بعد از هفته‌ها فشار برخی کشورهای غربی و انتقادات از آلمان به دلیل آنچه تعلل در کمک نظامی این کشور به اوکراین خوانده می‌شد، برلین از برنامه خود برای ارسال ۱۴ فروند تانک «لئوپارد ۲» به کی‌یف خبر داد؛ این در شرایطی است که منابع آگاه از واشنگتن نیز خبر از موافقت کاخ سفید با ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۹۵۹۰۳

آمریکا و آلمان هر دو تحت فشارهای داخلی و خارجی برای انتقال تانک به اوکراین قرار داشتند و روسیه نسبت به تبعات این مسأله هشدارهای زیادی داده بود؛ به دلیل همین هشدارها بود که آلمان در تحویل این تانک‌ها به اوکراین یا موافقت با صادرات آنها از سوی کشورهای دیگر به مقصد اوکراین، تردید داشت؛ چراکه تحویل این تسلیحات سنگین را عاملی برای بالاگرفتن جنگ می‌دانست و نه کاهش تنش با روسیه. با وجود این، دیروز رسانه‌های بین‌المللی از موافقت این دو کشور با ارسال تانک برای اوکراین خبر دادند و این مسأله همان‌طور که انتظار می‌رفت، واکنش تند مسکو را به دنبال داشت.

بیانیه تند سفارت روسیه در برلین

سفارت روسیه در برلین، تصمیم دولت آلمان برای ارسال تانک به کی‌یف را تصمیمی بسیار خطرناک توصیف کرد که درگیری را به سطح جدیدی از رویارویی می‌برد.در بیانیه تندی که از سوی سفارت روسیه در برلین صادر شده، آمده است: تصمیم برلین در تایید ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین به این معنی است که این کشور از مسئولیت تاریخی خود در قبال روسیه ناشی از جنایات نازی‌ها در جنگ جهانی دوم چشم‌پوشی می‌کند.
سفارت روسیه افزود: این اقدام تنش را به سطح جدیدی می‌برد و باعث تشدید دائمی می‌شود. سرگئی نچایف، سفیر روسیه در برلین گفت: این تصمیم به‌شدت خطرناک، درگیری را به سطح جدید تقابل می‌برد و با بیانیه‌های سیاستمداران آلمانی درباره عدم تمایل جمهوری فدرال آلمان برای ورود به آن جنگ در تضاد است.
وی افزود: چنین اقدامی اعتماد متقابل را از بین می‌برد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به وضعیت روابط روسیه و آلمان که قبل از این هم اسفناک بود، وارد می‌کند و امکان عادی‌سازی روابط در آینده قابل پیش‌بینی را در ابهام فرومی‌برد.به نوشته اسپوتنیک، پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با ارسال یادداشتی به کشورهای ناتو هشدار داده که محموله‌های ارسالی به اوکراین جزو اهداف مشروع ارتش روسیه است. آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن نیز دیروز در واکنش به احتمال ارسال تانک‌های آبرامزِ آمریکا به اوکراین اعلام کرد: ارسال این تجهیزات برای ارتش اوکراین، اقدام تحریک‌آمیز آشکاری علیه روسیه است. اگر تانک‌های آبرامز به ارتش اوکراین تحویل داده شود، ارتش روسیه این تجهیزات را مانند همه تجهیزات دیگر ناتو نابود خواهد کرد.

۲ گردان تانک لئوپارد در راه اوکراین

به گفته یکی از سخنگویان دولت آلمان، برنامه برلین این است که به‌سرعت دو گردان تانک لئوپارد ۲ برای اوکراین ایجاد کند و همچنین به‌زودی آموزش نظامیان اوکراینی در آلمان آغاز خواهد شد. براساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، آلمان همچنین اعلام کرد، مجوز لازم برای ارسال این تانک‌ها توسط دیگر کشورهای اروپایی را صادر می‌کند. لهستان پیشتر اعلام کرده بود که آماده است که تانک‌های لئوپاردی که قبلا از آلمان خریداری کرده را به اوکراین بدهد اما مطابق عرف قراردادهای تسلیحاتی، کشورها اجازه فروش و صادرات اسلحه خریداری‌شده به کشور ثالث را ندارند مگر با موافقت کشور سازنده تسلیحات.آلمان طی هفته‌های اخیر بارها با درخواست‌های مکرر مقام‌های اوکراین برای ارسال تانک به این کشور مواجه شده و حتی برخی کشورهای اروپایی از قبیل لهستان هم به آلمان در این باره فشار آورده‌اند.

آمریکا هم تانک می‌فرستد

چندی قبل یک منبع در دولت آلمان به خبرگزاری رویترز خبر داد که برلین فقط به شرطی با ارسال تانک به اوکراین موافقت می‌کند که آمریکا نیز ابتدا تانک‌های خودش را به کی‌یف بفرستد.در خبرها آمده بود که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تدارک آن است که برای تشویق آلمان در فرستادن تانک‌هایش به اوکراین، تانک‌های آمریکایی «آبرامز» را به کی‌یف ارسال کند.در همین راستا بود که دیروز همزمان با اعلام خبر موافقت آلمان با ارسال تانک برای اوکراین، رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع مطلع نوشتند که تصمیم کاخ سفید برای ارسال تانک به اوکراین نهایی شده و آمریکا ۳۰ تا ۵۰ تانک آبرامز در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. پیش از این، کاخ سفید با اشاره به موضوع ارسال تانک‌های آمریکایی آبرامز به اوکراین، اعلام کرده بود که وزارت دفاع آمریکا ارسال این تانک‌ها را رد نکرده است. ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این ارتباط گفت که پنتاگون هرگز ارسال تانک‌های جنگی آبرامز به اوکراین را از میان گزینه‌های خود حذف نکرده، هرچند در حال حاضر چنین تصمیمی هنوز اتخاذ نشده است. ژان پیر گفت: همیشه درباره موضوع تانک‌های برای اوکراین چالش‌هایی وجود داشته است.

تانک‌های اهدایی اروپا

آلمان در شرایطی موافقت خود با ارسال تانک برای اوکراین را اعلام کرده که لهستان هم پیش از این وعده داده بود در صورت موافقت آلمان، ۱۴تانک لئوپارد را که در اختیار دارد به این کشور می‌فرستد. بریتانیا هم متعهد شده که یک گروهان (۱۴عراده) تانک چلنجر سری۲ به اوکراین تحویل دهد.بنابر گزارش مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک، دست‌کم ۱۶کشور اروپایی و عضو ناتو تانک‌های لئوپارد۲ دارند.اکنون موافقت صدراعظم آلمان به این معنی است که همه این کشورها قادر خواهند بود در صورت تمایل تانک‌های لئوپارد۲ را به اوکراین بدهند.با این حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته کشورش برای مقابله با صدها تانک روسی اعزام‌شده به خاک اوکراین، دست کم به ۳۰۰ تانک نیاز دارد تا بتواند نیروهای روسی را عقب براند.

گامی به سمت جنگ جهانی سوم

همزمان با موافقت صدر اعظم آلمان برای ارسال تانک‌های پیشرفته لئوپارد۲ به اوکراین،‌ رهبر چپگرایان پارلمان این کشور،‌ با انتقاد از این تصمیم، آن را گامی به سمت جنگ جهانی سوم و مقدمه‌ برای یک فاجعه احتمالی دانست.به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیتمار بارتش، رئیس فراکسیون حزب چپ در پارلمان آلمان در گفت‌وگویی با هشدار نسبت به این‌که این تصمیم، بشریت را به جنگ جهانی سوم نزدیک‌تر می‌کند، تاکید کرد: با ارسال این تانک‌ها تابوی دیگری شکسته می‌شود؛ این اقدام ما را به سمت جنگ می‌برد نه صلح.بارتش، تصمیم دولت شولتس را خطرناک توصیف کرد و افزود: فرستادن تانک‌های جنگی لئوپارد مقدمه‌ای برای وقوع فاجعه‌ای احتمالی خواهد بود.این نماینده پارلمان آلمان همچنین با اشاره به تداوم درخواست‌های کی‌یف برای دریافت سلاح‌های تهاجمی هشدار داد: اوکراین پس از این تانک‌ها به دنبال هواپیماهای جنگی خواهد بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها