نقدی بر نمایش «طلقه الرحمه» به کارگردانی محمد موید از عراق

مواجهه‌ای غریب با یک پرفورمنس پیش از اجرای نمایش

رونق به سالن‌های تئاتر بازگشت

اجرای ۲۵نمایش در ۸تماشاخانه تهران

با پایان چهل و یکمین جشنواره‌ فجر، تئاتر این روزها به جریان عادی خود بازگشته است و در تماشاخانه‌های شهر تهران، شاهد شروع نمایش‌های جدید هستیم.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۶۷
نویسنده علی رحیمی - گروه فرهنگ و هنر

با ورود به آخرین هفته‌ماه بهمن، شاهد روی صحنه رفتن بیش از ۲۵نمایش در کلیه تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی هستیم.

۶ نمایش در تئاترشهر

مجموعه تئاترشهر اگرچه این روزها سالن اصلی‌اش خالی است و اجرایی ندارد، اما این مجموعه نمایشی با شش اثر نمایشی میزبان علاقه‌مندان به هنر تئاتر است.

«آلا» و «مرد» در قشقایی

«آلا» عنوان نمایش جدید تالار قشقایی به نویسندگی و کارگردانی محمدکاظم تبار است که با بازی مرجان آقانوری و صدای فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «چیزی تا سحر نمانده، لحظه وداع گاه اندوهگین نیست. هنگامه‌ای که شوق رسیدن در آن باشد. اکنون که جدایی بین‌مان جاری است. من به طلوع خورشید وصال‌مان ایمان دارم. به خنده‌های ممتد کنار هم. به دستانی که دوباره هم قسم خواهند شد و عشق تبلور وجودی‌مان می‌شود.»

در همین تالار نمایش جدید دیگری با نام «مرد» به نویسندگی و کارگردانی حسین احمدخانی و بازی حسین احمدخانی، فاطمه زمانی و شیوا اربابی روی صحنه خواهد رفت. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «مرد در آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان است. او برای خود قصه می‌سازد. از زندگی و آنچه دارد و شاید هم ندارد.»

۲نمایش در تالار سایه

نمایش «قوی‌تر» به نویسندگی و کارگردانی جواد تولمی عنوان اثر نمایشی جدید تئاترشهر است که با بازی آرزو صراف رضائی، صداپیشگی مریم قلهکی و عروسک‌گردانی آنا نمکچیان، ساجده باقری، مطهره قدسی‌زاده در تالار سایه روی صحنه می‌رود.

«همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» هم نمایش جدید دیگری به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی غلامرضا عربی است که با بازی مریم دیهیم بخت، ندا سلیمانی، شیما شوری، حمیدرضا کیانی‌خواه، مسیحا موسوی، علی خدایاری، حمیدرضا فلاحی، زهره شعبانی، زهره میرشفیعیان، سهیلا جعفرآبادی و حانیه رستگاری در تالار سایه میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «قهرمان همراه اسبش تاریخ را در می‌نوردد. عاشق می‌شود و در این عاشقی اسبش را قربانی می‌کند. او معشوق‌ اش را هم از دست می‌دهد و در انتها در اوج تنهایی مسیری می‌یابد. این راه روزنه‌ای است برای آینده‌ای روشن.»

کارگاه نمایش میزبان ۲ نمایش تجربی

نمایش «هایکوی پارو زن یک دست» به نویسندگی و کارگردانی ماندانا عبقری و بازی او به همراه علیرضا دهقانی، محمدرضا لطفی، زهرا مسیب نهاوندی، صدف صمدی و فاطمه سیف قرار است از این هفته در کارگاه نمایش روی صحنه رود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «ماسافومی پسری است که در جریان جنگ جهانی با موج یک سونامی که در اثر انفجار بمب اتم ایجاد شده به جزیره‌ای خالی از سکنه برده می‌شود. »

در همین تالار، نمایش جدید دیگری با عنوان «جایی در میان ابرها» به نویسندگی و کارگردانی افشین قاسمی و بازی مرتضی مالکی‌زاده، آرزو خانی، محمود بیات، سمیه رجبی و گلناز عیدی میزبان مخاطبان تئاتر است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «خانواده‌ای در شمال برای بهبود وضعیت زندگی و دسترسی به امکانات پزشکی تصمیم مهاجرت به تهران را می‌گیرند. ولی اتفاقاتی می‌افتد که تصمیم هریک از اعضای خانواده را به چالش می‌کشد.»

تماشاخانه ایرانشهر میزبان ۲ اجرا

تماشاخانه‌ ایرانشهر که تا روز دهم بهمن‌ماه میزبان چهل و یکمین جشنواره تئاترفجر بود، بعد از چند روز تعطیلی، میزبان دو نمایش جدید شده است.

نمایش «تاناکورا» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی داستان سه خواهر دوستدار تعزیه است که با ممانعت برادران خود مواجه و به دست آنها کشته می‌شوند. این نمایش با بازی مجید رحمتی، الهه شه‌پرست، میلاد رمضانی (ورجاوند)، مهدی ضیائیان‌پور، حسن تدینی، سیمین بهفر و المیرا پارسا از فردا یکشنبه ۲۳بهمن ماه ساعت ۲۰ در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌رود.

نمایش «می‌خواهم میوسوف را ببینم» نوشته‌ تامارا دالمات، با ترجمه‌ محمود عزیزی و کارگردانی محمدجواد حبیبی نیز درباره‌ شخصیتی به نام زائیت شوف است که برای گرفتن امضای کوپن سفیدرنگ از آقای میوسوف به استراحتگاه گل‌های آفتابگردان مراجعه می‌کند و در این مسیر اجازه‌ ملاقات با میوسوف را به او نمی‌دهند.

این نمایش نیز با بازی هستی جعفری، عرفان شیخ‌حسین، امیرحسین قاسمی، آیسان بهزادی، محمد اختیارزاده، مهدی کاظم‌لو، سمانه عباسی، حدیث نجات، سحر رجبی، محمدجواد حبیبی، داوود عباسی، نیکو خلیفه از روز دوشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۲۰ در سالن ناظرزاده‌ کرمانی اجراهای خود را آغاز کرده است.

«ژیمناستیک تکه‌پاره‌ها» در مولوی

مرکز تئاتر مولوی یکی از میزبان‌های اصلی جشنواره، با اتمام چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجراهای خود را با نمایش «توریست» آغاز کرد. نمایشی که ۲۱ بهمن‌ به پایان رسید. در این تماشاخانه از ۱۷ بهمن نیز نمایش «ژیمناستیک تکه‌پاره‌ها» از تولیدات دانشگاه تربیت‌مدرس به نویسندگی و کارگردانی میثم مظفری همه روزه از ساعت ۱۸ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود. این نمایش با حضور علی سیروسیان، گندم شهریاری، آرش رستم‌بیگی، مرتضی عبدالملکی، غزاله نیر، دلارام یوسفی تا ۱۰ اسفند به اجرای خود ادامه می‌دهد.

«عروسی دختر رستم، بانو گشسب» در سنگلج

سیدمحمدجواد کبودرآهنگی نمایش «عروسی دختر رستم، بانو گشسب» اثر اردشیر صالح پور را از ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۹ روی صحنه تماشاخانه سنگلج برده است. این اثر یک کمدی شادی‌آور است که داستان بانو گشسب و عروس دختر رستم را بازگو می‌کند. این نمایش راوی ماجرا‌ی شیرین و طنزآلود انتخاب همسر و ماجراجویی‌های پهلوان بانویی ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

۶ نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد

پردیس تئاتر شهرزاد یکی از سالن‌های معتبر خصوصی تهران نیز این روزها از ۶ نمایش میزبانی می‌کند.

اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین نمایش این روزهای پردیس تئاتر شهرزاد، «پرده خانه» گلاب آدینه است که در سالن شماره ۲ این پردیس روی صحنه رفته و گویا تا انتهای سال نیز تمدید شده است و هر شب ساعت ۱۹و۳۰دقیقه اجرا می‌شود.

نمایش «موشمرگی» به کارگردانی و نویسندگی مهدی محب‌علی نیز از ۶ بهمن در این تماشاخانه روی صحنه رفته و اجرای آن تا ششم اسفندماه ادامه دارد. نمایش موشمرگی روایتی روان‌شناختی و غیرواقعی از یکی از وحشتناک‌ترین جنایت‌های معاصر است.

نمایش «نماینده ملت» به نویسندگی برانیسلاو نوشیچ و کارگردانی نادر نادرپور هم تا ۲۵ بهمن در سالن شماره ۲ این پردیس نمایشی روی صحنه است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: « صاحبخانه‌ای بی‌سواد و پولدار تصمیم می‌گیرد در انتخابات مجلس شرکت کند و نظم و آرامش اهل خانه به خطر می‌افتد.»

«چند مرد و چند زن» به نویسندگی رسول بانگین و کارگردانی حنیف مظفری که اجراهای خود را از ۶ بهمن آغاز کرد نیز تا ۲۸ بهمن در سالن شماره ۳ پردیس اجرا می‌شود. این نمایش، قصه درد و انتظار و اعتراض است، که از زبان سه زوج که از طبقات پایین، وسط و بالای جامعه اقتصادی هستند، روایت می‌شود.نمایش «مسخ» به نویسندگی علیرضا روزبهانی و کارگردانی نجمه اکبرزاده هم اجرایش را از ۲۰ بهمن‌ در سالن شماره ۳ پردیس آغاز کرده‌است. این نمایش، داستان زندگی سه زوج جوان را که از قشر متوسط جامعه بوده و هرکدام به نوعی از زندگی خود ناراضی هستند، روایت می‌کند. نمایش «قضات» از دیگر آثار این پردیس است که به طراحی، نویسندگی و کارگردانی سجاد حسین‌پور از ۵ بهمن اجرای خود را در بوتیک تئاتر ایران آغاز کرده است. داستان این نمایش، در خصوص دادسرایی است که در آتش‌سوزی دچار سانحه می‌شود و مخاطب همراه با بازپرس در این مکان به پرونده‌های باقی مانده در بایگانی رسیدگی می‌کنند.

۴ نمایش در عمارت ارغوان

در عمارت ارغوان نیز چهار نمایش تلقین، فستیوال غرب، در انتظار آدلف و افسانه ببر اجرا می‌شود.

نمایش «تلقین» اثر محمدنیما مظاهری تا ۲۹ بهمن در سالن شماره یک عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود. داستان این نمایش درباره گروهی است که توسط شخصی که طراح بازی رایانه‌ای است در فضایی ذهنی در جایی گیر افتاده‌اند. آنها پس از مدتی متوجه می‌شوند برای خروج از آنجا باید مادر خود را خاموش کنند.

سالن شماره یک این تماشاخانه هم میزبان نمایش «فستیوال غرب»، نوشته محمد یغمایی و کار آراز دانش است. این نمایش که تا ۲۸ بهمن اجرا دارد درباره فردی به نام آقای هایدریش است که با چشم باز می‌خوابد و همه منتظرند به خواب عمیقی فرو رود.

فراز شیرانی نیز نمایش «افسانه ببر» اثر ماندگار داریو فو و ترجمه صدرالدین زاهد را تا ۲۹ بهمن در سالن شماره ۲ عمارت ارغوان روی صحنه می‌برد. وحید صالحی نظام‌آبادی نیز «در انتظار آدلف عمارت» اثر ماتیو دلاپرته، الکساندر دلاپاتلیر را تا ۳۰ بهمن در ‌سالن شماره ۲ اجرا می‌کند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در انتظار آدولف، نمایشی ا‌ست بی‌ادعا، سرزنده، سرگرم‌کننده و پویا اما با کمی اشتباه‌های کوچک.

۴ نمایش در عمارت نوفل‌لوشاتو

عمارت نوفل‌لوشاتو نیز این روزها میزبان چهار نمایش فقط یک ساعت آرامش، خرده‌جنایت‌های زن و شوهری، اهل هوا و فدراست.

نمایش «فقط یک ساعت آرامش» نوشته سمیرا روشنی و کارگردانی رضا بهدادنیا تا ۲۶ اسفند هر شب ساعت ۲۰و۴۵ دقیقه در عمارت نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود. داستان درباره فردی به نام هوشنگ است که بعد از مدت‌ها یک فیلمی پیدا می‌کند که مورد علاقه‌اش است. محمد حاتمی نیز «اهل هوا» را تا ۲۶ اسفند روی صحنه دارد. داستان این نمایش درباره قاتلی است که با دست‌هایی که به خون دختر و پدرش یوسف رنگین شده با نوک پیکانی تیز سراغ مادرش حلما می‌رود... .

افشین قاسمی نیز «خرده جنایت‌های زن و شوهری» اثر اریک امانوئل اشمیت را تا ۲۸ بهمن در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه دارد.

«جهنم سرد» در موزه عبرت

موزه عبرت هم این روزها شاهد نمایش «جهنم سرد» اثر میلاد ‌جباری ‌مولاناست. داستان این نمایش که از ۱۶ تا ۳۰ بهمن اجرا می‌شود، به وضعیت بازداشتگاه موقت کمیته مشترک بعد از ترور زندی‌پور و مستشاران آمریکایی مرتبط است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها