌های نظامی نیست و تمرکز بر موضوعات نظامی در خصوص همکاری‌ها بین دو کشور، تقلیل دادن سطح همکاری‌ها بین تهران و مسکو در حوزه‌های مختلف است. ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه نظامی جزو روابط و مناسبات عرفی شناخته شده در عرصه بین‌الملل در جریان مناسبات کشورهاست و کسی نمی‌تواند ایران را به دلیل داشتن رابطه نظامی با روسیه مواخذه کند.

کنعانی با بیان اینکه آنچه که در مورد پهپاد‌ها مطرح می‌شود ادعای آنهاست، تصریح کرد: وزیر امور خارجه نیز توضیح دادند که ما تعدادی پهپاد به روسیه داده بودیم که این مربوط به ماه‌ها قبل از شروع جنگ اوکراین بوده است و دولت روسیه نیز اعلام کرده است که در جنگ اوکراین از پهپاد‌های ایرانی استفاده نکرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در همین ارتباط گفت: نه طرف غربی و نه طرف اوکراینی تا کنون هیچ مدرک مستدل و مستندی در مورد ادعا‌های خود در مورد پهپاد‌های ایرانی ارائه نکردند. همانطور که پیش از این گفته‌ایم نشست فنی و کارشناسی در مورد این ادعا‌ها بین ایران و اوکراین در عمان برگزار شد و به رغم برگزاری این نشست طرف اوکراینی نتوانست مستنداتی را در مورد ادعا‌های خود ارائه کند.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم از نظر من مسئله نیست بلکه شاهد مسئله سازی با انگیزه‌های سیاسی هستیم. در حالیکه طرف‌های مشخصی میلیارد‌ها دلار تجهیزات و تسلیحات به یک طرف جنگ صادر می‌کنند آن‌ها ادعا‌هایی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ادعا‌هایی که تا کنون نتوانستند در مورد آن سند و مدرکی ارائه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها ادعای انتقال پیام به ایران را تکذیب می‌کنند گفت: این سوال باید از آمریکایی‌ها پرسیده شود که چرا بعد از اینکه پیام می‌دهند این موضوع را تکذیب می‌کنند. باید از آن‌ها در مورد دلایل این تکذیب‌ها و دوگانگی رفتارشان پرسیده شود.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مناسبات ایران و مصر و آخرین تحولات در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران، مصر را جزو همسایگان منطقه‌ای خود می‌داند و سیاست دولت سیزدهم نیز منطقه گرایی و همسایه محوری است. نگاه ما گسترش روابط با کشور‌های دوست و رفع و رجوع مشکلات و سوءتفاهم‌های احتمالی با این کشور‌ها و کشور‌های منطقه است. مصر نیز از این قاعده مستثنی نیست و ایران از همه فرصت‌ها برای بهبود روابط خود با کشور‌های همسایه و منطقه از جمله مصر استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه به عراق و همچنین آخرین تحولات مربوط به گفتگو‌های ایران و عربستان تصریح کرد: محور سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق گفتگو با مقامات ارشد این کشور در مورد موضوعات دو جانبه و متنوع موجود بین دو کشور بود. در جریان این سفر که همراه با دیدار‌های مختلف در سطح بالا بود موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنین گفت: ما از نقش واسطه عراق در جریان برگزاری گفتگو‌ها بین ایران و عربستان و از نقش آفرینی عراق در این زمینه استقبال کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد خبر منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر انتقال ۹۲ محموله سلاح از اسرائیل به جمهوری آذربایجان گفت: نمی‌توانم به اظهارات رسانه اسرائیلی استناد کنم و موضعی بگیرم. موضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی واضح است. روابط ما با آذربایجان نیز در چارچوب روابط همسایگی دارای اصول و مبانی روشنی است.

وی همچنین در مورد سفر اخیر مهدی صفری معاون دیپلماسی، اقتصادی وزارت خارجه به آذربایجان و رایزنی‌های او در جریان این سفر با مقامات باکو تصریح کرد: همانطور که در جریان هستید این سفر برای شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد انجام شده است. این سفر فرصت خوبی بود که دیدار و گفتگو‌های دو جانبه با مقامات عالی آذربایجان در خصوص روابط دو کشور و وضعیت جاری مناسبات بین تهران و باکو انجام شود.

آقای صفری علاوه بر شرکت در نشست جنبش عدم تعهد با وزیر خارجه، دستیار رئیس جمهور و معاون وزیر خارجه این کشور دیدار کرد و در این دیدار‌ها روابط دو جانبه و تحولات مرتبط با سفارت آذربایجان در تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیگیری‌های ایران در مورد حمله صورت گرفته به سفارت آذربایجان در تهران اظهار کرد: ضارب این حمله ادعا کرده که این موضوع با انگیزه شخصی انجام شده، جمهوری اسلامی ایران بررسی دقیق حمله به سفارت آذربایجان در تهران را در دستور کار خود قرار داده و اقدامات اطلاعاتی و قضایی در این زمینه انجام گرفته است و این تحقیقات ادامه دارد.

آقای صفری در جریان دیداری که با مقامات آذربایجان داشتند گزارشی از این اقدامات به مقامات این کشور همسایه ارائه کردند.

وی همچنین با اشاره به موافقتنامه معاضدت قضایی بین ایران و آذربایجان گفت: در چارچوب این موافقتنامه آمادگی خود را برای همکاری و کمک مشترک برای رفع سوءتفاهم‌ها در ارتباط با حادثه تلخ سفارت آذربایجان اعلام کرد و در همین چارچوب تهران از طرف آذربایجانی خواست که اجازه دهد که هیاتی از ایران به آذربایجان برای مشورت‌های دو جانبه و پیگیری موضوع فوق اعزام شود و در صورت تمایل طرف مقابل و اعلام آمادگی آذربایجان پذیرای هیاتی از آذربایجان در تهران باشد.

کنعانی در ادامه توضیحات خود در این زمینه گفت: به تازگی نیز گفت‌وگوی تلفنی بین دادستان‌های دو کشور در ارتباط با این موضوع انجام شده است.

کنعانی با بیان اینکه به طرف آذربایجانی تاکید شده که کوتاهترین راه حل برای حل مسئله و بازگرداندن مسیر روابط دو کشور به روند طبیعی و آغاز مجدد فعالیت‌های سفارت آذربایجان در تهران همکاری در مسیر قضایی بین دو کشور در این زمینه است، گفت: ما تاکید داریم که این مسئله باید از مسائل سیاسی و تبلیغاتی به دور شود.

وی افزود: دو طرف توافق کرده‌اند که مشورت‌ها با یکدیگر را ادامه دهند. دو طرف ایرانی و آذربایجانی به این موضوع اذعان دارند که روابط دو کشور دشمنانی دارد و برخی طرف‌ها از وجود تنش در مناسبات دو جانبه ایران و آذربایجان سود و نفع می‌برند. در همین چهارچوب توافق شد که گفتگو‌های فنی بین دو کشور ادامه پیدا کند و در صورت لزوم هیات‌ها بین دو کشور تبادل شود و ما امیدواریم شاهد حل و فصل مسئله در مسیر گفتگو‌های دو جانبه باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما به وظایف خود در حفاظت از اماکن دیپلماتیک واقف هستیم و در این ارتباط به صورت شفاف به طرف آذربایجانی اطلاع رسانی کرده‌ایم در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین روند مذاکرات و روند تبادل پیام‌ها در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها و اینکه آیا آقای باقری با طرف‌های مقابل در این ارتباط گفتگو و رایزنی دارند؟ گفت: اگرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده، ولی تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک و واسطه‌ها بین طرفین از جمله ایران و آمریکا در حال انجام است. مقامات آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که ما کانال‌هایی برای انتقال پیام داریم. تماس‌ها و گفتگو‌ها با آقای بورل برقرار است و آقای باقری نیز با طرف‌های مختلف در تماس هستند.

وی ادامه داد: سفر آقای گروسی به تهران نیز بخشی از روند کمک به بازگشت طرف‌های برجامی به توافق است که امیدواریم با رفع و رجوع مسائل و مشکلات فنی بتواند در مسیر درست خود قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد رای اخیر دادگاه قانون اساسی بلژیک در مورد معاهده تبادل زندانیان بین تهران و بروکسل و تاثیر این موضوع بر وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک تصریح کرد: در ارتباط با بلژیک، موافقتنامه انتقال محکومان بین دو کشور از مدت‌ها قبل در جریان بود و روند طبیعی خود را طی کرده بود و آماده مبادله رسمی بین دو کشور بود، ولی متاسفانه با توجه به تحولات در بلژیک بر اساس یک رویکرد سیاسی شاهد تعلیق اجرای این موافقتنامه بودیم.

وی با بیان اینکه موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک یک موافقتنامه حقوقی و عمومی است و کاملا غیر سیاسی است، تصریح کرد: بین ایران و خیلی از کشور‌ها چنین موافقتنامه‌ای امضا شده است.

وی افزود: این موافقتنامه اختصاص به فرد خاصی ندارد و با رای اخیر دادگاه قانون اساسی بلژیک می‌توانیم بگوییم راه برای اجرای موافقتنامه بین دو کشور باز شده و ایران از این تحول استقبال می‌کند.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه این موافقتنامه، موافقتنامه عمومی است، ادامه داد: همانطور که گفتم این موافقتنامه به فرد خاصی مرتبط نیست، ولی می‌تواند در مورد پرونده آقای اسدی اثرگذار و کمک کننده باشد.

وی با اشاره به نگاه ایران در مورد بازداشت و دادگاه اسدالله اسدی تصریح کرد: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که تمامی مراحل بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم قضایی در مورد این دیپلمات ایرانی غیر قانونی و نقض فاحش مقررات کنوانسیون وین بوده است. ما اعتراض رسمی خود را در این زمینه اعلام کرده‌ایم و در مذاکرات با مقامات بلژیک نیز اعلام کرده‌ایم که باید این دیپلمات ایرانی بدون قید و شرط و با اعاده حیثیت و جبران خسارت آزاد شود. علاوه بر بلژیک ما مواضع خود را در این ارتباط به دو کشور اتریش و آلمان نیز اعلام کرده‌ایم.

کنعانی ادامه داد: با تحولی که رخ داده امیدواریم شاهد گشایشی در ارتباط با پرونده این دیپلمات ایرانی در بلژیک باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر انتظار ایران از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توجه به سفر اخیر گروسی به تهران، گفت: نشست امروز آژانس در چارچوب نشست‌های دوره‌ای است که توسط آژانس برگزار می‌شود و مسائل ایران نیز از جمله مسائلی است که در این نشست مطرح می‌شود. البته مسائل مطرح در این نشست فقط مربوط به ایران نیست و موضوعات دیگر هسته‌ای نیز در چارچوب وظایف آژانس مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر آقای گروسی به تهران سرفصل جدیدی از همکاری‌های دو جانبه بین ایران و آژانس باز شد، افزود: با توجه به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و مذاکرات سطح بالای انجام شده در این سفر با مقامات ایران و تفاهمات صورت گرفته بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران این انتظار وجود دارد که روند اجلاس در چهارچوب فنی خود پیش برود. خارج از سیاست‌زدگی و اعمال فشار برخی از طرف‌ها

وی ادامه داد: با توافقات انجام شده روند گفتگو‌های فنی ایران و آژانس ادامه پیدا می‌کند تا مسائل باقیمانده گام به گام حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با حضور ناوگان‌های نظامی ایران در آب‌های بین‌المللی و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اکنون ناوگان‌های نظامی ایران با همراهی ناوگان‌های پشتیبانی دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی در اقیانوس‌ها و در دریای کارایب در حال دریانوردی هستند و حضور صلح آمیز و امنیت آفرین ناوگان‌های ایران در پهنه‌های آبی بین‌المللی مشاهده می‌شود. عبور صلح آمیز و پهلوگیری اقتدارآمیز ناوگان‌های ایران در بنادر دیگر کشور‌های دوردست نشانه‌ای از حضور اقتدارآفرین و توام با امنیت ایران در آب‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: در حمل و نقل دریایی هم ناوگان دریایی ایران نقش بارزی در حمل و نقل کالا‌ها و ترانزیت دریایی ایفا می‌کنند و همانطور که می‌دانید اخیرا نیز توافقی با دولت ونزوئلا برای انتقال حمل و نقل دریایی با استفاده از کشتی‌های باری ایران برای ارسال کالا‌های ایران به ونزوئلا و دیگر کشور‌های آمریکای لاتین انجام شده است و این نیز نشانگر توانایی ایران و حضور با اقتدار و امنیت ایران در پهنه آب‌های بین‌المللی است و ایران از ظرفیت‌های خود در این زمینه بیش از گذشته استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای و واکنش نتانیاهو در این خصوص و لزوم توجه ایران به قطعنامه ۵۳۳ در راستای دفاع از حقوق خود گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث حمایت از حقوق قانونی ملت ایران از همه ظرفیت‌های سیاسی و حقوقی از جمله قوانین موجود در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده کرده و خواهد کرد.

وی ادامه داد: در ارتباط با قطعنامه ۵۳۳ جمهوری اسلامی ایران در چارچوب فعالیت‌ها و ارتباطات و مکاتبات رسمی که با آژانس انرژی اتمی دارد بار‌ها به این قطعنامه استناد کرده است. در کنفرانس‌های مربوط به ان پی تی، کنفرانس‌های مربوط به عدم اشاعه، کنفرانس‌های مربوط به بازنگری مقررات ان پی تی از جمله در آخرین نشست، که در بند صد پیش‌نویس سند نهایی اخیر اجلاس بازنگری مقررات ان پی تی، جمهوری اسلامی ایران این موضوع را مطرح کرد و در پیش نویس سند هم گنجانده شد. البته کل این پیش‌نویس به دلایل دیگری در آنجا مصوب نشد. هیئت ایرانی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین به قطعنامه ۵۳۳ و هم قطعنامه ۴۴۴ که در آن هم مفادی در همین ارتباط دارد در مکاتبات رسمی خودش با آژانس استناد کرده و رجوع کرده است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با لزوم مسئولیت شناسی آژانس در برابر اعضای خود و میزان تعهد این نهاد بین المللی به وظایف خود در برابر اعضایش گفت: اینکه آیا آژانس به وظایف خودش در این ارتباط با دقت و مسئولیت شناسی عمل می‌کند یا نه جزء مباحثی است که ما با آژانس داریم و از آژانس انتظار داریم متناسب با تعهداتی که در ارتباط با اعضا از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد به مسئولیت‌ها و تعهدات خودش در حفاظت و حمایت از حقوق هسته‌ای کشور‌های عضو آژانس اقدام کند و مسئولیت خودش را در این رابطه انجام بدهد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره دیپلماسی و رویکرد تعاملی ایران در هفته گذشته از جمله سفر وزیر خارجه به ژنو و تفاهمات ایران و آژانس و اینکه آیا این فضا و تفاهم ایران و آژانس می‌تواند زمینه جدی شدن مذاکرات رفع تحریم را فراهم کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی پایبند است و دیپلماسی را چه در قالب دو جانبه و چند جانبه بهترین چارچوب برای حل و فصل اختلافات می‌داند. ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل موضوع هسته‌ای که به انعقاد توافق برجام منتهی شد اساساً بر اساس اعتقاد و پایبندی ایران به موثر بودن دیپلماسی چند جانبه بوده است. سفر آقای گروسی به تهران هم ادامه مسیر دیپلماسی برای ایجاد مسیر بهتر و نزدیکتر جهت حل و فصل برخی اختلاف نظر‌های فنی و تکنیکی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که خوشبختانه به تفاهم‌های خوبی هم منجر شد و امیدوار هستیم که در صورت تکمیل این روند و اقدامات مسئولانه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود.

وی ادامه داد:، اما همان طور که گفتم مسیر دیپلماسی مسیری دو جانبه است و باید ببینیم که در طرف مقابل هم این پایبندی و اعتقاد و التزام عملی وجود دارد یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها