وزیر اقتصاد در نامه ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت خواستار شد:

درخواست تصویب «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول»

گزارشی از مراسم رونمایی سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت

مولدسازی به کمک بازار مسکن می‌آید؟

دیروز در مراسم رونمایی از سامانه مولدسازی دارایی‌ های دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد با انجام این کار علاوه بر این که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی دولت سامان می‌یابد بلکه بازار مسکن نیز به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۹۷۷۹۲
نویسنده محمدحسین علی‌ اکبری - گروه اقتصاد

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز که در صفحه شخصی خود اعلام کرده بود حاضر است برای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت هزینه شود دیروز در این مراسم از این طرح دوباره حمایت کرد و گفت در مولدسازی اصل بر تعامل مجری و دستگاه‌ها است و چنانچه مدیریت مقاومت کند، این موضوع برای رسیدگی به هیات نظارت ارجاع داده می‌شود.

دیروز یکشنبه از سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت به آدرس WWW.PGA.IPO.IR با حضور سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد، این در حالی است که طرح نهضت ملی مسکن معطل تامین زمین و همچنین مالی مانده است.

چندی پیش رئیس سازمان خصوصی‌سازی از طرح مولدسازی دارایی‌ها رونمایی کرد و گفت این طرح در راستای کمک به دولت و کاهش هزینه‌ها در نظر گرفته شده است.

حسین قربان‌زاده بر اماکن تفریحی بانک‌ها و برخی مراکز دولتی دیگر اشاره داشت اما نکته قابل توجه اینجاست که این اماکن با منابع بانک خریداری شده و آن طور که معاون وزیر اقتصاد می‌گوید باید منابع حاصل از فروش اموال مازاد دولتی به حساب خزانه واریز شود.

این در حالی است که بانک‌ها به دلیل کمبود منابع از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند و اگر این منابع در اختیار خودشان قرار بگیرد وضعیت مطلوب خواهد بود.

این ابهاماتی است که وجود داشت و مسئولان وزارت اقتصاد به این موارد پاسخ دادند. در مراسم رونمایی از این سامانه اعلام شد تمام اطلاعات، تحلیل‌ها، فرآیندها و ... قابل مشاهده است و به تدریج با افزایش مصوبات، اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

همچنین در پشتیبانی این سایت موارد مربوط به روش‌های مولدسازی و شناسایی اموال در اتصال سامانه با سادا تقویت خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: به کمک مولدسازی دارایی‌های دولت بهار ۱۴۰۲، بهار جانبخشی به طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی است.

سید احسان خاندوزی افزود: موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت راهبرد جدی دولت و قوای دیگر بوده و گره‌گشایی بسیاری از بن‌بست‌های پیش روی پروژه‌های عمرانی است.

وی ادامه داد: دارایی‌های مازاد مجموعه‌های دولت گرفتاری‌های زیادی ایجاد کرده بود. حالا از طریق مصوبه سران قوا مساله تبدیل اموال زائد به اموال مولد به‌سرعت دنبال می‌شود.

به گفته وزیر اقتصاد، برخی در مجلس شورای اسلامی درباره تحقق درآمدی از محل مولدسازی سوال کردند و در پاسخ باید بگویم نه‌تنها این اعداد صوری نیست، بلکه دولت به دنبال آن است که عدد نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ محقق شود.

وی با تاکید بر این که مسیر ناامیدکننده سنوات قبل از طریق شفافیت قابل تغییر است، گفت: رونمایی از سایت مولدسازی نیز در همین راستا انجام شد و تمام متخصصان و عموم مردم می‌توانند با حداکثر شفافیت شریک دولت در پیاده‌کردن گام تحولی در پیشبرد پروژه‌های نیمه‌تمام موجود باشند.

خاندوزی تصریح کرد: به جای این که ترمز پیشرفت باشیم باید کمک کنیم مساله پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی حل و فصل شود. اوایل سال ۱۴۰۲ گزارش امیدبخشی از عملکرد طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌های مختلف به واسطه اجرای مولدسازی دارایی دولت به مردم ارائه خواهد شد.

وزیر اقتصاد با بیان این که مولدسازی دارایی‌های دولت در سنوات گذشته نیز در قوانین بودجه وجود داشت، افزود: عملکرد بودجه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که دولت‌ها در مولدسازی موفق نبودند و آیا توقع این است که دولت سیزدهم نیز مسیرهای قبل را ادامه دهد؟

وی اضافه کرد: بسیاری از مدیران دستگاه‌ها علاقه دارند مایملک خود را اضافه کنند، بدون این که به فکر مازادسازی آنها باشند و این یکی از آفات مدیریت دولتی، کارمندی است و باید بر آن غلبه کرد و این با مولدسازی دارایی‌های دولت که به تایید سه قوه رسید، امکان‌پذیر است.

مولدسازی دارایی شرکت‌های دولتی

خاندوزی درباره برآورد دارایی‌های دولت گفت: اکنون برآورد جدیدتری از اطلاعات قیمت دارایی‌های دولت نداریم و برآوردهای پنج سال گذشته دولت قبل کافی نیست، البته می‌توان آنها را به‌روز کرد. وزیر اقتصاد گفت: دارایی تمام شرکت‌های دولتی شامل مولدسازی می‌شود و دارایی سایر قوا نیز منوط به این است که عالی‌ترین مقام قوا موافقت کند.

برخورد با دستگاه‌هایی که در زمینه مولدسازی همکاری نکنند

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره برخورد با دستگاه‌هایی که در زمینه مولدسازی همکاری نمی‌کنند، گفت: این طرح شامل همه اراضی و دارایی غیرمنقول دولت می‌شود و فضای اداری بخشی از آن است.

وی افزود: در مولدسازی اصل بر تعامل مجری و دستگاه‌ها است و چنانچه مدیریت مقاومت کند، این موضوع برای رسیدگی به هیات نظارت ارجاع داده می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی توضیح داد: در سامانه مولدسازی تمام رکوردهای طرح ارائه شده و فهرست اموال به عنوان اموال مازاد که به تصویب رسیده است، بارگذاری می‌شود و تنها ملاحظه این است که آدرس نهایی اعلام نخواهد شد تا در مسیر مولدسازی اختلالی به وجود نیاید.

وی در پاسخ به این سوال که مولدسازی منجر به افزایش قیمت ملک می‌شود، گفت: براساس علم اقتصاد هر جا که عرضه بیشتر شود، قیمت کاهش می‌یابد؛ بنابراین عرضه املاک و دارایی منجر به افزایش قیمت نخواهد شد. از طرفی دولت وقتی تلاش می‌کند در قالب طرح‌ها و لوایح مختلف مردم را از سفته‌بازی بر روی املاک و مستغلات برحذر دارد، حال چگونه اجازه می‌دهد خودش از محل املاک و دارایی‌ها درآمد سفته‌بازی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها