جشنواره فیلم فجر پس از فتنه ۸۸

جشنواره‌ای که نسبتی با انقلاب نداشت!

پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر از ۷بهمن آغاز می‌شود

هنر؛ آذین‌بخش ۳۲استان در ایام فجر

جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی از ۷ بهمن در موسسه فرهنگی- هنری صبا پانزدهمین دوره خود را آغاز می‌کند که میزبان ۶۳۷ اثر هنری در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی است.روزگذشته نشست خبری این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با حضور عبدالرضا سهرابی، مدیر کل هنر‌های تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، سیدعباس میرهاشمی عضو شورای سیاستگذاری و دبیرکل جشنواره هنر‌های تجسمی فجر و سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۵۵۹۵

هنر، گویاترین زبان برای بازگوکردن حقایق انقلاب اسلامی

سهرابی در این نشست با گرامیداشت یاد عبدالرحیم سیاهکار‌زاده که سال‌ها در برگزاری جشنواره تجسمی فجر نقش پررنگی داشته است، گفت: وقوع انقلاب اسلامی یک انقلاب در تمام وجوه بود. معمولا شاهد هستیم که انقلاب‌ها بعد از پیروزی دچار نقصان‌هایی می‌شوند اما انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه همچنان استوار و محکم بر اساس آرمان‌های خود حرکت می‌کند. به فرمایش امام‌خمینی این انقلاب، انقلاب فرهنگی بود و باعث شد مفاهیم و ‌اندیشه‌هایی وارد اجتماع شود. هنر توانست به عنوان گویاترین زبان برای بازگوکردن حقایق، به ویژه مرتبط با مسائل انقلاب اسلامی تأثیر‌گذار باشد و اهداف و آرمان‌های آن را پیش ببرد.
سهرابی ادامه داد: جشنواره‌های فجر برآمده از همین تفکر و ‌اندیشه هستند، لذا توانستند در این فضا جایگاه درخشان خود را نشان دهند. جشنواره‌های فجر آوردگاه هنرمندان هستند و آنها می‌توانند خود را در عالی‌ترین سطح معرفی کنند. روح بیانیه گام دوم انقلاب که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی توسط رهبر انقلاب مطرح شد، ‌امید و خوشبینانه نگاه‌کردن به آینده است. این مهم در جهاد تبیین بسیار مؤثر است. عرصه هنر‌های تجسمی موقعیتی است که در این راستا می‌تواند بسیار کمک کند. نکته حائز اهمیت این است که هوشمندی و آگاهی هنرمندان باعث شد امسال با توجه به شرایط موجود، برگ زرینی بر عرصه هنر انقلاب اسلامی ورق بخورد.

اهدای طوبای زرین در ۸ رشته

پس از آن میرهاشمی درباره روند برگزاری این جشنواره گفت: سال گذشته ‌ایده‌ها و برنامه‌هایی تدوین کردیم که ‌امیدواریم پایه‌های خوبی برای حرکت به جلو باشد. سعی کردیم در این دوره هم آن برنامه‎‌ها را در نظر داشته باشیم و با رویکرد هنر متعالی برای مردم، موضوع آزاد برای جشنواره انتخاب شد. هنرمندان ۴۵ روز فرصت داشتند که تصویر آثار تولید‌شده را برای جشنواره ارسال کنند و داوری آثار با توجه به ویژگی‌های رشته‌های مختلف، در یک یا دو مرحله برگزار شد. امسال بخش طوبای زرین در هشت رشته برگزار می‌شود همچنین بخش‌های جنبی با عنوان کیوریتوری کاریکاتور و پوستر، قله‌ها و تجسم هنر برگزار می‌شود.
میرهاشمی ادامه داد: بخش کیوریتوری کاریکاتور به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، به‌ امید این که در سال‌های آینده بتوانیم جشنواره هنر‌های تجسمی فجر را بین‌المللی برگزار کنیم. این رویداد در سال‌های اول بین‌المللی بود، اما بعد ملی شد و حالا بار دیگر نظر این است که به سمت بین‌المللی‌شدن برود. در بخش پوستر هم بحث استاد و شاگردی مطرح است و ارتباطی میان کسانی که علاقه‌مند هستند و کسانی که در این کار تبحر دارند ایجاد کردیم و آثار خوبی به وجود آمد.

دبیر کل جشنواره افزود: بخشی که برای من قابل احترام است و فکر می‌کنم سایر جشنواره‌ها هم باید به آن بپردازند، بخش تجسم هنر است. یکی از گام‌های مؤثری است که به طور جدی در این جشنواره برداشته شد و هدف آن تمرکززدایی است تا هنرمندان شهرستانی را بهتر ببینیم. تجسم هنر گام خیلی جدی برداشته و در آینده می‌توانیم استعداد‌های موجود در استان‌ها را در فعالیت‌های هنری داشته باشیم. او با ارائه آماری از شرکت‌کنندگان پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: امسال ۳۸۰۱ هنرمند با ۸۶۲۷ اثر در جشنواره شرکت کردند. در بخش تصویرسازی ۳۴۱ هنرمند با ۹۵۶ اثر، در بخش حجم ۲۲۷ هنرمند با ۳۹۸ اثر، در بخش خوشنویسی ۲۴۴ اثر با ۶۱۹ اثر، طراحی گرافیک ۶۷۳ هنرمند با ۱۳۳۶ اثر، عکاسی ۴۴۰ هنرمند با ۱۲۶۰ اثر، کاریکاتور ۳۱۷ هنرمند با ۶۹۸ اثر، نقاشی ۸۶۱ هنرمند با ۱۹۷۰ اثر، نگارگری ۲۶۵ هنرمند با ۵۷۰ اثر و در بخش ویژه قله‌ها ۴۳۳ اثر از ۸۲۰ هنرمند در جشنواره شرکت کردند. در نهایت ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند در بخش طوبای زرین و قله‌ها به نمایش درمی‌آید. در بخش کیوریتوری نیز ۱۲۵ اثر از ۱۲۷ هنرمند در بخش نمایشگاهی کتاب سال کاریکاتور به نمایش درمی‌آید و ۷۲ اثر در بخش کیوریتوری نمایشگاهی پوستر نمایش داده می‌شود. در بخش کاریکاتور آثار بسیار ارزشمندی جمع‌آوری شد و با تعامل با هنرمندان داخلی و خارجی قرار بر این شد که کتاب سال کاریکاتور را از مجموعه آثار منتشر کنیم.

تمرکززدایی با برگزاری جشنواره پانزدهم در ۳۲استان

در ادامه جلسه، زراوندیان با بیان این که مهم‌ترین هدف بخش تجسم هنر تمرکززدایی است، گفت: اگر نگاهی به تاریخ جشنواره داشته باشیم، می‌بینیم که در تجسم هنر در دوره‌های اول خیلی پراکنده بود و بعضی از استان‌ها که نگارخانه داشتند در جشنواره مشارکت می‌کردند. در دوره‌های بعد اداره‌های کل ارشاد بعضی از استان‌ها، فضایی را به جشنواره اختصاص می‌دادند که هنرمندان شاخص استان بتوانند آثار خود را به نمایش بگذارند. اما از دوره قبل شیوه‌نامه‌ای برای تمام استان‌ها تعریف شد و در این دوره همه ۳۲ استان کشور در جشنواره حضور دارند.

زراوندیان افزود: آذر امسال با تمام اداره‌های کل‌ استان‌ها مکاتبه کردیم و خواستیم سه نفر از هنرمندان شاخص خود را به ترتیب اولویت به ما معرفی کنند. خوشبختانه همه استان‌ها پاسخ ما را دادند و در تمام استان‌ها کیوریتور انتخاب شد تا با هنرمندان استان‌ خود ارتباط گرفته و آثار را جمع‌آوری کنند. ما ابتدا بر اساس بودجه‌ای که در اختیار داشتیم، خواستیم که حداقل ۱۲ هنرمند از هر استان انتخاب شود، اما بعضی از استان‌ها توانستند تعداد بیشتری هنرمند معرفی کنند. در نهایت بالغ بر ۵۵۰ هنرمند استانی در جشنواره شرکت دارند و ۱۱ استان همزمان با تهران نمایشگاه‌های خود را آغاز می‌کنند. سایر استان‌ها نیز در طول برگزاری جشنواره نمایشگاه خواهند داشت. بیشترین هنرمندان بخش استانی مربوط به استان تهران با ۱۰۰ نفر و کمترین نفرات نیز مربوط به استان سمنان هستند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها