منچستر-نیوکاسل؛ امشب در فینال جام اتحادیه

تشنه جام

گفت‌وگو با بانوی‌تاریخ‌ساز اسکی ایران

تحقق یک رویا

سمانه بیرامی باهر چهره خبرساز ورزش زنان کشور در چند روز اخیر بود. بانوی اسکی بازی که موفق شد در مسابقات صحرانوردی قهرمانی ۲۰۲۳ جهان دست به کاری مهم بزند.
کد خبر: ۱۳۹۹۴۶۹
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

صحبت از فینالیست شدن او در بزرگترین آوردگاه اسکی دنیاست. سمانه بیرامی باهر مرحله مقدماتی پیکارهای اسلوونی را در حالی پشت سرگذاشت که توانست با قرار گرفتن در جمع نفرات برتر با کسب عنوان هشتمی یکی از فینالیست های اسکی صحرانوردی این دوره باشد. این برای نخستین‌بار در تاریخ اسکی است که یک بانوی ایرانی می‌تواند به فینال رقابت‌های جهانی راه پیدا کند. بیرامی باهر حالا آماده می‌شود تا روز سه‌شنبه (فردا) در فینالی سخت به مصاف رقبای جهانی خود برود. گفت‌و‌گوی اختصاصی جام‌جم با بانوی تاریخ‌ساز اسکی ایران را پیش از مسابقه پایانی از نظر می‌گذرانید.

نتیجه‌ای گرفتید که واقعا خیره‌کننده بود.
این پنجمین حضور من در مسابقات قهرمانی جهان بود. فکر می‌کنم بعد از سال‌ها زحمت دیگر وقتش بود این نتیجه را بگیرم. دو سال بود رویای رسیدن به فینال این رقابت‌ها را می‌دیدم و خودم را در این جایگاه تصور می‌کردم. خوشحالم که تلاش‌هایم جواب داد. رسیدن به فینال جهانی واقعا کار دشواری است. آن هم در شرایطی که ما به لحاظ امکانات و تجهیزات در یک فضای رقابتی نابرابر با رقبایمان قرار داریم. ما در ایران نهایتا دو تا سه ماه از سال برف داریم و می‌توانیم تمرین کنیم. اما این در حالی است که سایر اسکی‌بازان کل ۱۲ ماه سال را در برف تمرین می کنند.

شرایط تمرینی تان برای این مسابقات چطور بود؟
من فقط یک ماه مفید را برای حضور در این رقابت‌ها روی برف تمرین کردم. آن هم همین یک ماه اخیر که بارش‌های خوبی در تهران داشتیم. چون از ناحیه سرشانه آسیب دیده بودم شرایط این را نداشتم که از اول فصل زمستان روی برف اسکی کنم. به خاطر همین نمی‌توانستم بیش از حد روی دستم فشار بیاورم. بقیه بچه‌ها ولی در پیست شمشک تمرین می‌کردند. با توجه به این موضوع به جای اسکی کردن تمریناتم را با دویدن دنبال می‌کردم. خدا را شکر که با وجود مصدومیت توانستم ذهنم را آماده کنم و خوب ظاهر شوم. اما این را هم بگویم که نباید فراموش کرد یک اسکی‌باز فقط با اسکی کردن روی برف به تکنیک و مهارت لازم می‌رسد نه با دویدن.

فکر می‌کنید روز سه‌شنبه در فینال چه نتیجه‌ای بگیرید؟
تمام تلاشم این است که بهترین عملکرد را داشته باشم. همین که توانستم با این شرایط به فینال بیایم هم اتفاق بزرگی است. گلچینی از بهترین اسکی‌بازان دنیا در فینال حضور دارند که رقابت کردن با آنها کار آسانی نیست. فاصله نفر اول تا پنجاهم این مسابقات چهار پنج ثانیه بیشتر نیست. این یعنی این‌که چقدر سطح رقابت بالاست.

شما سال گذشته به عنوان اولین اسکی‌باز زن ایرانی به رتبه زیر صد دنیا هم رسیدید. به نظر می‌رسد امسال هم این اتفاق خوب دوباره برایتان تکرار شود؟
امیدوارم همین طور باشد. امتیازهای ما در رده‌بندی جهانی بر اساس مجموع حضورمان در پنج مسابقه محاسبه می‌شود. من امسال جدای از قهرمانی جهان اسلوونی در شش مسابقه بین‌المللی در ایران شرکت کردم که در تمامی آنها نفر اول شدم. دو ماه پیش هم در جام‌جهانی سوئیس حاضر شدم. این برای اولین بار بود که یک زن ایرانی در رقابت‌های جام‌جهانی شرکت می‌کرد. در سوئیس هم دو مسابقه دادم. فدراسیون جهانی اسکی در مجموع پنج نتیجه از این مسابقات را محاسبه می‌کند و امتیاز هر ورزشکار مشخص می‌شود. متأسفانه اسکی جزو رشته‌های پرهزینه است که همیشه ملی‌پوشان از عدم زیرساخت‌ها و تجهیزات آن گلایه دارند. طوری که می‌گویند حتی هزینه اردوهای خارجی را هم خودشان تأمین می‌کنند.

در مورد شما هم همین طور بوده؟
خوشبختانه مسئولان تا حدودی انتظارات من را برآورده کرده‌اند. ابزار کار ما اسکی‌بازان بیشتر از همه خریداری تجهیزاتی که شامل اسکی و کفش و...‌ است. فدراسیون اینها را اختیار من قرار داد و مشکلی از این بابت نداشتم. اما خواسته من از مسئولان و مقامات ارشد ورزش این است که شرایط را طوری مهیا کنند که ما بتوانیم در طول سال به طور مقطعی از کمپ‌های تمرینی کشورهای خارجی که سراسر سال برف دارند استفاده کنیم. ما در ماه‌های مهر و آبان اصلا در ایران برف نداریم و این موضوع برای ‌ما یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. یک وقت‌هایی هم بارش‌ها کم است و در زمستان هم برف خیلی زیادی نمی‌بینیم.

مطمئنا به المپیک زمستانی ۲۰۲۶ هم فکر می‌کنید؟
بله صد در صد من با این نتیجه‌ای که گرفتم از خودم انتظار دارم که به المپیک برسم. من سال ۲۰۱۸ تجربه حضور در این بازی‌ها را داشتم اما این بار می‌خواهم حضور متفاوت‌تری داشته باشم. البته که الان بیشتر از همه هدفم این است که امتیاز ورود به المپیک را بگیرم. چرا که به مراتب کار سخت‌تری است. بعدا باید به این فکر کنم که چه نتیجه‌ای بگیرم.

عناوین بین‌المللی سمانه بیرامی باهر

کسب دو مدال طلا در بخش ۵ کیلومتر پاتیناژ و کلاسیک رقابت‌های بین‌المللی اسکی صحرانوردی ترکیه، ۲۰۲۱

کسب مدال نقره در رشته اسپرینت و دو مدال برنز رقابت‌های ۵ کیلومتر کلاسیک رقابت‌های بین‌المللی اسکی ارمنستان، ۲۰۱۸

کسب عنوان چهاردم دنیا در مسابقات اسکی صحرانوردی قهرمانی جهان در اتریش، ۲۰۱۹

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها