واکاوی رفتار عربستان‌سعودی در طول دو دهه گذشته نشان می‌دهد که آل‌سعود به‌عنوان بازیگر بی‌ثبات‌ساز در منطقه نقش ایفا می‌کند. راهبرد بی‌ثبات کردن کشورهای منطقه توسط آل‌سعود را می‌توان در یمن، سوریه، عراق و حتی دیگر کشورها متوجه شد.
کد خبر: ۱۳۹۹۵۳۶
نویسنده ​​​​​​​اکبر معصومی | کارشناس مسائل بین‌الملل

در جریان جنگ یمن، بن‌سلمان تلاش می‌کرد با چراغ‌سبز غرب، از طریق قوه قهریه انصارا... یمن را از بین ببرد یا از طریق دلار نفتی و با تجهیز داعش و دیگر گروه‌های تروریستی(‌راه‌اندازی جنگ نیابتی) دولت بشار اسد را سرنگون و فردی دیگری را جایگزین کند. حال نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد و عربستان‌سعودی با شکست سنگینی مواجه شد بلکه‌ برخی گزاره‌ها نشان می‌دهد که این کشور از روی ناتوانی به‌دنبال جایگزین کردن راهبرد مصالحه به ‌جای‌ راهبرد خصومت با کشورهای منطقه است. این اتفاق در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ نمود عینی‌تری به خود گرفت به‌طوری‌که قبل از این نشست آل‌سعود به دنبال این بود بشار اسد را که «دیکتاتور سوریه با دستانی خون‌‌آلود» توصیف می‌کرد، در انزوا و مطرود نگه دارد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان طی حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۳ و در پاسخ به سؤالی درباره شایعاتی مبنی بر این‌که کشورش ممکن است مسیر خود را تغییر دهد، تصریح کرد تلاش برای انزوای اسد به پایان نزدیک شده است. او در ادامه گفت: «اجماع وجود دارد که این وضعیت دیگر قابلیت اجرایی ندارد‌.»بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد که در روزهای آینده احتمالا ریاض اعتراف خواهد کرد که در هر دو تلاش شکست خورده‌ است. این به آن دلیل نیست که سعودی‌ها به مخالفان خود تمایل پیدا کرده‌اند؛ بلکه این وضعیت نشان دیگری بر ناتوانی عربستان‌سعودی در اجرایی کردن سیاست‌های بی‌ثبات‌ساز در منطقه است که سال‌ها روی آن هزینه و ائتلاف‌سازی کرده است. شکست‌ سیاست راهبرد خصومت عربستان‌سعودی با کشوررهای منطقه‌ در حالی رقم می‌خورد که آل‌سعود همواره در راستای سیاست‌های آمریکایی - صهیونیستی در منطقه صفحه شطرنج خود را طراحی کرده و جلو برده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها