کد خبر: ۱۳۹۸۹۰۴
نویسنده مهدی جاوید | کارشناس مسائل سیاسی

اتحادیه اروپا موضعی متناقض در قبال ایران اتخاذ می‌کند که بیانگر سردرگمی سردمداران دولت‌های اروپایی در قبال کشورمان است.

کشورهای غربی بسته تحریمی تازه‌ای علیه مقامات جمهوری اسلامی تصویب کرده‌ و همزمان از مواضع پیشین خود در مورد تروریستی اعلام کردن سپاه‌پاسداران عقب نشسته‌اند. عقب‌نشینی اروپا در برابر موضع سرسختانه پارلمان اروپایی، خشم جریانات جنگ‌طلب ضدایرانی را دوچندان کرده و آنها را از پیگیری پروژه ایران‌ستیزی مایوس ساخته است.

دلیل این‌که اروپا با وجود این عقب‌نشینی، همچنان به بسته‌های تحریمی روی می‌آورد، دو مسأله است؛ اول، حفظ فشار بر ایران برای امتیازگیری در مذاکرات احتمالی درباره موضوعات دفاعی و منطقه‌ای و دوم، پاسخ به مطالبه کاذب ایران‌ستیزانه‌ای که رسانه‌های غربی در افکارعمومی اروپا درباره جنگ اوکراین و اغتشاشات خیابانی به‌راه انداخته‌اند.

اروپا درواقع با درک شکست پروژه فشار خیابانی، عملا در تله خودساخته رسانه‌ای گرفتار شده و به‌دنبال راهی برای فرار از آن است.

این‌که لندن، شبکه تروریستی ایران اینترنشنال را از اروپا به آمریکا تبعید می‌کند تا این شبکه به سرنوشت سایر شبکه‌های فراموش‌شده سلطنت‌طلب دچار شود، نشانی از عقب‌نشینی رسانه‌ای اروپا برای حفظ رابطه با ایران است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا با پرخاش خبرنگار تندرو بی‌بی‌سی درباره این‌که چرا سپاه‌پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نمی‌دهد، روبه‌رو شد و به او یادآوری کرد که هیچ حکمی از دادگاه برای چنین اقدامی وجود ندارد؛ بنابراین اروپا نمی‌تواند قوانین خود را برای خوشایند جریانات جنگ‌طلب زیرپا بگذارد. انتظار می‌رود لندن، بعد از اخراج ایران‌اینترنشنال، تغییراتی را در سیاست‌های بی‌بی‌سی فارسی برای هجمه روانی علیه ایران اعمال کند تا اروپا بیش از این با مطالبات انباشته‌ای که امکان پاسخگویی به آنها را ندارد، روبه‌رو نشود.

اروپا می‌داند که تنها راه مطلوب برای حفظ منافعش در خاورمیانه، برقراری رابطه‌ای سازنده با ایران است. رابطه‌ای که هم مانع از تشدید نزدیکی ایران به چین و روسیه شود و هم بتواند نقش‌آفرینی کشورمان در منطقه را کنترل کند.

به اذعان رسانه‌های غربی، ایران در حال حاضر یک بازیگر موثر تسلیحاتی در سطح جهان است و نوع رفتار با چنین بازیگر مهمی، باید هوشمندانه و به‌دور از هیجانات جنگ‌طلبانه باشد.

بنابراین سیاستمداران اروپایی به‌دنبال راهی برای حفظ رابطه با ایران هستند. درست مانند سال‌های انتهایی دهه ۱۳۸۰ که پس از شکست پروژه اغتشاشات خیابانی سال ۸۸ و ناکامی سناریوی ترور دانشمندان هسته‌ای و تحریم‌های به‌اصطلاح فلج‌کننده، چاره‌ای جز ارسال پیام از سوی واسطه‌ها نیافتند و در عمان برای امضای برجام چراغ سبز نشان دادند.

حالا هم واسطه‌ها دوباره به کمک غرب آمده‌اند تا اشتباهات خود را جبران کنند و کیست که نداند، اولین راه برای تغییر رویکرد، اصلاح سیاست‌های ضدایرانی در رسانه‌های غربی است. گامی که هرچند دیرهنگام اما رفته رفته آغاز می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها