وزیر آموزش و پرورش خواستار تغییر شاخص‌های آلودگی‌هوا برای پیشگیری از تعطیلی مدارس شد

تعطیلی به دلیل آ‌لودگی‌هوا خاطره می‌شود؟ | بازی مرگبار با شاخص‌های آلودگی هوا

 تعطیلی‌های متوالی مدارس به دلیل آلودگی هوا سبب شده که مسئولان آموزش و پرورش به فکر ارائه پیشنهاد تغییر شاخص‌های آلودگی‌هوا بیفتند. اقدامی که می‌تواند پیامدهای نگران‌ کننده‌ای برای جامعه به همراه داشته باشد و دست‌کم تلاش‌ها برای کاهش آلودگی‌هوا را بیش از این روزها به حاشیه ببرد.
 تعطیلی‌های متوالی مدارس به دلیل آلودگی هوا سبب شده که مسئولان آموزش و پرورش به فکر ارائه پیشنهاد تغییر شاخص‌های آلودگی‌هوا بیفتند. اقدامی که می‌تواند پیامدهای نگران‌ کننده‌ای برای جامعه به همراه داشته باشد و دست‌کم تلاش‌ها برای کاهش آلودگی‌هوا را بیش از این روزها به حاشیه ببرد.
کد خبر: ۱۳۹۵۵۵۱
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش معتقد است که شاخص‌های آلودگی‌هوا برای تعطیلی مدارس باید تغییر کند، زیرا در بسیاری از کشورها مانند مکزیک و چین با شاخص‌ 300 نیز مدارس تعطیل نمی‌شوند‌. این درحالی است که در کشورما شاخص 150 برای تعطیلی مدارس در نظر گرفته شده است.

او می‌گوید: به همین دلیل در جلسه آینده هیات دولت پیشنهاد می‌دهیم تا شاخص‌های مرتبط با کیفیت‌ هوا‌ تعلیق  شوند.‌

علاوه بر این، وزیر کشور نیز در این خصوص اظهار نظر کرده ‌و و از طرح پیشنهادی دولت برای تغییر شاخص‌ها سخن به میان آورده است.

آن طور که او گفته، طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا ارائه شده تا تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

این درحالی است که پیگیری‌های ما از سازمان حفاظت محیط‌زیست از این حکایت دارد که مدیران  این سازمان اطلاعی از این طرح ندارند و معتقدند وزارت بهداشت و درمان باید در خصوص تغییر شاخص‌های آلودگی‌هوا تصمیم‌گیری کند.

تلاش‌های خبرنگار جام جم آنلاین برای برقراری تماس با وزارت بهداشت و درمان نیز راه به جایی نبرد تا از نظر مدیران این وزارتخانه در خصوص تغییر شاخص‌های آلودگی‌هوا به نفع آموزش و پرورش اطلاع پیدا کنیم.

به نفع آموزش و پرورش

تعطیلی به دلیل آ‌لودگی‌هوا خاطره می‌شود؟ | بازی مرگبار با شاخص‌های آلودگی هوا

تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی‌هوا آنقدر افزایش یافته است که بسیاری از مدیران از بازگشایی مدارس دفاع می‌کنند و می‌گویند تعطیلی مدارس آسیب بیشتری نسبت به بازگشایی این مراکز دارد، زیرا هنگام تعطیلی مدارس، آلودگی‌هوا کاهش پیدا نمی‌کند و مواجهه دانش آموزان با آلودگی‌هوا نیز آن طور که باید کمتر نمی‌شود.

‌ محمدصادق حسنوند، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای علوم پزشکی تهران از کارشناسانی است که معتقدند اثرات مثبت بازگشایی مدارس بیش از اثرات منفی آن است.

 او در این باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: با تعطیلی مدارس غلظت آلاینده‌های هوا کاهش قابل توجهی پیدا نمی‌کند. علاوه بر این ‌با این رویکرد مواجهه دانش آموزان با آلودگی هوا نیز کمتر نمی شود. به همین دلیل می‌توان گفت اثرات مثبت بازگشایی مدارس بیش از تعطیلی آن است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای علوم پزشکی تهران درباره رویکرد دیگر کشورها نسبت به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا نیز عنوان می‌کند: در کشورهایی مانند انگلستان و چین ‌ وقتی شاخص‌های کیفیت هوا شرایط خطرناک را نشان بدهند، مدارس تعطیل می‌شوند. اما تداوم روزهای آلوده در این کشورها مانند ایران نیست.

بازی مرگبار با شاخص‌ها

تعطیلی به دلیل آ‌لودگی‌هوا خاطره می‌شود؟ | بازی مرگبار با شاخص‌های آلودگی هوا

بیشتر کارشناسان بازگشایی مدارس را اقدامی مثبت ارزیابی می‌کنند، زیرا در دوران فراگیری کرونا مدارس تعطیل بود و ‌در سال تحصیلی جاری نیز آلودگی‌هوا زمینه را برای تعطیلی مدارس فراهم کرده است. در واقع تعطیلی‌های متوالی سبب شده بسیاری از دانش‌آموزان از فضای درس و مشق دور شوند. البته این تنها نگرانی کارشناسان و والدین نیست، زیرا دانش آموزان از  جنبه‌های دیگری مانند سلامت‌روان نیز دچار آسیب شده‌اند.

با این حال آنچه سبب نگرانی برخی کارشناسان حوزه بهداشت و محیط زیست شده است، نامناسب بودن شاخص‌های آلودگی‌هوا در کشورمان است. زیرا مرور عملکرد مسئولان در این حوزه نشان می‌دهد که آنها برای اینکه عملکرد خود را مثبت نشان دهند، شاخص‌های آلودگی هوا را تغییر می‌دهند. در واقع می‌توان گفت این مدیران با تغییر خط‌کش آلودگی‌هوا تلاش می‌کنند، شرایط را مناسب نشان دهند.

این درحالی است که شاخص‌های در نظر گرفته شده برای آلودگی‌هوا در کشورمان با رهنمود سازمان جهانی بهداشت متفاوت است، چراکه رهنمود‌ منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت ‌درخصوص آلودگی هوا ‌ ‌سختگیرانه‌تر است.

این درحالی است که ‌به طور میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در کشورمان  6 برابر استانداردی است که سازمان جهانی بهداشت در این خصوص در نظر گرفته،  چراکه میانگین سالانه این آلاینده در کشورمان  30 میکروگرم بر مترمکعب است و سازمان جهانی بهداشت میزان 5 میکروگرم بر مترمکعب را برای این آلاینده در نظر گرفته است.

افزون بر این ‌در کلانشهری مانند تهران هنگام تعیین شاخص آلودگی هوا میانگین شرایط همه ایستگاه‌ها را در نظر می‌گیرند. این درحالی است که در کشورهای موفق اطلاعات آلوده‌ترین ایستگاه برای اعلام شرایط آلودگی‌هوا در نظر گرفته می‌شود تا شهروندان آسیب کمتری ببینند.

به این ترتیب می‌توان گفت تغییر شاخص‌های آلودگی‌هوا در نهایت به ضرر جامعه تمام خواهد شد، زیرا شاخص‌های کنونی آلودگی‌هوا در کشورمان فاصله قابل توجهی با رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت دارد.  علاوه بر این تغییر خط‌کش آلودگی‌هوا برای بازگشایی مدارس می‌تواند زمینه را برای ‌بی‌توجهی بیشتر ‌نهادها به وظایف‌شان در قبال قانون فراموش شده هوای پاک را نیز فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها