گزارش «جام‌جم» از نمایشگاه رصتا

همنشینی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر

اینجا رصتاست. حدود ۱۰۰رسانه صوت و تصویر فراگیر از سراسر ایران زیر چتر ساترا در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران همسایه شدند تا برای علاقه‌مندان از چند و چون کارشان بگویند، با کاربران خود بی‌واسطه ملاقات کنند و از فضای ایجادشده برای هم‌افزایی بهره ببرند.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۷
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

ضمن این‌که می‌توان در بخش‌های جنبی نمایشگاه از کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی درباره سواد رسانه‌ای و موضوعاتی از این دست استفاده کرد. پنجشنبه گذشته نمایشگاه با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما افتتاح شد که وی در این افتتاحیه در جمع خبرنگاران به ایراد سخنرانی پرداخت و به پرسش‌های آنان درخصوص فعالیت‌های ساترا پاسخ داد. علاوه‌بر جبلی، سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما، سعید مقیسه مدیر ساترا، معاونانش و...از افراد حاضر در این مراسم بودند. اگر از علاقه‌مندان به فضای مجازی و کار سکوهای انتشار و تولیدکننده محتوا در این فضا هستید و فرصت نکردید سری به این نمایشگاه بزنید، خواندن گزارش پیش‌رو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نوای موسیقی مازنی سریال خاطره‌انگیز پایتخت در فضا پیچیده است و پخش بخش‌هایی از این مجموعه تعدادی از بازدیدکنندگان را مقابل صفحه نمایش بزرگ متعلق به یکی ازپلتفرم‌های حاضر در نمایشگاه گرد هم آورده است. کمی آن‌سوتر گویی زمین فوتبال در غرفه یکی از شرکت‌کنندگان رصتا به‌پا شده است. طراحی این غرفه که مرتبط با محتوای رسانه‌اش، فضای زمین چمن را بازآفرینی کرده، جالب‌توجه و چشم‌نواز است. از این دست غرفه‌ها کم نیست.

به گزارش جام‌جم، نخستین نمایشگاه رصتا در شرایطی در سالن‌های ۷و ۲۷نمایشگاه بین‌المللی تهران پذیرای مخاطبان است که در این دوره از رویداد ۹۶غرفه از سکوهای دارای مجوز ساترا حضور دارند. در این دوره از رویداد نمایشگاهی علاوه‌بر ۹۶غرفه‌ای که حاضر هستند، برخی از مجموعه‌ها مثل ایرانسل، همراه اول، معاونت فضای مجازی صداوسیما و آومیک نیز با چندین شرکت زیرمجموعه حضور دارند. ایرانسل با شش زیرمجموعه شامل سرویس‌های دیجیتال و شرکت‌هایی چون لنز، راویتو، ریتم، سیمبا، دانا و ویستا مدیا عصر جدید تجربه حضور در نخستین نمایشگاه رصتا را از سر می‌گذراند. همچنین همراه اول با ۹زیرمجموعه سرویس آلا، شاد، شادبوم، اونو، نت‌باکس، سیم‌کارت جوانان، دیدیمون، هاب بهشتی و خدمات زیرساختی شامل سرویس‌های دیجیتال، اپلیکیشن و شتاب‌دهنده‌ها در این رویداد میزبان مخاطبان است.

معاونت فضای مجازی صداوسیما با شش زیرمجموعه شامل شبکه سپهر، اپلیکیشن سپهر، تلوبیون، واحد بازار محتوا، واحد رصد و داده کاوی از اپراتورهای حاضر در نمایشگاه است.
مرکز نوآوری آومیک نیز با زیرمجموعه‌هایی شامل تنظیم‌یار، استودیو برش، حنیف، رسانیوم، متدیتا، ایونتو از اولین‌ تجربه حضور در نمایشگاه رصتا بهره می‌برد.

ساترا آمده تا انحصار را بشکند

سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در اولین روز برگزاری نمایشگاه‌ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به نمایشگاه بین‌المللی تهران محل برگزاری این نمایشگاه آمد و از غرفه‌های رسانه‌ها و پلتفرم‌ها و سکوهای مختلف بازدید کرد.

او بعد از بازدید درباره برگزاری این نمایشگاه، تأکید کرد: ساترا با این حرکت‌ها و قدم‌هایی که برمی‌دارد، نشان می‌دهد که به همیاری، همفکری و کمک به مجموعه‌‌های مختلف در حوزه شبکه نمایش‌خانگی و تولید محتوا در این زمینه، اهتمام دارد. واقعا این نوع کارها، ارزنده و قابل تقدیر است.

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطابق با قانون اساسی، مسئولیت صوت و تصویر فراگیر برعهده سازمان صداوسیماست. برگزاری این نمایشگاه بیانگر این است که رسانه‌ملی در حقیقت تلاش می‌کند تا همه اجزای تولید محتوا در کشور به‌ویژه بخش خصوصی را با رویکرد هدایت، حمایت و نظارت در این زمینه کمک کند و از همه ظرفیت‌های محتوایی‌ کشور در این‌باره بهره می‌برد که این موضوع قابل تقدیر است.
وی افزود: نمایشگاه رصتا نشان‌دهنده این همدلی و همراهی است؛ حقیقتا حکمرانی فرهنگی درست، جز با این همدلی و همراهی شکل نخواهد گرفت.

موسوی اشاره کرد: خوشبختانه با شکل‌گیری مجموعه ساترا که به لحاظ حاکمیتی در وجوه مختلف در قوای مختلف کشور به عنوان رگولاتور مجموعه‌های تولید و انتشار محتوای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر پذیرفته شده، روند به سمتی پیش می‌رود که ان‌شاءا... بتوانیم با هم‌افزایی و همدلی درحقیقت شاهد ارتقای سطح تولید محتوا در نمایش خانگی باشیم.

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: کاری که مجموعه ساترا انجام می‌دهد و بخش‌هایی از آن هم در نمایشگاه رصتا قابل مشاهده است، این‌که برخلاف برخی تبلیغاتی که توسط چند رسانه خاص صورت می‌گیرد، ساترا آمده تا انحصار را بشکند. یعنی اجازه ندهد تولید و انتشار محتوا در نمایش خانگی ذیل چند مجموعه خاص محدود شود و این نمایشگاه اجازه می‌دهد مردم با تمام رسانه‌های فراگیر آشنا شوند.

وی تاکید کرد: همه بخش‌های کوچک و متوسط باید این فرصت را داشته باشند که در زیست‌بوم صوت و تصویر فراگیر فعالیت کنند و این کار با رویکرد حمایتی که ساترا دارد انجام خواهد شد. ما در مجلس فکر می‌کنیم در آینده بتوانیم ان‌شاء‌ا... شاهد ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات نمایش خانگی باشیم.

او در پایان با اشاره به تلاش‌های مجلس شورای اسلامی برای حمایت از حرکت‌های ساترا، خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی تلاش‌ می کنیم با کمک به این حضور، بتوانیم به لحاظ قانونی و حقوقی بستری فراهم کنیم تا مجموعه ساترا فعالیت‌ها، سیاست‌ها و درحقیقت مسئولیت‌هایی که برعهده دارد را ان‌شاءا... به صورت مشخص، محکم و موفق جلو ببرد.

رصتا؛ خط بطلانی بر نقدها

محسن قائمی‌نسب، قائم‌مقام ساترا از حضور پرشور فعالان صنعت رسانه و سکوهای نمایش‌ خانگی خبر داد و گفت: انصافا تا چند روز پیش فکر نمی‌کردم این‌طور با استقبال فعالان این صنعت مواجه شویم. خوشبختانه همه غرفه‌ها با قدرت و قوت در نمایشگاه مشغول‌ هستند.

وی افزود: این نمایشگاه در تقویم دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران قرار گرفت و به صورت دائمی سالانه همراه با جشنواره برترین‌های فضای‌مجازی برگزار می‌شود.

قائمی‌نسب با اشاره به این نکته که پلتفرم‌ها و فعالان صنعت بسیار از برگزاری نمایشگاه رصتا استقبال کردند، گفت: یکی از اهداف نمایشگاه هم‌افزایی بخش حکمرانی و بخش خصوصی بود که به تجربیات، گستردگی دایره تعاملات و ارتباطات در این حوزه بینجامد. ممکن است الان دو سکوی نمایش یا اصطلاحا پلتفرم که در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند از کار همدیگر مطلع نباشند اما از تجربیات هم استفاده می‌کنند و این موضوع بسیار مهمی است که از دستاوردهای این نمایشگاه به‌شمار می‌رود.

وی درباره تجلیل از رسانه‌های برتر و آماری از حضور سکوهای رسانه خاطرنشان کرد: تقریبا بیش از ۱۰۰ پلتفرم و مجموعه رسانه‌ای و ویدئویی به نمایشگاه رصتا آمدند. خوشبختانه استقبال خوبی شده و جای تقدیر دارد، البته درباره برترین‌‌ها باید به این نکته اشاره کنم که غرفه‌های برتر را تا پایان نمایشگاه معرفی خواهیم کرد.

رسانه‌های برتر مدل ارزیابی دیگری دارند که مشترکا هم از طرف خودمان و هم از طرف مخاطبان این ارزیابی انجام می‌شود و سالانه براساس محصولات و تولیداتی که دارند، برترین‌ها را اعلام می‌کنیم. قائم‌مقام ساترا درباره خریداری کردن محتوای سالم شبکه نمایش‌خانگی این توضیح را داد: صحبت‌هایی که رئیس صداوسیما درباره حمایت از تولیدات سالم و فرهنگ درست در فضای‌مجازی و شبکه نمایش‌خانگی مطرح کردند و ذات برگزاری این نمایشگاه، خط بطلانی است بر ادعای برخی افراد که در فضای مجازی این‌گونه تبلیغ می‌کنند که صداوسیما با پلتفرم‌ها حس رقابت دارد و صداوسیما نمی‌خواهد که این پلتفرم‌ها توسعه پیدا کنند.

وی افزود: همگان شاهد این موضوع بودند که رئیس رسانه‌ملی رسما اعلام کردند تولیدات فاخر و تولیداتی که قابلیت پخش در رسانه‌ملی داشته باشد را می‌خریم، پخش می‌کنیم و تبلیغ‌شان هم می‌کنیم. حتی در کنار این نکته، چندی پیش اعلام کردیم که جزو مؤلفه‌های کاری ما این است که تیزر پلتفرم‌ها را می‌گیریم و در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش می‌کنیم. قائمی‌نسب خاطرنشان کرد: در همین نمایشگاه تقریبا روزی ۱۰ ساعت برنامه زنده رادیویی داریم و هر پلتفرمی که تقاضا داشته باشد، می‌تواند در رادیو کارکرد پلتفرم یا سکوی خودش را معرفی کند.وی در خاتمه افزود: خریداری و حمایت از ساخت و تولید محتواهای سالم و فرهنگ درست در فضای‌مجازی و رسانه‌ها، جزو اهداف و برنامه‌های ما است. دوستانی که می‌خواهند این اتفاق برای‌شان بیفتد با سایت ساترا ارتباط داشته باشند که درآنجا نحوه و چگونگی‌اش اطلاع‌رسانی می‌شود.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها