در هفته‌های اخیر اروپا گرفتار موجی از افراط‌گرایی بوده که یکی از نمادهای آن، جسارت به قرآن کریم در سوئد و حالا کشور هلند است.
کد خبر: ۱۳۹۵۶۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، به‌نظر بسیاری از صاحبنظران، رفتارهای اهانت‌آمیز نسبت به قرآن ریشه در باور راست‌های افراطی به سناریوی اسلام ستیزی دارد. همان سناریویی که پیش از آن نشریه شارلی ابدو در فرانسه را به انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام و نیز توهین به مرجعیت شیعه واداشت.

راست‌گرایان اروپایی پس از آن در فضای عمومی اروپا قدرت گرفتند که فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای به شهروندان اروپایی در پی جنگ اوکراین وارد آمد و با وجود تبلیغات رسانه‌ای، دولت‌های غربی قدرت مهار خشم عمومی را ندارند.

موج اعتراضات گسترده به گرانی و ناکارآمدی کشورهای اروپایی که در فرانسه بروز یافت، نشان از حرکت اروپا به سمت بی ثباتی و درگیری فزاینده‌ای دارد که استراتژیست‌ها را نگران ساخته و آنها می‌ترسند این موج به شکاف داخلی و توسعه جنگ اوکراین منتج شود.

در چنین شرایطی، راست‌های افراطی اجازه بروز و ظهور سیاسی در اروپا یافته‌اند تا مسلمانان را مقصر وضع موجود جلوه دهند. این افراطیون برای تغییر اذهان عمومی در اروپا انگشت اتهام را به‌سوی مسلمانان گرفته و قرآن می‌سوزانند تا خشم مسلمانان را نماد عصبیت و تروریسم جلوه دهند.

آنها همزمان در پارلمان اروپا به دولت‌های اسلامی ازجمله ایران فشار وارد کرده و سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهند تا دشمن اروپا را اسلام معرفی کنند و اروپای شکست خورده در جنگ با روسیه را به سمت برخورد تمدنی با مسلمانان بکشانند و به نوعی، زمین بازی را تغییر دهند.

تئورسین‌های اروپایی نگرانند که جنگ اوکراین، شکاف کلیسای ارتدوکس و کاتولیک را تعمیق داده و جنگی مذهبی به راه اندازد. بنابراین در چنین شرایطی چه سناریویی بهتر از ایجاد وحدت مسیحی در برابر تمدن اسلامی؟

در چنین شرایطی تعجب نباید کرد اگر همزمان با قرآن سوزی، بازوی اصلی نظامی جهان اسلام یعنی سپاه پاسداران تروریست خوانده می‌شود و ام‌القری جهان اسلام یعنی ایران اسلامی متهم به مداخله در جنگ اوکراین می‌گردد.

هرچند اروپایی‌ها متوجه عواقب دمیدن بر آتش جنگ مذهبی و تقویت گفتمان صلیبیون هستند و به همین خاطر در عمل مصوبات افراطیون پارلمان اروپا را کنار می‌گذارند، اما ادامه اهانت‌های میدانی به مقدسات اسلامی و تقابل سیاسی و رسانه‌ای با دولتهای اسلامی، حاکی از دست برتر جنگ‌طلبانی در اروپاست که رادیکالیسم ترامپی را در قاره سبز گسترش می‌دهند و رویای به راه انداختن جنگ سوم جهانی را در سر می‌پرورانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها