یک کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: «خواست مردم» مهم‌ترین فاکتوری است که باید در برنامه‌ریزی برای فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۳۹۶۴۷۵

امیر فرهنگ جمشید در گفتگو با جام‌جم آنلاین با طرح این سوال که چطور می‌توان برنامه‌ای که مردم در آن دخیل نبوده‌اند را ارائه داد و از آنها انتظار استقبال داشت، افزود: در یک دهه گذشته نظر مردم در رابطه با فضای مجازی چندان محور قرار نگرفته در حالیکه بدون بازخورد مردم نمی‌توان برای مردم برنامه‌ریزی کرد.

جمشیدی با تأکید بر اینکه باید مردم را دید، شناخت و آنان را در بوته آزمایش گذاشت، اذعان کرد: حتی اگر از مردم نظرسنجی نمی‌شود دست‌کم باید از اساتید و بزرگان در حوزه‌های مربوطه که به میل و تشخیص مردم آگاهی دارند نظرخواهی کرد.

وی با بیان اینکه با فيلترينگ موافق نیستم، در حال حاضر دسترسی به اینترنت به دلیل اتفاقات اخیر کشور محدود شده اما از طرفی همه طیف‌ها به‌راحتی به فیلترشکن دسترسی دارد، این چه فیلترینگی است که همه با فيلترشکن می‌توانند از محدوده فیلتر خارج شوند؟

به گفته این کارشناس حوزه فضای مجازی نمی‌توان بدون نظارت روی کودکان از آنها انتظار داشت که به شکل خودخواسته وارد برخی محدوده‌های خاص در فضای اینترنت نشده و دچار مشکلاتی از قبیل بلوغ زودرس و ... نشوند.

جمشیدی آموزش را بهترین راهکار فيلترينگ از مبدأ دانست و گفت: تعداد زیادی از کودکان به‌واسطه شاغل بودن والدین دسترسی زیاد، کنترل نشده‌ و بدون نظارت به اینترنت دارند و برای این مسأله باید تمهیدی اندیشید. بنابراین در گام اول بحث فيلترينگ مورد انتقاد است و در گام دوم معتقدم آموزش باید محور دسترسی خانواده‌ها به اینترنت باشد.

این کارشناس فضای مجازی افزود: برای کیفیت اینترنت باید دید برنامه وزارت ارتباطات چیست و سیاست دولت‌ در زمینه اینترنت و اتصال به شبکه جهانی به چه شکل خواهد بود اما در دو ماه باقیمانده سال اتفاق خاصی‌ در این زمینه نخواهد افتاد و در شرایط فعلی با توجه به حوادث اخیر فعلاً راهکاری جز پیش رفتن با پیام‌رسان‌های داخلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت بسیاری از کسب و کارها، تولید‌کننده‌ها، توزیع کننده‌ها و فعالیت در حوزه بازاریابی با محدودیت اینترنت دچار مشکل شد و برخی شبکه‌ها مانند آپارات و یوتیوب که می‌توانستند در ایران فعال باشند و با فيلترينگ به مشکل خوردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها