در نشست خبری فیلم «کت چرمی» مطرح شد:

«کت چرمی» درباره اندوه عیسی و مسائل اجتماعی است

یک حاشیه‌نگاری معمولی از چهل‌و‌یکمین دوره جشنواره فیلم فجر

وسط‌بازی «گران»!

جشنواره سوت و کور جشنواره مرده است. جشنواره بدون حاشیه و حرف و حدیث حداقل با آنچه ما از این رویداد فرهنگی به یاد می‌آوریم تفاوت‌های آشکاری دارد، هر چند حاشیه داریم تا حاشیه؛ تا به یاد هم داریم می‌توانیم از جدل‌های اتفاق افتاده در دوره‌های پیشین جشنواره حقایقی را رو کنیم، از هو شدن عجیب آثاری در سینمای رسانه که بدعت عجیب و زشتی را بنا نهاد تا جدال رودرروی کارگردان با تهیه‌کننده اثر، پیش چشم خبرنگاران.
کد خبر: ۱۳۹۷۰۲۲
نویسنده میثم اسماعیلی - روزنامه‌نگار

دیروز جشنواره هم از این دست اتفاقات کم نداشت و ‌پای ثابت آن هم همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد رضا محقق، تهیه‌کننده «چرا گریه نمی‌کنی؟» بود؛ کارگردانی که حتی پیش از اکران فیلمش در جشنواره با گفت‌وگو درباره بازیگرانش، بستر این حواشی را حسابی آماده کرده بود.

وسط‌بازهای ۵۰۰ میلیونی

ماجرا از عدم حضور کارگردان فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» در نشست خبری فیلم آغاز شد. جایی که رضا محقق، تهیه‌کننده حسابی از خجالت نبود عوامل فیلم در آمد. ‌در نشست مطبوعاتی این فیلم فقط تهیه‌کننده شرکت کرد و رضا محقق (تهیه‌کننده) جلسه را با نام خدای تنها آغاز کرد. در اواسط نشست، دختر کوچک رضا محقق نیز او را همراهی کرد و کنار پدرش نشست. او گفت: «‌من نمی‌توانم برای آقای معتمدی تعیین تکلیف کنم که تشریف بیاورند یا خیر. در دنیا تهیه‌کننده صاحب یک اثر است و من عزم خود را جزم کردم که فیلم در اینجا باشد. این‌که تا اینجا تشریف بیاورند و پشت در بایستند را خودشان باید پاسخ دهند. من اینجا تنها آمدم ولی این سینما مگر سال قبل هم نبود؟ می‌گویند من رانت دارم ولی سابقه کاری من همه چیز را نشان می‌دهد، به‌خصوص که همین سال قبل فیلم کم بودجه «دِرب » را در جشنواره داشتم.

می‌گویند من وصل هستم. بله، ولی وصل به خدا. چرا شائبه ایجاد می‌کنند؟ دوستان اگر دوست دارند تشریف بیاورند. به آنها گفتم اینجا میدان شماست. من می‌دانم شما برمی‌گردید. ما در غم مردم غمگینیم و در شادی آنها شاد. من نمی‌توانم با سینما قهر کنم. اگر هم قهر کنم، برمی‌گردم. صحبتی دارید، آن را مطرح کنید. وسط بازی نکنیم. بیایید در میدان بازی کنید و حرف بزنید. پیام داده‌اند که رفاقتی در این فیلم بودند. چه کسی رفاقتی آمده؟ شمایی که ۵۰۰ میلیون گرفتید؟ نامه نوشتید که من تهیه‌کننده باشم، بعد می‌گویید مرا نمی‌شناختید و دو هفته قبل از کار اضافه شدم؟ اگر می‌خواهید مرا بزنید، جور دیگری بزنید.»

صابر ابر روبه‌روی صابر ابر

دیروز دو فیلم در سینمای رسانه در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد که فهرستی از بازیگران مطرح، حرفه‌ای و باسابقه سینما در جشنواره دارند. اولین فیلم، «بعد از رفتن» است که یک درام اجتماعی به کارگردانی رضا نجاتی،‌ از فیلمسازان اول این دوره معرفی شده است. فیلم دوم هم «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی، از دیگر فیلم‌اولی‌های جشنواره است. وجه مشترک این دو فیلم حضور صابر ابر است که تاکنون سه بار برای فیلم‌های «دایره زنگی»، «مینای شهر خاموش» و «درباره الی» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده است.

بازار سیاه برای یک کت چرمی

در میانه‌های جشنواره فیلم فجر حالا سینماهای شلوغ بیشتر به چشم می‌آیند‌. اوضاع در برج میلاد هم به سمت ازدیاد مخاطب پیش می‌رود و با آماده شدن غرفه‌های بخش بازار، تقریبا تمامی غرفه‌ها مستقر شده‌اند. از روز پنجم جشنواره، بخش بین‌الملل و بخش بازار فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کنند و این یعنی آن‌که مخاطبان خانه جشنواره بسیار بیشتر از روزهای گذشته خود خواهند بود. از سینماهای مردمی نیز خبر می‌رسد که سئانس فوق العاده کت چرمی با ازدیاد مخاطبان مواجه شد و بازار سیاه بلیت این فیلم تا مبلغ ۴۰۰ هزار تومان هم رسید. اخبار غیررسمی دیگر حکایت دارد که برای فیلم «یادگار جنوب» نیز بازار سیاه به‌راه افتاده و برخی پردیس‌ها در‌صدد هستند تا طی روزهای آینده برای این فیلم نیز سئانس فوق‌العاده تعریف کنند.

بچه، زرنگش خوبه!

با توجه به این‌که سه روز پایانی جشنواره به روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه تلاقی پیدا کرده که تعطیل است، از هم اکنون برنامه‌ریزی برای سئانس‌های فوق‌العاده در چند سینما آغاز شده است. طبق شنیده‌های غیررسمی قرار است برای چند فیلم از‌جمله کت چرمی، یادگار جنوب، جنگل پرتقال، سرهنگ ثریا و‌... سئانس‌هایی فوق‌العاده تنظیم شود که خبر آن طی روزهای آینده منتشر خواهد شد. خبر خوب روز چهارم آن‌که استقبال مردم و خانواده‌ها از تنها انیمیشن این دوره جشنواره بسیار خوب ارزیابی شده است و در این روز برخی اخبار و تصاویر از استقبال خانواده‌ها از انیمیشن بچه زرنگ خبر دادند. این رسانه‌ها به این موضوع اشاره کرده بودند که با توجه به یکسان بودن قیمت بلیت فیلم‌های روی پرده با بلیت فیلم‌های جشنواره، برخی خانواده‌ها و فرزندان‌شان ترجیح دادند به‌جای تماشای انیمیشن‌های روی پرده به تماشای بچه زرنگ بنشینند.

فرش قرمز همچنان بر سر زبان‌ها

ماجرای قالی و فرش قرمز هنوز نقل محافل است. از آنجا که مراسم فرش قرمز و نیز فُتوکال به رسم سال‌های قبل به‌دلیل تاکید بر فرهنگ ایرانی و اسلامی حذف شده و عوامل و چهره‌های مطرح فیلم‌ها هم تاکنون کمتر در جشنواره حاضر شده‌اند، انتقال مراسم فتوکال پیش از شروع نشست‌های خبری به یکی از سالن‌های کوچک‌تر پردیس ملت، در روزهای گذشته مورد توجه برخی اهالی رسانه قرار گرفته و آن را دستمایه شوخی و نقد هم قرار داده‌اند، چرا که تصور می‌شد پس از انتقاد به غربی بودن آن، شیوه تازه و متفاوتی برای این بخش درنظر گرفته شود و فقط به جای موکت قرمز،‌ فرش قرمز گذاشته شده است که آن هم جای تامل دارد.

حق انصراف وجود ندارد

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی هم روزهای گذشته با حضور در سینمای رسانه جشنواره فجر به برخی حاشیه‌های این روزها پاسخ داد. او درباره بخش بین‌الملل جشنواره که هنوز شروع نشده است، گفت: در این دوره دستاوردهای خوبی در بخش بین‌الملل داریم و یکی از دلایلی که اطلاعات مربوط به این بخش اعلام نشده است به علت جوی است که در داخل و خارج از کشور غالب شده و این احتیاط را می‌طلبید که با توجه به مهمان‌هایی که داریم به شیوه دیگر اطلاع‌رسانی کنیم. با ورود مهمان‌هایی که در بخش داوری و بازار به جشنواره خواهند آمد، می‌بینید که امسال نسبت به بعضی دوره‌های گذشته بخش بین‌الملل باشکوه‌تری برگزار خواهد شد.

او در پاسخ به این‌که چه کسانی مهمان جشنواره در بخش بین‌الملل خواهند بود، بیان کرد: در بدو ورود آنها، اسامی به‌طور کامل معرفی خواهند شد. خزاعی درباره انصرافی‌های بخش بین‌الملل هم گفت: وقتی حق رایت فیلم پرداخت می‌شود، حق انصرافی وجود ندارد. در حوزه سینمای داخلی هم همین‌طور است؛ بنابراین نمی‌توانند انصراف بدهند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها