ذرت، موبایل، سویا و برنج در صدر واردات

تجارت خارجی ایران ۱۵.۵ میلیارد دلار شد

تازه ترین گزارش گمرک از وضعیت تجارت خارجی کشور

درآمد ارزی کشور از صادرات غیرنفتی به ۴۸ میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک ایران تازه ترین گزارش از وضعیت تجارت خارجی کشور را تشریح و اعلام کرد: درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات غیر نفتی در ۱۱ ماهه سالجاری به ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۲ و ۲۲ صدم درصدی داشته است.
کد خبر: ۱۳۹۹۴۳۱

به گزارش جام جم آنلاین از گمرک ایران، دکتر محمد رضوانی فر در تشریح جزئیات آمار تجارت خارجی کشور ، به میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی اشاره کرد و افزود: در ۱۱ ماهه سالجاری صادرات غیر نفتی کشور، بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش یک و ۱۶ صدم درصدی در وزن و افزایش ۱۲ و ۲۲ صدم درصدی در ارزش دلاری داشته است.

بنابراین گزارش، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران به میزان واردات کشور در این مدت اشاره کرد و گفت: واردات کشور در این مدت به میزان ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است که کاهش ۸ و ۶۱ صدم درصدی در وزن و افزایش ۱۵ و ۲۸ صدم درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

رضوانی فر با بیان اینکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۶ دلار در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۴۳۹ دلار در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده است، تاکید کرد: این آمار نشانگر رشد ۱۳ و ۵۴ صدم درصدی است و این در حالیست که متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۹۷ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۲۶۶ دلار در یازده ماهه سال گذشته، ۲۶ و ۱۴ صدم درصد رشد داشته است.

عمده ترین کالاهای صادراتی

دکتر رضوانی فر در خصوص وضعیت صادرات کالاهای پتروشیمی گفت: در این مدت ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالاهای پتروشیمی صورت گرفته است که از نظر وزنی ۴۰ و ۲۵ صدم درصد و از نظر ارزشی ۴۴ و ۴۹ صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می دهند. همچنین عمده ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۳ و ۹۷ صدم درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه به تشریح جزئیات بزرگترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت پرداخت و افزود: چین با ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و هند با ‏یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بزرگترین‌ مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده است.

به گفته وی این ۵ کشور در مجموع سهمی در حدود ۷۳ و ۴۵ صدم درصد از وزن و ۷۵ و ۷۹ صدم درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده اند.

کشورهای عمده طرف معامله با ایران

دکتر رضوانی فر در خصوص کشورهای عمده طرف معامله با ایران، به جزئیات این بخش پرداخت و افزود: ۵ کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این ۵ کشور در مجموع از نظر وزنی ۶۵ و ۱۸ صدم درصد و از نظر ارزشی ۷۵ و ۷۷ صدم درصد از کل واردات کشور را دارا بودند.

آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی

همچنین به گفته دکتر رضوانی فر میزان واردات کل کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری رقمی بالغ بر ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که با اختصاص ۶۷ و ۱۳ درصد از وزن و ۳۳ و ۸ صدم درصد از ارزش کل واردات، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۶ و ۴۲ صدم درصدی در وزن و افزایش ۶ و ۳۳ صدم درصدی در ارزش دلاری داشته است.

وی به عمده اقلام کالاهای اساسی وارد شده به کشور اشاره کرد و در تشریح این اقلام گفت: در این مدت اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۶ و ۵۱ صدم درصد و از نظر ارزشی ۲۰ و ۶۷ صدم درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

همچنین به گفته وی انواع گوشی های تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، معادل ۴ و ۸۵ صدم درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت ترانزیت خارجی ارائه داد و با بیان اینکه سیاست گمرک در جهت روان سازی، تسهیل گری و حمایت ویژه از توسعه ترانزیت خارجی است، بیان داشت: ترانزیت خارجی کشور طی ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۵ و ۲۲ صدم درصدی بالغ بر ۱۲ میلیون تن بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها