مقامات پاناما اعلام کردند که ناوهای ایرانی اجازه عبور از کانال پاناما را تا زمانی که از استانداردهای بین‌المللی پیروی کنند، خواهند داشت.
کد خبر: ۱۳۹۷۳۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، مقام‌های پانامایی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر قصد ایران برای اعزام ناو به آبراه استراتژیک پاناما اعلام کردند، ناوگروه نیروی دریایی ایران تا زمانی که استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌کند، مجاز به عبور از کانال پاناما خواهد بود.

حضور نظامی ایران در این کانال باعث خشم ایالات متحده خواهد شد که این آبراه را برای اتصال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام در آغاز قرن بیستم ایجاد کرد. واشنگتن پیشتر هشدار داده است که از نزدیک فعالیت‌های تهران در نیمکره غربی را زیر نظر دارد.

مقامات پانامایی با استناد به معاهده بین‌المللی سال ۱۹۷۷ که کنترل این کانال را به پاناما سپرده و آن را بی‌طرف اعلام کرده است، خاطرنشان کردند که این آبراه باید «ایمن بماند و برای رفت و آمد باز باشد» و کشتی‌ها نیز می‌بایست تابع استانداردهای جهانی باشند، عوارض بپردازند و دست به اقدام خصمانه‌ای نزنند.

آن‌ها با اعلام مجوز عبور ناوهای ایرانی از کانال پاناما در بیانیه‌ای تاکید کردند که پاناما بر اساس مقررات ذکر شده، ملزم است که مجوز عبور را به هر کشتی که این مقررات را رعایت کند، ارائه دهد.

بنابر این گزارش، ایالات متحده ساخت کانال پاناما را در سال ۱۹۱۴ به پایان رساند و یک پایگاهی نظامی برای حفاظت از آن تأسیس کرد. بعدها معاهده سال ۱۹۷۷ راه را برای واگذاری این کانال به پاناما در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ هموار کرد.

به گفته مقام‌های کانال پاناما، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۴هزار کشتی از این آبراه که بیش از ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایلی) وسعت دارد، عبور کردند. سهم این کانال در تجارت دریایی جهان پنج‌ درصد است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها