معاون کاربران و تنظیم‌گری ساترا گفت: موارد متعددی شکایت درباره محتوای برخی سریال ها شکایت داشتیم و وقتی بررسی انجام شد دقیقا مربوط به موضوعاتی بودند که به عنوان ممیزی به پلتفرم مربوطه منتقل کرده بودیم.
معاون کاربران و تنظیم‌گری ساترا گفت: موارد متعددی شکایت درباره محتوای برخی سریال ها شکایت داشتیم و وقتی بررسی انجام شد دقیقا مربوط به موضوعاتی بودند که به عنوان ممیزی به پلتفرم مربوطه منتقل کرده بودیم.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۴۸

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز، هشتمین برنامه جام انقلاب امروز نهم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده و امید کرمانی‌ها به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد.

نخستین موضوع مورد بررسی در این برنامه حواشی مربوط به ارسال نامه رئیس صداوسیما به رئیس جمهور برای تعیین تکلیف نحوه نظارت بر پلتفرم‌های برخط بود.

در همین راستا محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری ساترا روی خط ارتباط تلفنی برنامه آمد و گفت: ساترا دنبال فیلترینگ یا محدودسازی پلتفرم ها نیست. در متن نامه رئیس محترم صداوسیما به رئیس جمهور نیز بر طی شدن مراحل قانونی ساخت سریال‌‌ها در پلتفرم ها تأکید شده است.

وی افزود: مکاتبات متعددی انجام شد، نامه ها هم نشان می داد که رویکرد تعاملی و برادرانه مدنظر قرار دارد اما فیلیمو ممیزی های اعلام شده ساترا را اعمال نمی کند. جالب آنکه در سریال مریخی ها که کار مشترک نماوا و فیلیمو است، نماوا ممیزی ها را اعمال کرد اما فیلیمو انجام نداد.

این مقام مسئول در ساترا یادآور شد: در 28 دی ماه 1401 جلسه ای با مشاور و معاون دادستان داشتیم تا یک مکانیزم اعتراض تعریف شود. حتی اعضای شورای انتشار ساترا به پلتفرم ها راهکار می دهند، همچنین شورای تولید ساترا راهنمایی های می کند تا مراحل قانونی اخذ مجوز ساخت و نمایش سریال ها تسهیل شود ولی با وجود همه این رویکردهای تعاملی، فیلیمو ممیزی های اعلامی را اعمال نمی کند.

وی افزود: این رویکرد فیلیمو باعث شده که پلتفرم های دیگر معترض شوند و بگویند «چرا روی سریال های ما نظارت می شود و ما باید ممیزی ها را اعمال کنیم اما بر فیلیمو نظارت نمی شود.»

افراسیابی با اشاره به وجود نکات غیراخلاقی و غیرشرعی در برخی سریال های پلتفرم ها تأکید کرد: رابطه عاشقانه عمو و برادرزاده یا ازدواج مجدد یک زن باردار اینها جزء ممیزی های بودند که در یک سریال وجود داشتند اما فضاسازی های رسانه های همسو با آن پلتفرم فضاسازی های عجیبی را راه می اندازند تا نظارت بر ساخت سریال ها انجام نشود.

وی افزود: ساترا نگران خانواده هاست، موارد متعددی شکایت درباره محتوای برخی سریال ها شکایت داشتیم و وقتی بررسی انجام شد دقیقا مربوط به موضوعاتی بودند که به عنوان ممیزی به پلتفرم مربوطه منتقل کرده بودیم. خانواده ها اعتماد می کنند با این تصور که سریال ها تحت نظارت شرعی و قانونی قرار دارند.

معاون ساترا با تأکید بر لزوم تولید سریال هایی حلال و سالم در پلتفرم های برخط گفت: همه ما مسئولیم، باید مراقب آسیب های فرهنگی باشیم. اگر خانواده ای با مشاهده سریال های تولیدی در معرض این نوع آسیب ها قرار بگیرند و دچار مشکل شوند، چه کسی پاسخگو خواهد بود. نگاه ساترا اصلاحی است اما وقتی هیچ اتفاقی در رویکرد فیلیمو نمی افتد، رئیس محترم صداوسیما مجبور می شود با بالاترین مقام اجرایی کشور این موضوع را مطرح کند تا برای صیانت خانواده ها در مقابل آسیب های فرهنگی تدبیری اندیشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها