یک تحلیلگر سیاسی، فضاسازی خارجی علیه جمهوری اسلامی را ناشی از ضعف سفارتخانه‌ ها و نمایندگی‌ های ایران در کشورهای غربی دانست.
کد خبر: ۱۳۹۵۹۱۱

حشمت‌‌ ا‌‌له فلاحت‌ پیشه در گفتگو با جام‌ جم آنلاین تاکید کرد: مانور تبلیغاتی روی خاندان پهلوی موضوعی است که در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود و محدود به این فضاست‌.

وی گفت: معتقدم بخشی از ملت‌سازی که در خارج از کشور شکل می‌گیرد ناشی از سیاست‌ غلبه رفتارهای توام با دافعه به رفتارهای مبتنی بر جاذبه در داخل است چرا که ما افرادی را داریم‌ که متأسفانه به راحتی بخش دیگری از مردم ایران را دفع می‌کنند و با تقسیم جامعه به خودی و غیرخودی مشوق مهاجرت ایرانی‌ها هستند و اختلاف افکنی می‌کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: من این بحثی که چندین بار در رسانه ملی مطرح شده‌ و اعلام کرده هر کس شرایط کشور‌ را قبول ندارد از کشور خارج شود و این فرافکنی، دشمن‌سازی‌ و نخبه‌زدایی‌هایی که صورت را در ملت‌سازی خارج از ایران  بی‌تاثیر نمی‌بینم‌.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: معتقدم مسئولان کشور به جای طرد همه ایرانیان خارج از کشور به آسيب‌شناسی سیاست‌های خود روی بياورند و ببينند چه اتفاقی افتاده که نوعی ملت‌سازی در خارج اتفاق افتاده و به یکباره اجتماعات بی‌سابقه‌‌ای از ایرانیان در خارج از کشور شکل می‌گیرد‌.

وی با بیان اینکه ریشه بخشی از مشکلات مربوط به ملت‌سازی در خارج از ایران مربوط به نمایندگی‌های ایران در خارج کشور است، گفت: در سراسر دنیا کمتر کشوری به اندازه ایران از تنوع نمایندگی‌های خارجی برخوردار است.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: در دنیا معمولا بیش از دو نمایندگی برای کشورها وجود ندارد. سفارتخانه‌ها که مسئول بین دولتی هستند و کنسول‌گری‌‌ها که مسئول امور شهروندان داخل کشور در کشور مقصد هستند اما در مورد ایران علاوه بر این دو، دستگاه‌های مختلفی در خارج وجود دارند که از بودجه عمومی کشور هزینه می‌کنند و مسئولیت‌های ایدئولوژیک، تبلیغی، تبشیری و مسلمان‌سازی خارجی‌ها را دارند.

وی اذعان کرد: اما ملت‌سازی خارج از کشور نشان می‌دهد عملکرد نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور عملکرد افتضاح و غیرقابل دفاعی بوده است‌.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با طرح این پرسش که واقعا این نهادها روی کدام ملت و مردم کار کرده‌اند که این همه ایرانی را دشمن کرده‌اند، گفت: در شرایطی که در خیلی از کشورها به یکباره تظاهرات علیه دولت ایران شکل می‌گیرد باید پرسید این نمایندگی‌ها که سالانه میلیون‌ها دلار هزینه صرفشان شده تاکنون به کدام وظیفه‌ عمل کرده‌اند؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی این موارد را واقعیت‌های ناشی‌ از خلاء دولت ایران در دنیای امروز خواند و گفت: می‌بینیم که برخی از جريانات از این خلاء استفاده می‌کنند‌.

وی جولان منافقین  که دستشان به خون ۱۷ هزار ایرانی آغشته است و ۱۷ هزار ترور انجام داده‌اند را از جمله این جريانات برشمرد و افزود: درست است که بخشی از این اقدامات ناشی از خباثت‌ سیاستمداران اروپایی و آمریکایی است اما بخشی هم ناشی از ضعف عملکرد سیاست خارجی کشور است.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: معتقدم اگر در ایران یک فضای رقابت سیاسی آزاد شکل بگیرد آن موقع اقدامات براندازانه علیه ایران به حداقل می‌رسد ولی وقتی‌ این شرایط وجود ندارد و بخش محدودی از سیاستمداران، حوزه سیاسی را به حوزه خودی و غیرخودی تقسیم کرده‌اند طبیعتا فقط کسانی که با شعارهای زیبا فعالیت می‌کنند از فضای مناسب برای رفتار سیاسی برخوردار می‌شوند‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها