اینوتکس 2023 بازاری برای خرید محصولات فناورانه می شود
با فروش مستقیم محصولات B2C شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عضو پارک

اینوتکس 2023 بازاری برای خرید محصولات فناورانه می شود

مدیرعامل یک‌شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با «جام‌جم» عنوان کرد

تشکیل کارگروه‌های تخصصی، نیاز توسعه صنعتی کشور

در دهه اخیر براساس نیازسنجی کشور در زمینه توسعه فناوری‌های نوین و متناسب با تحولات دنیای کسب‌وکار جدید در دنیا، شرکت‌های دانش‌بنیان برای پاسخ به نیاز‌های کشور در زمینه‌های متفاوت، فعالیت خود را آغاز کردند تا نیاز به واردات محصولات خارجی را از بین برده و با محصولات نوآورانه خود به صنعت کشور کمک کنند.
کد خبر: ۱۳۹۶۶۰۹
نویسنده مائده فرهوش - گروه دانش و سلامت

روز دوشنبه ۱۰ بهمن تعدادی از کارآفرینان، تولیدکنندگان مدیرعاملان شرکت‌های دانش‌بنیان در دیدار با رهبر انقلاب به بیان چالش‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند. در این راستا جام‌جم با مدیرعامل یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه تولید نوشت‌افزار آنتی‌باکتریال فعال است، گفت‌و‌گویی داشته تا چالش‌های تولید این محصول فناورانه در ایران را بررسی کند.

این شرکت با نوآوری در زمینه تولید نوشت‌افزار آنتی‌باکتریال محصولاتی سلامت‌محور را به بازار معرفی کرده است. دکتر مهرداد عالی‌پور در این زمینه توضیح می‌دهد: «در زمان جابه‌جا شدن نوشت‌افزار در خانه، محیط‌های آموزشی، اداری، بانک‌ها و بیمارستان‌ها باکتری‌ها از دست فردی به دست فرد دیگر منتقل می‌شود. محصولات آنتی‌باکتریال ما رشد باکتری‌های گرم مثبت مثل استافیلوکوکوس‌ اورئوس و باکتری‌های گرم منفی مثل اشریشیا کولی و سایر عوامل بیماری‌زا را متوقف می‌کند و آنها را از بین می‌برد. این نوآوری باعث کاهش جدی جمعیت عوامل بیماری‌زا و کاهش بیماری‌های عفونی می‌شود.»

خودکفایی در تولید مواد اولیه

تولید نوشت‌افزار آنتی‌باکتریال تنها نوآوری این شرکت نیست و آنها محصولات دیگری همچون تولید خودکارهایی با فناوری ویژه در خروج جوهر، تولید رنگ‌های هنری و چسب‌های نانو داشته‌اند. به علاوه دکتر عالی‌پور در زمینه تولید مواد اولیه محصولات آنتی‌باکتریال به جام‌جم می‌گوید: «پیش از این مجبور بودیم مواد اولیه را از کشورهای خارجی مانند ژاپن و کره وارد کنیم که این امر هزینه بسیار بالایی داشت و همچنین این مواد اولیه کیفیت ثابتی‌ هم نداشت. مواداولیه داخلی نیز برای ما قابل اعتماد نبود و با دریافت پروانه تولید ۱۱ نوع افزودنی پلیمری آنتی‌باکتریال از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دریافت تاییدیه از ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ‌به تولید مواد اولیه پرداختیم. در حال‌حاضر ما نه‌تنها برای محصولات خود مصرف‌‎کننده نیستیم؛‌ بلکه به صنعت هم عرضه می‌کنیم.»

محصول فناورانه در بازارهای بین‌المللی

محصولات این شرکت در داخل کشور و همچنین در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود. دکتر عالی‌پور تصریح می‌کند: «امروز ما تمام مواد اولیه تولیدی را در داخل کشور استفاده می‌کنیم و به خارج از کشور صادرات نداریم. با این حال محصول نهایی در نمایشگاه‌های بین‌المللی عرضه شده و در حال حاضر با ۱۴ بیمارستان نیز قرارداد بسته‌ایم. همچنین این محصولات در سایت‌های فروش بین‌المللی نیز عرضه شده است.»

مدیرعامل این شرکت درباره رقابت با دیگر تولیدکنندگان می‌گوید: «در زمینه رقابت، قیمت محصولات ما بسیار بالاتر از رقباست؛ با این‌حال برای مزیت رقابتی کیفیت کار را بالا‌تر برده‌ایم. در بازاریابی سه راهکار وجود دارد: راهکار هزینه، تمایز و تمرکز. راهکار مورد استفاده در شرکت ما هزینه نیست و نمی‌خواهیم کالای ارزان و با میزان تولید بالا در بازار ارائه دهیم. ما می‌خواهیم جایگزین شرکت‌های خارجی شویم که با قیمت بسیار بالا وارد می‌شوند. هدف ما در این زمینه رقابت با نمونه‌های خارجی تولیدی آلمان و ژاپن است. همچنین در ایران تولیدکنندگان خوبی داریم که در بازار رقابتی به‌سرعت در حال افزایش کیفیت هستند. به این ترتیب، در آینده مصرف‌کننده کم‌کم انگیزه خرید کالای خارجی را از دست می‌دهد و ترجیح می‌دهد از نوشت‌افزار تولید ایران به جای خارجی استفاده کند. برای رقابت با کالای خارجی نیازی به فرهنگ‌سازی نیست، فقط نیاز به ارتقای کیفیت و احترام به مصرف‌کننده داریم.»

حمایت لازمه پویایی تولیدات دانش‌بنیان‌

شرکت‌های دانش‌بنیان همواره با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «مسأله ما در حال حاضر این است که نمی‌توانیم ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم و به همین دلیل اخیرا یکی از زمین‌های ارائه‌شده برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را با اقساط دریافت کردیم. در همین راستا درخواست دریافت تسهیلاتی ارزان‌قیمت را داده‌ایم. پیشتر در بازدید معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز این مسأله را مطرح کردیم و ایشان قول مساعدت دادند اما هنوز این وام به ما تعلق نگرفته است. در این زمینه نیاز است دولت از شرکت‌های بزرگ و فعال نیز حمایت کند تا تولیدات خود را گسترش دهند.»

دکتر عالی‌پور درخصوص چالش‌هایی که در دیدار با رهبری مطرح کرده است به جام‌جم می‌گوید: «مشکلات زیادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد اما بنده در این دیدار به بیان چالشی اصلی در زمینه تفکر خلاق پرداختم تا به زمینه کارآفرینی در زمینه نوشت‌افزار کمک شود. پیشنهاد من در این دیدار ایجاد کارگروهی ملی برای صنعت نوشت‌افزار با حضور نمایندگانی از سه بخش صنعت، تجارت و فرهنگ بود. تصمیمات این کارگروه به حمایت از صنعت نوشت‌افزار در کشور منجر خواهد شد. هر ارگانی می‌تواند نمایندگانی را در این کارگروه معرفی کند تا به این ترتیب در آینده سیاست‌های صنعت نوشت‌افزار با تغییر وزیر عوض نشود. همچنین این دیدار نکاتی داشت که برای کارآفرینان بسیار آموزنده بود. به‌علاوه محدودیتی در مطرح کردن محتوای سخنرانی وجود نداشت و شرکت‌ها امکان ارائه مشکلات خود را داشتند. »

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها