«آیا تابه‌های نچسب سمی هستند؟»، «ظروف آلومینیومی می‌توانند باعث زوال عقل شوند؟»، «تابه‌های خراشیده من هنوز سالم هستند یا باید از استفاده از آنها اجتناب کنم؟» اینها فقط نمونه‌ای از سؤالات نگران‌کننده در مورد سلامت‌بودن پخت‌وپز در قابلمه‌ها و ماهیتابه‌هاست که شاید در شبکه‌های اجتماعی با آنها روبه‌رو شده باشید و ذهن شما را هم درگیر کرده باشد.
کد خبر: ۱۳۹۹۵۲۲
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت

ما هر روز برای پخت‌وپز از ظروف آشپزخانه استفاده می‌کنیم و به‌همین‌دلیل اطمینان‌خاطر حاصل‌کردن از سلامت ظروف از اولویت‌های هر خانواده باید باشد.

اگر در حال خرید ظروف آشپزخانه جدید هستید، اکنون تنوع زیادی در جنس ظروف آشپزخانه مانند چدن، فولاد ضدزنگ، مس، پوشش نچسب و سرامیک وجود دارد و به‌طورکلی، همه آنها به شرط تولید به‌صورت استاندارد، ایمن هستند. بنابراین انتخاب بهترین گزینه به نوع آشپزی شما بستگی دارد، نه به خطرات سلامتی مواد سازنده ظروف. با وجود این کمی جزئی‌تر هریک از این ظروف را بررسی می‌کنیم.

ظروف نچسب

تابه‌های نچسب به‌دلیل راحتی هنگام آشپزی بسیار محبوب هستند و به مصرف روغن کمتری نیاز دارند. همچنین شست‌وشوی آنها هم آسان‌‌تر از ظروف دیگر، مثلا تابه‌های چدنی است.سطح بیشتر تابه‌های نچسب با تفلون، با نام تجاری پلی‌‌تترا فلوئورواتیلن (PFTE) پوشانده می‌شوند. اگرچه برخی از آنها اکنون با پوشش تیتانیوم ــ‌ سرامیک ساخته می‌شوند. نگرانی‌ای که برای استفاده از این ظروف مطرح می‌شود، ساختار شیمیایی این پوشش است که گفته می‌شود به‌دلیل سخت تجزیه‌پذیری می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. با وجود این باید بدانیم تفلون در ظروف پخت‌وپز استاندارد، حتی زمانی که در دمای معمول پخت‌وپز گرم می‌شود، پایدار است. اگر بیش از ۲۶۰درجه سانتی‌گراد گرم شود شروع به خراب‌شدن می‌کند و ممکن است بخارهای پلیمری آزاد کند اما بیشتر مردم غذای خود را در دمای ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد سرخ نمی‌کنند. اگر تابه نچسب شما خراشیده شده است، شاید ایده خوبی باشد که آن را تعویض کنید اما قرار نیست در معرض مواد شیمیایی به خاطر استفاده از این ظروف قرار بگیرد.

ظروف آلومینیومی

هیچ شواهد قوی‌ای مبنی بر ارتباط میان استفاده از ظروف آلومینیومی با ابتلا به هر نوع زوال عقل ازجمله بیماری آلزایمر وجود ندارد. پس چرا این شبهه مطرح شده است؟ سال۱۹۶۵، دانشمندان کشف کردند که تغذیه خرگوش‌ها با سطوح بسیار بالای آلومینیوم باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شود که شبیه آلزایمر است. بعدا ثابت شد که این نتیجه‌گیری نادرست است. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که مغز برخی افراد مبتلا به زوال عقل دارای سطوح بالایی از یون‌های فلزی مانند آلومینیوم است اما هیچ‌کس پیوندی پیدا نکرده. ظروف آلومینیومی خیلی سریع گرم می‌شوند و سبک و ارزان هستند. مشکلاتی در واکنش آلومینیوم ساده با غذاهای اسیدی و قلیایی یا تاب برداشتن در گرما وجود دارد. با انتخاب ظروف آشپزی آلومینیومی آنودایز شده می‌توانید تا حد زیادی از این موارد اجتناب کنید و نگرانی‌های احتمالی باقیمانده مرتبط با سلامت این ظروف را برطرف کنید.

ظروف مسی

مس در کنار آن‌که بسیار زیبا و پرجلوه است یک رسانای عالی گرماست و به همین دلیل قابلمه یا ماهیتابه از این جنس به‌طور یکنواخت گرم می‌شود. این ظروف برای طبخ غذاهای حساس که نیاز به حرارت یکنواخت دارند بسیار مناسب است؛ به همین دلیل بیشتر سرآشپزهای مشهور هم از تابه‌های مسی استفاده می‌کنند اما سلامت این ظروف چطور است؟ اگر غذاهای حاوی مس زیاد بخورید، ممکن است دچار تهوع، استفراغ و حتی آسیب کبدی شوید اما این اتفاق نمی‌افتد زیرا هیچ‌وقت میزان ذرات دریافتی از این ظروف بیش از نیاز بدن به این یون فلزی ضروری نیست. بیشتر ظروف مسی دارای روکش غیرواکنشی مانند فولاد ضدزنگ یا قلع هستند که از ورود ذرات مس به غذا جلوگیری می‌کنند.

چدن، فولاد ضدزنگ و ظروف سرامیکی

چدن، فولاد ضدزنگ و ظروف سرامیکی گزینه‌های خوبی هستند، زیرا معمولا بادوام هستند، واکنش‌پذیر نیستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند.جنبه‌های منفی آنها چیست؟ چدن سنگین است و ممکن است به‌طور یکنواخت گرم نشود. برخی از سرامیک‌ها به‌راحتی آسیب می‌بینند، اگرچه اکثر انواع مدرن بسیار مقاوم هستند. در تابه‌های ارزان‌قیمت از جنس استیل ضدزنگ، نیکل و سایر فلزات به‌طور بالقوه ممکن است ذراتی از تابه خارج و به وعده غذایی شما وارد شود، بااین‌حال این اتفاق بسیار بعید است مگر این‌که در ساخت آنها شرایط استاندارد رعایت نشده باشد و از مواد نامرغوب استفاده شده باشد. به‌طورکلی، هر سه این ظروف اگر از تولیدکنندگان معتبر باشند، انتخاب‌های خوبی هستند. واقعیت این است که معمولا نگرانی ما بیش از میزان خطر احتمالی است. ترس از مواد شیمیایی هراسی رایج است اما بسیاری از این ترس‌ها غیرضروری است. به طور خلاصه ظروف آشپزی اگر در شرایط استاندارد تولید شده باشند، ایمن هستند؛ پس از وعده غذایی خود لذت ببرید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها