جنوب شرق ایران ۱۲۰۰گونه گیاهی دارد

رونق کشاورزی، رویای‌شیرین سیستان‌وبلوچستان

با این‌که نام سیستان‌وبلوچستان با محرومیت گره خورده و تصور بسیاری از افراد این است که این استان هیچ توانمندی برای شکوفایی و به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصادش ندارد، باید گفت سیستان‌وبلوچستان آن‌قدر ظرفیت مغفول دارد که توجه به هر یک از آنها علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند نیازهای استان‌های دیگر را هم تامین کند.
کد خبر: ۱۳۹۶۴۳۴
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران

در کنار اتصال این استان به دریا و سواحلی که حکم مروارید را دارند، بخش کشاورزی و میوه‌های منحصر به فردی که در سیستان وبلوچستان به عمل می‌آیند، آن‌قدر خاص هستند که بتوانند با یک برنامه‌ریزی علمی و هدفمند، نام این منطقه را جهانی کنند.

مدتی است به لطف رسانه‌های جدید و فضای مجازی، ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان‌وبلوچستان، شامل جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی بیش از پیش معرفی شده و کمک کرده‌اند تا آن چهره محروم و خاکستری در اذهان تغییر کند. با این اوصاف، هنوز توانمندی‌های منحصربه‌فرد فراوانی در این منطقه وجود دارد که ناشناخته مانده و به توجه و حمایت و برنامه‌ریزی درست نیاز دارد. سیستان‌وبلوچستان، مهد میوه‌های گرمسیری ایران است، این استان آب و هوایی مرطوب و گرم دارد و به همین دلیل باید خاستگاه میوه‌های گرمسیری را که در جنوب استان به عمل می‌آید، شبه‌قاره هند دانست. جالب این‌که مرکبات سیستان‌وبلوچستان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی و همچنین انواع انار و میوه‌های جالیزی از جمله محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شوند.سیستان‌وبلوچستان از نظر آب و هوایی دارای تنوع زیادی است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه‌بیابانی قرار دارد.برخی مناطق این استان مانند سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، تفتان، چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر، زرآباد، قصرقند و سرباز نیز آب و هوای نیمه‌بیابانی و بعضا مرطوب و ناحیه کوهستانی بم‌پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به سمت غرب تا کوه‌های بشاگرد آب و هوای نیمه‌بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه‌بیابانی با زمستان‌های سرد است. با وجود این سیستان‌وبلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند و تالاب‌های هامون و جازموریان یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور محسوب می‌شود به طوری که در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.به همین دلیل رویش بیش از ۱۲۰۰ گونه گیاهی محصول تنوع اقلیمی این منطقه است که از این تعداد ۳۰۰ گونه ارزش دارویی دارد.

رتبه نخست محصولات خارج از فصل

از کل سرزمین سیستان‌وبلوچستان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار برای زراعت و تولید انواع محصولات کشاورزی اختصاص یافته که شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است. سیستان‌وبلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است به طوری که رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷هزار هکتار زمین را دارد و نقشی به سزا در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می‌کند. خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهم‌ترین محصولات باغی این استان به شمار می‌آید که بسیاری از آنها تنها مختص این منطقه هستند و قابلیت توسعه و صادرات دارند. اما رشد و گسترش چشمگیر کشت گلخانه‌ای در سیستان‌وبلوچستان توانسته فرصت جدیدی برای تولید بیشتر محصولات با کمترین آب و خاک مورد نیاز به وجود بیاورد. طوری که محصولاتی مثل خیار، گوجه‌فرنگی، گل و گیاه زینتی، توت‌فرنگی، آناناس و موز به صورت گلخانه‌ای کشت می‌شوند که چند بار برداشت در سال امتیاز بالای این محصولات بوده و در صدد تسخیر بازارهای داخلی و خارجی هستند.

تلاش برای رونق کشاورزی

با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب و ایام دهه فجر پروژه‌های زیادی در سیستان‌وبلوچستان آماده افتتاح و بهره‌برداری شده که به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، در این بخش ۵۱۳ پروژه برای شروع به کار آماده شده‌است. این تعداد پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۲۶۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، تسهیلات بانکی و آورده اشخاص آماده بهره‌برداری شده‌است. سیدمحمدرضا سیدحسینی با بیان این‌که پروژه‌های بهبود تولیدات دامی، بهبود تولیدات گیاهی، آب و خاک و امور فنی مهندسی، امور عشایری، شیلات آب‌های داخلی، شیلات آب‌های فراساحلی، سازمان تعاون روستایی، دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیریت ترویج کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی طرح‌های افتتاحیه بخش کشاورزی سیستان‌وبلوچستان ویژه این ایام را تشکیل می‌دهند، ادامه می‌دهد: این طرح‌ها برای بیش از ۱۰هزار نفر شغل دائم و حدود۶۰۰۰موقعیت شغلی موقت ایجاد کرده‌است. ضمن این‌که بیش از ۲۰هزار خانوار روستایی و عشایری از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند خواهندشد. ضمن این‌که طی ماه‌های اخیر ۲۱۳هکتار از اراضی ملی استان برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی به متقاضیان واگذارشده‌است. آن طور که مسئولان جهادکشاورزی استان عنوان کرده‌اند، این سازمان در تلاش است سرمایه‌گذاران را به سمت کشاوری سوق دهد که بر همین اساس نقش و جایگاه امور اراضی با توجه به ماموریت‌های حاکمیتی و حقوقی که دارد بسیار اساسی است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها