گزارش «جام‌جم» از بلند‌پروازی برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی

ماجرای یک ماموریت غیرممکن

در حالی که در ۹ماهه سال‌جاری میزان دریافت مالیات از خانه‌های خالی به رقم ناچیز یک میلیاردو ۴۸۷میلیون تومان رسیده است، دولت در بودجه سال آینده درآمدهای مالیاتی از این محل را ۲۰۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته است.
کد خبر: ۱۳۹۶۰۱۹
نویسنده روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد

طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی با هدف تنظیم‌گری و افزایش عرضه مسکن در بازار در سال ۹۹ تصویب و ابلاغ شد. این طرح در نگاه اول طرحی مترقی برای کاهش سوداگری در بازار است اما به دلیل نبود بانک‌اطلاعاتی در خصوص تعداد واحدهای خالی در عمل موفق نبوده است. در ابتدای این طرح، محمود محمودزاده معاون سابق وزیر راه و شهرسازی از حبس سرمایه هنگفتی در ۲.۵میلیون واحد مسکونی خالی خبر داد اما در ادامه وزیر فقید راه و شهرسازی رستم‌قاسمی اعلام کرد که آمار دقیقی از تعداد واحدهای خالی در دست نیست و آمار این واحدها را بین ۲ تا ۲.۵ میلیون واحد اعلام کرد. پروانه اصلانی، مدیرکل پیشین دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعداد اعلام‌شده را اشتباه خواند و گفت: عدد۲.۵میلیون خانه خالی اشتباه است، چون هیچ وقت خانه نبودم، خانه من را هم وزارت راه و شهرسازی به اشتباه خالی اعلام کرده است.

اشتباه ۶۰ درصدی در ثبت اطلاعات

این آمار بعدها دستخوش تغییراتی شد و این عدد به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید که از این تعداد فقط ۲۴۵۰ واحد اطلاعات خود را در سامانه اسکان ثبت کردند که به گفته پروانه اصلانی، مدیرکل پیشین دفتر اقتصاد مسکن وزارت‌راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی مطابق با قانون و زمان‌بندی‌های قانونی مشخص‌شده کار را جلو برده است، اما فقط ۴۰‌درصد از اطلاعاتی که از پایگاه‌های اطلاعاتی درباره کدپستی‌های مربوط به خانه‌های خالی دریافت کرده‌ است، درست بوده و در این زمینه مشکل وجود دارد. در ادامه با ارسال پیامک خوداظهاری ۱۲۰ هزار واحد دیگر اطلاعات خود را وارد سامانه کردند اما در نهایت عدد اعلامی به ۲۴۵۰ واحد رسید.

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی معتقد است که دولت در اجرای این سیاست کوتاهی کرده که در عین حال هشدار دوم و مهم‌تری در این باره ارائه می‌کند. طغیانی در اظهارات خود اعلام کرد تا زمانی‌که همه اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی تکمیل نشود و همه مالکان اقدام به خوداظهاری نکنند عملا اجرای این قانون امکان‌پذیر نیست؛ چرا‌ که نمی‌توان قانون را با اطلاعات ناقص و غیرموثق اجرایی کرد.

نحوه شناسایی واحدهای خالی

روش مشخص و دقیقی برای شناسایی واحدهای خالی اعلام نشده و تمام اطلاعات بر مبنای خوداظهاری تهیه می‌شود. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، این شکل از جمع‌آوری اطلاعات درست نیست. داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با خوداظهاری نمی‌توان خانه‌های خالی را شناسایی کرد. تعریف خانه‌های خالی غلط است. تاکنون ۵۲۰ هزار رکورد خانه خالی توسط وزارت راه و شهرسازی ثبت شده که از این میزان ۲۱۶ اعتراض صورت گرفت که همگی وارد بوده است. وی ادامه داد: در شناسایی خانه‌های خالی باید از ظرفیت شهرداری استفاده کنیم. به طور کلی در بحث مالیات مستغلات بحث زیاد است که باید مورد استفاده قرار بگیرد.

برنامه افزایش ۱۴۰۰ برابری

دولت در بودجه سال آینده درآمدهای دولت از محل خانه‌های خالی را ۲۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده که‌با‌توجه به دریافت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی در سال جاری این سوال مطرح می‌شود که آیا با همین شرایط امکان افزایش ۱۴۰۰ برابری این درآمد وجود دارد؟

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها