جام جم آنلاین از احتمال خیزش دوباره کرونا در بهار گزارش می‌دهد

موج دوباره کرونا در بهار | اپیدمی‌ تمام نشده است

کرونا هنوز تمام نشده، این هشداری است که کارشناسان درباره شرایط اپیدمی می‌دهند و تاکید می‌کنند با توجه به تغییرات ویروس و گسترش زیر واریانت‌های جدید احتمال خیزش دوباره کرونا در اواسط بهار وجود دارد. به همین دلیل باید برای چنین شرایطی آماده بود و به یاد آورد که غافلگیری ‌در برابر کرونا هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند.
کرونا هنوز تمام نشده، این هشداری است که کارشناسان درباره شرایط اپیدمی می‌دهند و تاکید می‌کنند با توجه به تغییرات ویروس و گسترش زیر واریانت‌های جدید احتمال خیزش دوباره کرونا در اواسط بهار وجود دارد. به همین دلیل باید برای چنین شرایطی آماده بود و به یاد آورد که غافلگیری ‌در برابر کرونا هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۱۰

به  گزارش جام جم آنلاین، براساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده است، روی نقشه کرونایی کشور فقط یک شهر در شرایط نارنجی قرار دارد. اما مدتی قبل برخی کارشناسان از احتمال شکل گیری موج هشتم کرونا در اواسط بهمن‌ماه سخن به میان می‌آوردند.

این درحالی است که در جدیدترین گزارش وزارت بهداشت و درمان این روزها فقط سواد‌کوه در شرایط نارنجی قرار دارد و 95 شهر کشور در شرایط زرد و 352 شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند‌.

به این ترتیب برخی چنین پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند؛ آیا اپیدمی کرونا پایان یافته است؟ یا اطلاعات وزارت بهداشت و درمان از شرایط اپیدمی در کشور مناسب نیست؟

کرونا باقی است

موج دوباره کرونا در بهار | اپیدمی‌ تمام نشده است

این روزها کمتر شهروندی را می‌توان یافت که مانند گذشته از ماسک استفاده کند و پروتکل‌های بهداشتی دیگر مانند فاصله اجتماعی را رعایت کند. به همین دلیل هستند افرادی که تصور می‌کنند کرونا ‌تمام شده است و نباید نگران این بیماری بود.

با این حال کارشناسان تاکید می‌کنند که کرونا هنوز تمام شده است و نمی‌توان چنین ادعای را مطرح کرد. در نتیجه بهتر است شهروندان همچنان پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و در مکان‌های سرپوشیده از ماسک استفاده کنند.

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و  ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا از کارشناسانی است که چنین نظری دارند. او در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: کرونا هنوز تمام نشده است. اعلام پایان اپیدمی تعریف مشخصی دارد و نمی‌توان بدون توجه به آنها اعلام کرد که پاندمی تمام شده است. برای نمونه برخی می خواستند بهمن سال گذشته جشن پایان کرونا را برگزار کنند. اما شرایط به شکل دیگری رقم خورد.

آن طور که او توضیح می‌دهد چنانچه دو دوره از بیماری بگذرد و مورد جدیدی گزارش نشود، می‌توان ادعا کرد اپیدمی تمام شده است. اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

‌آتش‌بس یک جانبه

موج دوباره کرونا در بهار | اپیدمی‌ تمام نشده است

آمار ابتلا به کرونا هنوز در بسیاری کشورهای جهان قابل توجه است و برخی کشورها مانند ژاپن و کره‌جنوبی همچنان از شهروندان خود می‌خواهند پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

برای نمونه از ژاپن  خبر می‌رسد که مسئولان بهداشت و درمان این کشور تصمیم دارند، مقررات استفاده از ماسک را تغییر دهند. به همین دلیل ‌به احتمال زیاد  اوایل ماه میلادی آینده‌ مقرراتی در نظر گرفته خواهد شد که براساس آن  ‌ شهروندان در ژاپن برای استفاده یا استفاده نکردن از ماسک خودشان تصمیم‌گیری خواهند کرد.

‌با این حال آن طور که کارشناسان می‌گویند، هنوز نمی‌توان امیدوار بود که اپیدمی به روزهای پایانی خود نزدیک شده باشد.

دکتر سوری در‌باره دلایل کاهش موارد بستری ناشی از ابتلا به کرونا توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد این شرایط بیشتر‌ آتش‌بسی یک‌طرفه از ‌ جانب عامل بیماری‌زا باشد.  چراکه‌ ویروس در حال تغییر است و احتمال شیوع زیر واریانت‌های جدید نیز وجود دارد‌. نباید فراموش کرد که برخی از این واریانت‌ها قابلیت انتقال بیشتری دارند‌.

خیزش دوباره کرونا در بهار

موج دوباره کرونا در بهار | اپیدمی‌ تمام نشده است

برخی کارشناسان احتمال می‌دهند که تغییرات ایجاد شده در ویروس و شیوع پیدا کردن زیر واریانت‌ها تا مدتی دیگر شرایط را برای شکل‌گیری خیزش دوباره کرونا در جهان فراهم خواهد کرد. به همین دلیل باید برای مقابله با موج‌های آینده کرونا آماده بود.

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره می‌گوید: بررسی شرایط نشان می‌دهد که با گسترش زیر واریانت‌های‌ در اواسط بهار با موج تازه‌ای از بیماری رو به رو شویم. البته این  برآوردی است‌که از شرایط می‌توان ارائه کرد در نتیجه نمی‌توان با اطمینان  از زمان خیزش دوباره بیماری سخن گفت.

آن طور که او توضیح می‌دهد اگر واریانت جدیدی ایجاد شود و شرایط بیولوژیک ویروس تغییر کند در شکل‌گیری موج‌های جدید بیماری تاثیر گذار است.

دکتر سوری عنوان می‌کند: به این ترتیب می‌توان گفت رفتار ویروس در شرایط حاضر امکان ‌ پیش‌بینی  خیزش دوباره بیماری را  در اواسط بهار ‌می‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش که براساس چه مسائلی احتمال خیزش بیماری در بهار وجود دارد؟ توضیح می‌دهد: با توجه به فاکتورهایی مانند گردش ویروس،  تغییر ‌ویروس و زیرسویه‌ها، مدل‌های اپیدمیولوژی‌ و گمانه‌زنی‌های بین‌المللی می‌توان چنین احتمالی را مطرح کرد که در اواسط بهار بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورمان دوباره درگیر خیزش بیماری می‌شوند.

رنگ‌ها دروغ می‌گویند؟

موج دوباره کرونا در بهار | اپیدمی‌ تمام نشده است

به این ترتیب این پرسش مطرح می‌شود که چرا گزارش وزارت بهداشت و درمان و اعلام رنگبندی شهرهای مختلف احتمال افزایش بیماری را نشان نمی‌دهد؟ و براساس نقشه کرونایی کشور شرایط مناسب گزارش می‌شود؟ ‌

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا دراین باره به ما می‌گوید:رنگبندی شهرها اساسا غلط است، زیرا فقط براساس آمار ‌بیمارانی که بستری می‌شوند، تعریف می‌شود. به این شکل وقتی شدت بیماری کاهش می‌یابد، آمار بیماران بستری‌‌ ممکن است، کمتر شود. اما در این شرایط آمار ابتلا  به بیماری می‌تواند قابل توجه باشد. بنابراین رنگبندی شهرها معیار درستی برای مشخص کردن شرایط بیماری در شهرها نیست و نمی‌توان براساس آن خطر را ارزیابی کرد.

 او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در کشور نظام ژنومیک و بیماریابی فعال وجود ندارد. نمی‌توان اطلاعات دقیقی از شرایط بیماری داشت، زیرا ممکن است بسیاری از بیماران برای درمان به مراکز درمانی مراجعه نکنند‌ یا ابتلای آنها به کرونا به نام بیمارهای دیگری مانند آنفلوآنزا ثبت شود.

دکتر سوری عنوان می‌کند: به این ترتیب می‌توان گفت ما در کشور با خطای اطلاعات رو به رو هستیم. به همین دلیل درباره بیماری به گمانه زنی می پردازیم و با توجه به اینکه تصویر روشنی از شرایط  بیماری نداریم. احتمال اینکه با شیوع سویه‌‌های جدید دچار غافلگیری شویم وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها