رئیس کمیته امداد شهرستان پارس آباد گفت:

حمایت طرح‌های اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار پارس آباد

اردبیل در كنار تمام ظرفیت‌هایش در حوزه گردشگری، كشاورزی و دامپروری حرف‌های زیادی در تولید انواع ماهی و آبزیان دارد. هم اكنون حجم آبزیان تولید شده در این استان حدود ۱۰ هزار تن است و بر اساس سند توسعه شیلات اردبیل، ۱۷ پروژه با قابلیت تولیدی و كارآفرینی بالا در دستور كار است كه می‌تواند برای بیش از ۲۰۰۰نفر ایجاد اشتغال كند.
کد خبر: ۱۳۹۶۵۰۰
نویسنده سیداحمد هاشمی اشکا - گروه ایران

در حال حاضر حجم آبزیان تولید شده در استان اردبیل ۱۰هزار و ۷۰ تن است كه ۴۵۸۴ تن آن مربوط به ماهیان سردآبی و ۵۴۸۸ تن نیز مربوط به ماهیان گرم‌آبی است. این استان ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی دارد و با فعالیت ۲۷ كارگاه پرورش ماهیان زینتی، سالانه ظرفیت تولید ۲ میلیون بچه ماهی زینتی دارد. همچنین در سال جاری ۷.۵میلیون قطعه بچه ماهی در استان تولید شده است.

با این اوصاف هنوز مشكلات زیادی در حوزه آبزی پروری اردبیل وجود دارد كه می‌تواند به عنوان سنگی در این مسیر باشد. در ماه‌های اخیر ۸۰ مزرعه پرورش ماهی در اردبیل تعطیل یا در آستانه تعطیل شناسایی شده است. موضوعی كه به گفته مسئولان شیلات استان احیای این واحدهای تولیدی در دستور كار قرارگرفته و برای این كار، طرح توجیهی با میزان تسهیلات درخواستی ۳۵۰ میلیارد ریال به بانك عامل معرفی شده كه از این میزان، تاكنون ۱۰۰ میلیارد ریال جذب شده است. از جمله این مجتمع‌های بزرگ باید به كشت و صنعت و دامپروری مغان اشاره كرد كه با تمام ظرفیت‌های عظیمش مدت‌ها بود تولید انواع آبزیان در آن انجام نمی‌شد كه نهایتا در سال جاری و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تولید ۵۰۰ تن ماهیان خاویاری و ۲۰۰ تن شاه میگو در منابع آبی این مجتمع دولتی آغاز شد.ناگفته نماند بیمه نبودن مزارع پرورش ماهی و نیز بیمه نبودن شاغلان این حوزه از جمله آسیب‌های تولید آبزیان در اردبیل به شمار می‌آید.

چند ماه پیش وقتی سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران به اردبیل رفته بود با بیان این‌كه بر اساس برنامه جامع تدوین شده برای شیلات كشور، تراز تجاری مثبت محصولات شیلات به ۴.۲میلیارد دلار افزایش می‌یابد، گفته بود كه بر همین اساس، میزان تولید محصولات شیلات نیز از ۱.۲ میلیون تن كنونی به ۲.۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

حسینی با اعلام ۵۲۰ میلیون دلاری تراز تجاری محصولات شیلات ایران در سال۱۴۰۰، تولید و صادرات ماهیان زینتی را ظرفیتی عظیم برای ارزآوری دانست كه تاكنون حمایت نشده و با بی‌توجهی مدیران، مغفول مانده است.

حالا محمد اله‌بخش، مدیركل شیلات استان اردبیل با بیان این‌كه پرورش آبزیان با توجه به وجود ظرفیت‌های بالا در سطح استان علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند بازده خوب اقتصادی نیز ایجاد كند، معتقد است برای فعالیت‌های شیلاتی و ایجاد اشتغال‌های پایدار ظرفیت‌های نهفته‌ای در این منطقه وجود دارد كه سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از وجود چنین ظرفیتی گام‌هایی نو در عرصه تولید و صادرات محصولات شیلاتی بردارند. اله‌بخش بر حمایت از ورود بخش خصوصی در زمینه تولید ماهی و آبزیان زینتی نیز تاكید كرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها