در گفت و‌گوی «جام جم» با عضو ارشد حماس بررسی شد

تبعات حماقت صهیونیست ها

رژیم اشغالگر قدس با حمله به اردوگاه جنین و به شهادت رساندن تعدادی از فلسطینیان، دور جدیدی از ناآرامی‌ها را در منطقه کلید زده است. این اقدام وقیحانه صهیونیست‌ها، توأم با وقوع بحران‌های داخلی در تل‌آویو و حیفا علیه کابینه نتانیاهو، این حقیقت را تقویت می‌کند که نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس تلاش می‌کند از خلق بحران‌های منطقه‌ای و منازعه با جریان مقاومت به مثابه عاملی برای تمرکززدایی از شرایط جاری در داخل تل‌آویو استفاده کند.
کد خبر: ۱۳۹۶۸۹۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

در این خصوص گفت‌وگویی با علی‌البرکه، نماینده حماس در لبنان و یکی از اعضای ارشد این جنبش اصیل مقاومت صورت داده‌ایم:

طی روزهای اخیر، شاهد خلق تنش‌های جدیدی از سوی رژیم اشغالگر قدس در کرانه باختری و نوار غزه هستیم. ابتدا،کلیت این تنش‌ها و پاسخ مقاومت به آن را چگونه ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟
هدف‌گذاری رژیم اشغالگر قدس در قبال فلسطین مشخص است. در سال ۲۰۰۸ و درجریان مقاومت ۲۱روزه در برابر دشمن اشغالگر صهیونیستی، شاهد بودیم تل‌آویو، اهداف معینی را در تقابل با مقاومت فلسطین تعریف کرد. حتی اتاق‌های فکر و عملیات در تل‌آویو، محاسبات دقیقی را به قول خود در راستای رسیدن به این اهداف صورت دادند اما در نهایت، شکست تمام عیاری را در برابر جریان مقاومت پذیرفتند. رژیم صهیونیستی با خوی اشغالگرایانه و سلطه‌طلبانه‌ای که به‌صورت ذاتی دارد، درصدد بود حماس را نابود کند و نوار غزه را به اشغال مطلق خود در آورد. حتی صهیونیست‌ها روی آزادی گیلعاد شالیط، خلبان خود پس از در هم شکستن حماس تاکید داشتند اما هیچ یک از این اهداف تحقق نیافت. فراتر از آن درگزارش‌های بین‌المللی رسمی(‌اشاره به گزارش وینوگراد)، صهیونیست‌ها متهم به ویران کردن زیرساخت‌ها، کشتار غیرنظامیان، هدف قرار دادن آنروا و ساختمان‌های سازمان ملل متحد شدند. از آن زمان، هر بار صهیونیست‌ها هدف‌گذاری‌هایی را در نبرد با مقاومت درمناطق گوناگون فلسطین طراحی کرده‌اند اما محاسبات‌شان درنهایت تحقق پیدا نکرده و هر بار بر حجم ناتوانی و استیصال آنها افزوده شده است. درحال‌حاضر نیز جریان مقاومت پیام آشکاری برای تل‌آویو دارد، این‌که تبعات حماقت صهیونیست‌ها سنگین خواهد بود.

طی روزهای اخیر، برخی رسانه‌های غربی حضور کابینه رژیم صهیونیستی به سرکردگی نتانیاهو را نشانه‌ای دال بر تشدید بحران‌ها و افزایش رویکرد تهاجمی آنها قلمداد می‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟
در هر یک از نبردهایی که میان رژیم اشغالگر قدس و جریان مقاومت رخ داده است، برخی سیاستمداران خاص درمسند قدرت در تل‌آویو بوده‌اند. اتفاقا در بسیاری از این موارد، نتانیاهو به‌عنوان آغازگر و طراح این نبردها بدترین شکست ممکن را متحمل شده است. این بار نیز پاسخ ما به هرگونه حماقت نتانیاهو مشخص است. در سال ۲۰۰۸ میلادی، اولمرت می‌خواست مقاومت را نابود کند اما او رفت و حماس با قدرت و صلابت بیشتر ماند. اکنون نیز به‌صراحت می‌گوییم که نتانیاهو و بن‌گویر رفتنی هستند و شکست خواهند خورد اما مقاومت و نمادهای آن در سراسر سرزمین مقدس فلسطین باقی خواهند ماند.

برخی کشورهای عربی و جریان‌های طرفدار گفتمان سازش با دشمن صهیونیستی طی سال‌های گذشته و اخیر، خواستار تسلیم‌پذیری فلسطینیان در برابر رژیم اشغالگر قدس هستند اما به‌‌رغم تلاش این گروه‌ها، شاهد تقویت همه‌جانبه گفتمان مقاومت در منطقه هستیم. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گفتمان مقاومت پایان ناپذیر است اما این قاعده در خصوص گفتمان سازش صحت ندارد. ما قسم خورده‌ایم که تا آخرین لحظه به تلاش برای آزادی قدس شریف از چنگال اشغالگران ادامه دهیم. ما حتی شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی را شهدای راه قدس می‌دانیم. هدف و گفتمان ما در این معادله مشخص است. انتفاضه‌های زیادی در راه خواهیم داشت و در این مسیر، تسلیم وسوسه‌ها و دروغ‌ها نخواهیم شد. ما فلسطینیان در مقابل حقوق مسلم و خدادادی خود که مهم‌ترین آنها آزادی قدس شریف است، کوتاه نخواهیم آمد، چنانچه گذشتگان ما نیز از این حق مسلم کوتاه نیامدند. بسیاری از آنها سینه خود را در مقابل صهیونیست‌ها و اشغالگران قدس سپر کردند تا معنای آزادگی را به همه دنیا و به‌خصوص کسانی که در مقابل جنایات رژیم غاصب ‌صهیونیستی سکوت کرده بودند، بیاموزند. جریان مقاومت و خروش هواداران بی‌شمار آن در منطقه و جهان، صهیونیست‌ها را به شکست خورده نهایی این منازعه تبدیل خواهد کرد و شکی درتحقق این واقعیت وعده داده شده، وجود ندارد.

سازمان‌های بین‌المللی بار دیگردر برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس به اردوگاه جنین و نوار غزه سکوت کرده‌اند. چرا شاهد انفعال سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای ظاهرا بین‌المللی در این خصوص هستیم؟
متاسفانه سکوت سازمان‌های بین‌المللی در برابرجنایات بی‌حد و حصر صهیونیست‌ها به یک عادت وقیحانه از سوی آنها تبدیل شده است. به‌راستی سکوت این سازمان‌های پرادعا در برابر رنج و مشقتی که بر ملت فلسطین در راستای آزادسازی سرزمین
آبا و اجدادی خود می‌رود، چه معنایی دارد؟ تاکنون بدترین و سخت‌ترین جنایات در شیخ جراح،کرانه باختری و نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن صورت گرفته و سازمان‌هایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند به‌سادگی از کنار آن گذشته‌اند. ملت فلسطین مدت‌هاست به این نتیجه رسیده که در مسیر دستیابی به حقوق حقه خود، نمی توانند روی حمایت سازمان‌های بین‌المللی حساب باز کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها