نگاهی به برنامه‌های دهه فجر تلویزیون

پرده شیشه‌ای به وقت انقلاب اسلامی

سال‌هاست که با شروع ماه بهمن و در آستانه دهه فجر مخاطبان بسیاری از کوچک و بزرگ با اشتیاق منتظر پخش ویژه‌برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های مرتبط با این ایام از شبکه‌های مختلف تلویزیون هستند.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۹۷
نویسنده صدف تهرانی - گروه رسانه

ما نیز از دوران کودکی خاطرات خوشی با این ایام داریم و همه‌ساله با آغاز بهمن‌ماه منتظر بودیم تا دهه فجر از راه برسد و تلویزیون بیش از پیش تماشایی شود. انگار که تلویزیون در این ایام متعلق به بچه‌ها بود و برنامه‌سازان هم توجه ویژه‌ای به این حوزه داشتند. می‌توان گفت دهه فجر برای ما که کودکان دهه ۶۰ بودیم، یادآور برنامه‌های شاد و مفرحی است که از تلویزیون پخش می‌شد. از ویژه‌برنامه‌ها و حضور هنرمندان و چهره‌های سرشناس هنری و ورزشی در این برنامه‌ها گرفته تا پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که حال برای‌مان تبدیل به خاطره شده‌اند. نکته قابل‌توجهی که در این ایام از تلویزیون شاهد بودیم، پربار بودن برنامه‌های گروه کودک‌و‌نوجوان به نسبت بقیه بود. از مجموعه «چاق‌ولاغر» گرفته تا مجموعه داستانی «خبرنامه». از پخش فیلم «دبیرستان» از شبکه‌های تلویزیونی گرفته تا پخش فیلم‌ها، کارتون‌ها و نمایش‌های عروسکی مثل «زباله‌دان تاریخ» و... . جالب‌تر این‌که به قدری تماشای این برنامه‌ها برای‌مان جالب بود که آرزو می‌کردیم درس و مشق نداشتیم و تمام وقت‌مان را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دادیم. به‌همین‌دلیل یکی از نوستالژی‌های ما همین سریال‌ها و فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی است که از دوران کودکی‌مان به خاطر داریم. البته تلویزیون برای بزرگ‌ترها نیز برنامه‌هایی داشت اما در آن دوران تصور می‌کردیم تلویزیون، بهترین برنامه‌ها و سریال‌ها را برای ما داشت.
البته این روند همچنان در تلویزیون ادامه دارد و سال‌های بسیاری است که شبکه‌های سیما با گستردگی‌ای که دارند اما برنامه‌های سرگرم‌کننده بسیاری را برای این ایام تدارک می‌بینند. برنامه‌هایی که شاید برای پدر‌ها و مادرهای آینده تبدیل به خاطره شود، چراکه در آن زمان یکی دو شبکه بیشتر نبود اما این روزها تعداد آنها بیشتر شده و تنوع برنامه‌ها نیز بیشتر است. حال تلویزیون برای همه گروه‌های سنی و همه سلیقه‌ها برنامه دارد که با فشردن تنها یک دکمه می‌توانند برنامه مورد علاقه خودتان را پیدا کنند و از تماشای آن لذت ببرند. نکته مهم دیگر این‌که شاید در آن دوران صرفا سرگرمی و فضای شاد رویکرد برنامه‌ها بود اما این روزها در کنار سرگرمی، بحث آموزش و شناخت هم مد نظر سازندگان این دست برنامه‌ها قرار گرفته است. به‌خصوص در زمینه تاریخ که تولید آثار نمایشی می‌تواند قالب مناسبی برای انتقال برخی مفاهیم باشد و به‌خصوص نسل نوجوان و جوان امروز با دیدن این برنامه‌ها و آثار نمایشی می‌توانند تاریخ را آن‌طور که باید بشناسند. ضمن این‌که برنامه‌هایی هم طراحی شده که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران به سوالات مخاطبان پاسخ داده می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها