پارک شیرین یکی از پارک های قدیمی شهر کرمانشاه است که در دل آن واقع شده است. وسعت این پارک که روی یک تپه سرخ قرار دارد، بیش از ۱۰ هکتار است.
کد خبر: ۱۴۰۰۲۹۲

جام جم آنلاین-سمیه داردرفشی؛ پارک شیرین برای مردم کرمانشاه یادآور روزهای دلهره آور جنگ نیز است. در آن روزها این پارک مأمن و پناهگاه مردم بود. محلات قدیمی چون مصوری، نقلیه، سرچشمه و ... نزدیک است.


این پارک جز معدود پارک های دایره ای و با ارتفاع کشور است که از در هر گوشه ای آن نمایی از شهر کرمانشاه نمایان است.


این پارک که می توانست یکی از جاذبه های گردشگری شهر شود، سالها به حال خود رها شده بود به نحوی که تمایل مردم برای استفاده از این پارک بسیار کمرنگ و کمرنگ تر شده بود و حالا مدتی است که شهرداری آستین همت را برای ایجاد تغییر بالا زده تا جان تازه ای به این بوستان قدیمی و خاطره انگیز دهد.

مشکلات پارک شیرین به اندازه خود پارک بزرگ است

آقای «نعیمیان» که در مقابل پارک شیرین مغازه تعمیر لوازم خانگی و فروش ابزار آلات آهنی دارد، می‌گوید: حدود پانزده سالی است که اینجا کاسبی می‌کنم. به طور معمول به خاطر شرایطی که این پارک دارد، خانواده ها استقبال کمی از پارک شیرین می‌کنند. جمعیت زیادی به پارک شیرین رفت و آمد ندارند.


وی درباره علت موضوع چنین می‌گوید: پارک نظافت ندارد و پر از آشغال است.


خیلی وقت پیش داخل پارک رفتم، آشغال داشت و بوی زباله حالم را بد کرد. پارک در طول شب روشنایی ندارد و این موضوع باعث ناامنی پارک می شود.


بیشتر اوقات تنها پیرمردها لبه ورودی پارک شیرین روی پله هایش می‌نشینند.


غیر از این مدت هاست ندیده ام رفت و آمد زیادی به این پارک انجام شود. اگر به پارک رسیدگی شود و مشکلاتش را رفع کنند بی شک استقبال از این پارک که در دل شهر هم قرار دارد، بیشتر خواهد شد.

نعیمیان ادامه می‌دهد: البته حدود دو ماهی است که ماشین های شهرداری را اینجا می‌آیند که شاخه درخت و خاک از داخل پارک شیرین بار می‌کنند. ،پله های سنگی که از داخل مغازه مشخص است را دیده ام که تعمیر کرده اند.
جدول ها و سطل های زباله هم گاهی پنج شش نفری می آیند و رنگ می‌زنند. گویا شهرداری پارک را درست می‌کند.
یکبار پرسیدم از کجا آمده اید؛ گفتند خدمات شهرداری هستند و امیدواریم پارک شیرین دوباره سر و سامان گیرد تا بتوانیم برای ورزش و پیاده روی از پارک استفاده کنیم.

نصب وسایل بازی و دستگاه ورزشی در پارک شیرین

خانمی تقریبا ۲۹ ساله که در پارک مشغول ورزش است، می گوید: خانه اش محله نقلیه و تنها پارک که نزدیک به آنها، همین پارک شیرین است .


وی با بیان اینکه حدود یک ماهی است که صبح ها برای ورزش به پارک شیرین می آید‌، درباره تغییرات پارک شیرین اضافه می‌کند: مشکلات پارک شیرین پیش از این زیاد بود اما این اواخر که به پارک آمدم، متوجه رنگ آمیزی پله های پارک شیرین شدم .


آشغال ها جمع شده و هر روز صبح می بینم که ماموران شهرداری مشغول جارو کردن پارک هستند.


وسایل ورزش و بازی مرتبی در پارک نبود و آنچه بود فقط چند تکه وسایل زنگ زده و خراب بود.


در حال حاضر وسایل بازی و ورزش نصب کرده اند و تعدادش بیشتر شده است.


نیمکت ها خراب و زنگ زده بود که شهرداری آنها را هم رنگ کرده اند.


وضعیت پارک خیلی بهتر شده و به همین دلیل هر روز صبح برای ورزش اینجا می آیم.


این خانم جوان که همچنان مشغول ورزش است، ادامه می‌دهد: متاسفانه پارک شیرین پاتوق معتادها شده که تازگی ها تعداد آنها هم کمتر شده و اگر شهرداری بتواند معتادین را جمع آوری کنند خیلی بهتر است و امنیت پارک بالاتر می‌رود.

پیش از این داخل پارک خیلی وسایل تزریق مثل سرنگ روی زمین بود اما الان ماموران شهرداری آنها را جمع آوری می‌کنند. اگر معتادان جمع آوری شوند، با خیال راحت خواهر و برادر های خودم را به پارک می آوردم تا ورزش کنند.

«محمودی» پیرمرد بازنشسته ای است که می گوید: با دوستم که خانه اش منزه است همیشه به این پارک می آییم.


پیش از این پارک پر از دستنداز بود و مسیر پارک خراب بود و به جلوبندی خودرو آسیب می زد و تازگی ها مسیر داخل پارک را شهرداری آسفالت کرده است.


شهرداری فضای سبز، درخت ها و سبزه ها را سر و سامان داده‌اند.


تمام سطح های شیب دار چمن کاری شده که جای قدردانی از شهرداری دارد. سنگ فرش های پارک هم تعویض شده است.


پارک شیرین پارک خوب که نمای کوه و شهر زیر پای آدم است. این منطقه جز پارک شیرین فضای سبز دیگری ندارد که مردم استفاده کنند.


اگر معتادان پارک هم جمع آوری شوند، با خانواده می شود که اینجا برای تفریح بیایند.

هر روز در پارک شیرین مشغول کار هستیم


چند نفر از نیروهای خدماتی شهرداری در پارک مشغول جمع آوری شاخه های هرس شده درختان هستند، یکی از آنها به نمایندگی از دیگران می گوید: شش نفر هستیم که دو ماهی می‌شود که از ساعت هفت صبح کار را در پارک شروع می‌کنیم.


او اضافه می‌کند: اکثر درختان پارک را هرس کرده و شاخ و برگ های هرس شده را به جای دیگری منتقل کرده‌ایم. سنگ ریزه های قسمت های مختلف پارک با کمک دیگر نیروها جمع‌آوری کرده‌ایم.


خلاصه اینکه هر روز مشغول تمیزی و نظافت بخشی از این پارک هستیم. خیلی از قسمت های پارک به خاطر شیب دار بودن زمین آن ریزش کرده است ، تمام خاک ها را جمع آوری کردیم.

پارک شیرین در بلند مدت به مکانی متفاوت تر از قبل تبدیل می‌شود

شهردار کرمانشاه با اشاره به اینکه پارک شیرین کرمانشاه به دلایلی مدت ها رها شده بود، می افزاید: احیای دوباره پارک شیرین، از برنامه های که در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار گرفت.


«نادر نوروزی» ادامه می دهد: در طرح ساماندهی پارک شیرین آغاز کنیم و تلاش می‌کنیم تا نوروز ۱۴۰۲ بخشی از کار انجام شوذ.


وی یادآور شد: ساماندهی پارک شیرین در دو بخش انجام می‌شود. بخشی که شامل نورپردازی، طراحی المان های شهری و افزایش سطح فضای سبز است تا اواخر اسفند ماه به اتمام خواهد رسید.

نوروزی ادامه می‌دهد: طبق تفاهم‌نامه ای که با اتحادیه تعاونی های عمرانی کشور منعقد شده، طرح راه اندازی یک اقامتگاه و مرکز تفریحی در پارک شیرین در دستور کار است که این بخش کمی زمانبر است و در فاز دوم ساماندهی پارک شیرین انجام خواهد شد.

شهردار کرمانشاه تصریح می‌کند: از تمام توان و ظرفیت معاونت خدمات شهری استفاده می‌کنیم که پارک شیرین برای تمام مردم و به ویژه خانواده ها قابل استفاده شود.

پارک شیرین کرمانشاه استاندارد می‌شود

معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرمانشاه نیز می گوید: در شهر کرمانشاه تعدادی پارک قدیمی وجود دارد که پارک شیرین یکی از آنهاست.


وی با بیان اینکه طرح رسیدگی به پارک شیرین را آغاز کرده ایم، می افزاید: امیدواریم هر چه سریعتر این پارک به محلی مناسب تبدیل شود و خانواده ها با اطمینان خاطر بتوانند از آن استفاده کنند.

«برومند نامداری» دایره ای بودن و وضعیت خاص توپوگرافی را از ویژگی های پارک شیرین می داند و می افزاید: پارک شیرین بیش از ده هکتار مساحت دارد و با توجه به اینکه در نزدیکی پیاده راه پزشکان است، می‌تواند به مکانی برای گردش و استراحت افرادی تبدیل شود که برای کارهای درمانی از دیگر شهرستانها و یا استانهای همجوار به محدوده پارکینگ شهرداری مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اکثر نقاط پارک شیرین چمن کاری و جاهایی که نیاز بوده ترمیم شده است می گوید: در مجموع مساحت چمن کاری ۸۰۰ متر مربع است .


وی تصریح می‌کند: به دلیل ریزش از دیوار صخره ای سنگ ریزه های بسیاری در پارک انباشته شده بود که توسط نیروهای خدمات شهری جمع آوری و از پارک خارج شد.

نامداری اضافه می کند :زباله های پارک شیرین به صورت روزانه جمع آوری می‌شود.همچنین تمام نیمکت ها و وسایل بازی و آب نماها رنگ آمیزی شده است.

وی ادامه می‌دهد:اکثر سنگ فرش های شکسته تعویض و ترمیم شده است. پارک شیرین و قسمت های از مسیر داخل پارک هم آسفالت و مرمت شده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه به دنبال جذب سرمایه گذار برای چند طرح تفریحی و اقامتی در پارک هستیم، اضافه می کند : افرادی که علاقمند به مشارکت در این زمینه هستند، می‌توانند به بخش سرمایه گذاری شهرداری مراجعه و تمام اطلاعات و جزییات پروژه در اختیارشان قرار داده می‌شود.



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها