استقبال کم‌نظیر از ربات‌های مکالمه چه پیامدهایی در پی دارد؟

رقابت انسان و هوش‌مصنوعی جدی می‌شود

در هفته‌های اخیر یکی از اخبار پر سر و صدای دنیای فناوری درباره ربات چت جی‌پی‌تی بوده‌است. این ربات که نوعی بات مکالمه است در نوامبر ۲۰۲۲/ آبان ۱۴۰۱ از طرف شرکت OpenAI معرفی شد و در مدت کوتاهی به محبوبیت زیادی رسید.
کد خبر: ۱۳۹۶۵۰۳
نویسنده مائده فرهوش - گروه دانش و سلامت

به گفته یکی از مدیران این شرکت تعداد کاربران روزانه چت جی‌پی‌تی از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشته و به این ترتیب از میزان رشد اولیه اپلیکیشن معروف اینستاگرام نیز فراتر رفته‌است. این ابزار هوش‌مصنوعی با واکنش‌های مثبت و منفی بسیار روبه‌رو شده‌است. گروهی چت جی‌پی‌تی را ابزاری سودمند در تولید محتوا و حتی برنامه‌نویسی می‌دانند و گروهی نگران تولید مقاله‌های جعلی با کمک این بات مکالمه هستند و باور دارند استفاده از چت جی‌پی‌تی باید ممنوع شود.

چت جی‌پی‌تی نوعی ربات مکالمه (Chatbot) است که از جدید‌ترین مدل زبانی مبتنی بر هوش‌مصنوعی استفاده می‌کند و می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری دقیقی را تولید کند. این ابزار روی خانواده مدل‌های زبانی GPT-۳ ساخته شده‌است و با الگوریتم یادگیری ماشین می‌تواند به سوالات پاسخ داده و اطلاعات را به صورت متن در اختیار مخاطب قرار دهد. چت جی‌پی‌تی با کمک اطلاعات موجود در اینترنت آموزش دیده‌است و می‌تواند مباحث مختلفی در حوزه‌هایی مانند فیزیک،‌ ریاضی و برنامه‌نویسی را درک کند و پاسخ مناسبی ارائه کند.

کاربردهای چت جی‌پی‌تی چیست؟

بات مکالمه چت جی‌پی‌تی می‌تواند محتوای وبلاگی یا هر متن دیگری را بنویسد، مسائل کد نویسی را حل کند و اطلاعات خواسته شده را جست‌وجو کند. کاربران می‌توانند با ارسال پیامی به چت جی‌پی‌تی، از آن بخواهند درباره هر چیزی تولید محتوا کند. نکته مهم درباره نوع پاسخ چت جی‌پی‌تی این است که پاسخ ارسالی کاملا به اطلاعات ورودی کاربر بستگی دارد. اطلاعاتی که در ابتدا به چت جی‌پی‌تی داده می‌شود تعیین می‌کند کیفیت متن خروجی چگونه باشد و بنابراین برای دریافت بهترین نوع خروجی باید اطلاعات ورودی تا حد امکان دقیق باشد.

برای مثال برای تولید یک پست وبلاگی با چت جی‌پی‌تی می‌توان ابتدا قالب‌ها و طرح کلی پست را تولید کرد سپس محتوای هر بخش و زیرعنوان‌ها را به طور مجزا از این ابزار پرسید. چت‌ جی‌پی‌تی می‌تواند پست‌های وبلاگی خوبی را نیز تولید کند اما باز هم نمی‌تواند خلاقیت انسان را داشته‌باشد و اگر اطلاعات ورودی دقیق نباشد نتیجه نهایی هم رضایت‌بخش نخواهدبود.از دیگر کاربردهای چت جی‌پی‌تی در درک و تولید کدهای برنامه‌نویسی است؛ این ابزار خطاهای موجود در کدهای برنامه‌نویسی را شناسایی و اصلاح می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک چت جی‌پی‌تی با یادگیری کدنویسی جایگزین برنامه‌نویسان شود.

آیا چت جی‌پی‌تی جایگزین انسان خواهد شد؟

از نگرانی‌های منتقدان درباره چت جی‌پی‌تی به جایگزینی هوش‌مصنوعی با انسان و بیکار شدن افراد بسیاری برمی‌گردد. این ابزار هوش‌مصنوعی به مشاغل بسیاری مانند آموزش، روزنامه‌نگاری،‌ نمایش‌نامه‌نویسی، وکالت و برنامه‌نویسی وارد می‌شود و تهدیدی برای صاحبان آنهاست. با وجود این در حال حاضر چت جی‌پی‌تی ظرافت‌ها و خلاقیت‌های انسانی را ندارد و گاهی پاسخ‌های کاملا اشتباه یا بی‌معنی می‌دهد. هوش‌مصنوعی که امروز می‌شناسیم مهارت‌های تفکر انتقادی و قدرت تصمیم‌گیری اخلاقی ندارد و نمی‌تواند متن‌هایی دقیق و خلاقانه را بنویسد. در حال حاضر منبع کاملی از داده‌های مورد‌نیاز برای آموزش به مدل وجود ندارد و آموزش نظارت شده نیز ممکن است با پاسخ‌هایی گمراه‌کننده‌ همراه باشد. بنابراین امروز نباید نگران جایگزینی هوش‌مصنوعی با انسان بود، اما با توجه به سرعت بالای رشد مدل‌های زبانی و یادگیری ماشین، احتمالا در آینده بسیاری از مشاغل با فراگیری هوش‌مصنوعی از بین می‌رود.

مجلات علمی استفاده از چت جی‌پی‌تی را ممنوع خواهندکرد؟

برخی ناشران مجلات دانشگاهی نگرانی بزرگی درباره استفاده نویسندگان از چت جی‌پی‌تی برای مقالات و نوشتن اطلاعات نادرست یا سرقت ادبی دارند. به این ترتیب ناشران استفاده از این بات مکالمه را ممنوع یا محدود خواهندکرد. قبلا از چت جی‌پی‌تی به عنوان دستیار نویسنده یا نویسنده مشترک در تعدادی مقاله استفاده شده اما ناشران معتقدند این ابزار در تولید مقالات خطاهای زیادی دارد و این اطلاعات نادرست ممکن است وارد صفحات منابع دانشگاهی شود.نشریه ساینس استفاده از این برنامه را در نوشتن مقالات به طور کامل ممنوع کرده‌است و اسپرینگر در پستی اعلام کرده که نمی‌توان از چت‌ جی‌پی‌تی در مقالات به عنوان نویسنده نام برد، اما اگر نویسندگان مشارکت هوش‌مصنوعی در خلق ایده و نوشتن را اعلام کنند، مشکلی وجود نخواهدداشت. الزویر نیز به عنوان یکی دیگر از ناشران بزرگ مقالات علمی اعلام کرده‌است که اجازه استفاده از چت جی‌پی‌تی برای تفسیر داده و نتیجه‌گیری علمی را نمی‌دهد، اما می‌توان از آن برای بهبود خوانایی مقالات استفاده کرد.

چت جی‌پی‌تی در یک امتحان MBA قبول شد!

این روزها دانش‌آموزان و دانشجویان نیز از چت جی‌پی‌تی برای انجام تکالیف خود نیز استفاده می‌کنند. به همین دلیل یکی از استادان دانشکده کسب‌وکار وارتون، دانشگاه پنسیلوانیا، تصمیم گرفت عملکرد این چت‌بات را در یک آزمون MBA آزمایش کند. این استاد ادعا می‌کند چت جی‌پی‌تی توانسته‌است پاسخ اکثر سوالات آزمون را به درستی بنویسد و توضیحات خوبی را نیز ارائه کند. با این حال هوش‌مصنوعی برای حل بعضی مسائل ساده ریاضی اشتباه‌هایی هم داشته‌است. این بات مکالمه نمره قابل‌قبول B را در آزمون کسب کرد. همچنین استاد دانشگاه پنسیلوانیا از چت جی‌پی‌تی برای طرح سوالات امتحانی نیز استفاده کرده‌است و سوالات به قدر کافی خوب بوده که بتوان از آنها در آزمون هم استفاده کرد.

چت جی‌پی‌تی بدافزار هم تولید می‌کند

چت جی‌پی‌تی در کنار قابلیت‌های سودمندی که در تولید محتوای متنی و کدنویسی دارد، می‌تواند بدافزارهایی را نیز بسازد که آنتی‌ویروس‌ها را دور می‌زند. به گزارش شرکت CyberArk این بات مکالمه عملکرد بسیار خوبی در تولید بدافزارهایی دارد که آسیب‌هایی به سخت‌افزارها نیز وارد می‌کنند. به این ترتیب این قابلیت چت‌ جی‌پی‌تی زنگ خطری برای گسترش جرایم سایبری خواهدبود.این ابزار هوش‌مصنوعی توانسته بدافزاری چند شکلی را توسعه دهد که امضای خود را با کمک روش‌های رمزنگاری تغییر می‌دهد و به این ترتیب ابزارهای امنیتی قادر به شناسایی آن نیستند. با این حال فیلترهایی برای چت جی‌پی‌تی در نظر گرفته شده‌است تا جلوی درخواست‌های کاربران را برای سخت بدافزارها بگیرند، اما متخصصان موفق شدند با اصرار بر پیروی از دستورات، این موانع را دور بزنند و قطعه کدی برای ساخت بدافزاری را که با ابزارهای امنیتی شناسایی نمی‌شود، دریافت کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد هنوز نگرانی‌هایی درباره ساخت بدافزارها و استفاده از چت جی‌پی‌تی برای هک کردن بجا باشد.

استفاده از چت جی‌پی‌تی در بعضی مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع می‌شود

دانشگاه ساینز پو در فرانسه برای جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت ادبی با ارسال ایمیلی به دانشجویان و استادان این دانشگاه استفاده از چت جی‌پی‌تی و تمام ابزارهای مبتنی بر هوش‌مصنوعی را ممنوع اعلام کرد. در بیانیه این دانشگاه آمده‌است که دانشجویان به جز مواردی خاص نمی‌توانند از چت جی‌پی‌تی برای تولید متن نوشتاری و ارائه محتوا استفاده کنند. دانشجویان این دانشگاه در صورت استفاده از هوش‌مصنوعی در تکالیف و مقالات خود با جریمه‌های سنگینی همچون اخراج از دانشگاه روبه‌رو خواهندشد.برخی مدارس و دانشگاه‌های آمریکا نیز استفاده از چت جی‌پی‌تی را در شبکه‌های اینترنتی خود ممنوع کرده‌اند؛ زیرا نگرانی‌هایی وجود دارد که دانش‌آموزان و دانشجویان از این ابزار برای پاسخ دادن به سوالات، انجام تکالیف یا نوشتن مقاله استفاده کنند. بر همین اساس دانشگاه‌های آمریکا قصد دارند تعداد آزمون‌های خانگی را کم‌ کنند و با برگزاری تعداد بیشتری امتحان شفاهی، ارزیابی صحیح‌تری درباره دانشجویان خود به دست بیاورند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها