توافق مهم ساترا با دادستانی

جلوگیری از پخش سریال‌های بدون مجوز

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه مراسم اولین رویداد فصل کتاب و در جمع خبرنگاران، درخصوص نامه صداوسیما درباره برخی پلتفرم‌ها عنوان کرد: ما در دوره جدید در راستای خدمات حمایتی که از پلتفرم‌ها به‌خصوص وی‌او‌دی‌ها و نمایش خانگی داشتیم، می‌توانیم بگوییم که بیش از ۳۷۷ پلتفرم از ساترا مجوز گرفته و در حال فعالیت هستند؛ از‌جمله خدمات حمایتی که ما از آنها داریم و آنها را نه تنها رقیب نمی‌دانیم بلکه فرصت برای ماموریت فرهنگی صداوسیما می‌دانیم، این بوده که دوره بررسی و اعلام نظر درباره طرح‌های نمایشی که به ساترا می‌رسد را از چند ماه به حدود کمتر از یک هفته برسانیم؛ به‌ویژه در طول یک هفته گذشته ساترا خبری منتشر کرد که ۴۰ طرح نمایش خانگی به تصویب رسیده.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۹۱

این نشان می‌دهد ما نه تنها در خدمت به پلتفرم‌ها بلکه برای تسهیل کار نمایش خانگی تلاش کرده و حتی سرویس‌های بیشتری ارائه می‌کنیم. از‌جمله در مناسبت‌هایی مثل نوروز یا دهه فجر، انبوهی از محتواهای صداوسیما را به‌صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم که استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ما نه تنها پلتفرم‌ها و صنعت نمایش خانگی را رقیب یا چالش نمی‌دانیم بلکه به استناد شعار تحولی سازمان صداوسیما، ظرفیت آنها را مکمل خود می‌دانیم و با هم‌افزایی نمایش خانگی تلاش می‌کنیم بتوانیم نیازهای جامعه را پاسخ دهیم. اما در این میان نقش نظارتی هم در بین بازوی حمایتی، به‌عنوان یک نقش قانونی باید عمل شود. اگر به نقش نظارتی عمل نکنیم، ظلم به فعالان این عرصه است. اگر قرار باشد همه فرآیند قانونی را طی کرده و از ساترا مجوز بگیرند و یک پلتفرم از این سیر قانونی تبعیت نکند، ظلم به بقیه است و حق اعتراض دارند. به همین دلیل پیگیری ساترا در راستای وظایف قانونی بوده و نباید از آن تلقی شود که در برابر پلتفرم‌ها ایستاده است. ما به‌عنوان رسانه‌ملی با مخاطب سنتی و غیرسنتی که داریم، وظایف خود را انجام می‌دهیم و امیدوارم به بهترین شکل آن را انجام دهیم.

جبلی عنوان کرد: ساترا در تعامل با پلتفرم‌ها خیلی روان عمل می‌کند. جلسات هفتگی همفکری بین ساترا و پلتفرم‌ها هم شکل گرفته و اخیرا ساترا از همه مجوزگیرندگان دعوت کرده جمع ناظر را شکل دهند تا به محتوا و انتشار نظارت کنند. این تعامل و همفکری که به شکل جلسات حضوری است، به‌صورت مستمر در حال برگزاری است. در روزهای گذشته هم یکی از پلتفرم‌ها جلسه‌ای در ساترا داشته و این مسیر ریل‌گذاری روان‌تری پیدا خواهد کرد. فکر می‌کنم برای تقویت این مسیر مثل تمام تنظیم‌گرانی که نیاز به ضمانت اجرایی دارند، دستگاه‌های نظارتی دیگر مثل دادستانی هم باید به کمک صداوسیما بیایند. به دلیل این‌که احساس کردیم این بی‌توجهی به قاعده اصلی شکل گرفته است، لازم بود گزارش به مراجع بدهیم. ساترا ضابط قضایی نیست که بخواهد اقدام خاصی کند. بلکه نهاد تنظیم‌گری است که گزارش تخلف را ارائه می‌کند.

کاری نکنیم سریال‌های فاخر آسیب ‌ببینند

رئیس رسانه‌ملی درباره سریال موسی گفت: کارهای فاخر مثل مختار، امام علی(ع) و یوسف پیامبر در حافظه تاریخی باقی می‌مانند و فرهنگساز هستند. این کارها پرهزینه هستند. در حال حاضر دو مجموعه نمایشی ماندگار داریم که یکی سلمان و یکی موسی است. نباید با گمانه‌زنی‌های غلط و رفتارهای ناشی از کینه‌توزی نسبت به رسانه‌ملی، کاری کنیم که این مجموعه‌ها آسیب ببینند. باید همه از آن حمایت کنیم. در سال‌های گذشته در تبیین واقعیت سیاه پهلوی کم‌کاری در نهادهای فرهنگی داشتیم؛ کما این‌که در بازخوانی جنایت‌های منافقین هم کوتاهی داشتیم و نتیجه آن اشتباه شناختی در نسل جدید شده است. باید این را هرچه سریع‌تر جبران کرد.

وی تصریح کرد: یکی از ۱۲سرفصل تحولی در دوره جدید هم تاریخ معاصر است که در قالب مستند و مجموعه نمایشی به بازنمایی این دوران سیاه می‌پردازیم. دنبال ارتقای کیفیت مجموعه‌های نمایشی هستیم که برخی از آنها از دوره قبل بوده و باید به سرانجام می‌رساندیم. جشن سربرون یکی از این مجموعه‌هاست که در ماه مبارک رمضان روی آنتن خواهد رفت. برای حل مشکلات سرزمین کهن، اقدامات خوبی انجام دادیم و باید سعی کنیم در کنار چالش‌هایی مثل مسائل مالی، از ارزش کیفی کار کم نکنیم و استاندارد را رعایت کنیم.

وی درباره جنگ روایت‌ها تصریح کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که در تاریخ پر‌فراز و نشیب پرافتخار انقلاب اسلامی از قله‌های این مسیر طولانی غافل نشویم و از تمام اجزای آن برای بازسازی شخصیت و یادآوری این افتخارات به‌خصوص برای انتقال این مفاهیم به نسل آینده استفاده کنیم. یکی از مهم‌ترین قله‌های این مسیر، شهدای گران‌قدر هستند و قله‌ای که داستان زندگی‌شان و مسیرشان می‌تواند برای نسل آینده آموزنده باشد.

هدفی که ما برای ترویج کتابخوانی با موضوع سرگذشت‌خوانی شهدا دنبال می‌کنیم، با همین هدف است که گسست نسلی به لحاظ شکلی را با پر کردن این نقطه‌ها جبران کنیم و اینها را در مسیر توجه کنیم و به نسل‌های آینده منتقل شود. این کتاب‌ها نشانی از تاریخ پر‌افتخار ما هستند. چه در دفاع‌مقدس و چه بعد از آن، همه عرصه‌هایی که نیاز داریم سبک زندگی انقلابی و اسلامی را به برکت انقلاب ایجاد شده یادآوری کنیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها