چیزی که بعد از ارائه لایحه بودجه و هر سال شاهد آن هستیم، هجمه به سمت نهادهای فرهنگی است. در این میان رسانه‌ملی هم از این برخوردها در امان نیست و هر سال، شبهاتی به بودجه این دستگاه فرهنگی وارد می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۶۹
نویسنده ابراهیم رسولی - فعال رسانه‌ای

چند نکته در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد. یکی این که متناسب با هجمه‌ای که در هر جبهه به ما وارد می‌شود، باید قوی و آماده شویم. در قرآن هم این‌طور گفته شده است. با توجه به این‌که الان عمده هجمه دشمن در فضای رسانه‌ای است و رسانه وظیفه مهمی برای مقابله با این هجمه‌ها دارد، طبیعی است که رسانه و به‌خصوص رسانه‌ملی باید با توجه به حجم گسترده رسانه‌های معاند و فعالیت‌های خوش‌فرمی که آنها دارند، خودش را تقویت کند تا پاسخگوی شبهات اعتقادی، فرهنگی یا سیاسی باشد که از سوی رسانه‌های معاند القا می‌شود. در حقیقت رسانه باید بتواند خود را قوی کند تا بتواند در مقابل این هجمه‌ها بایستد. این نکته مهمی است که وقتی دشمن از یک سمت حمله می‌کند، نباید نیروهای‌مان را به سمت دیگری ببریم. باید به همان سمت رفته و خود را تقویت کنیم. به‌خصوص الان که فضای رسانه‌ای به سمتی رفته که هجمه‌های مختلف دشمن به سمت حوزه فرهنگ و رسانه است.

از طرفی باید به این مسأله توجه داشت که مقوله فرهنگ، نیاز به جذابیت برای مخاطب دارد. یعنی باید در قالب هنری و جذاب ارائه شود. به همین دلیل مخاطب‌شناسی و پژوهش مربوط به آن، ارزیابی و ارزشیابی برنامه‌ها و میزان تاثیر آنها، هزینه‌هایی است که به ظاهر دیده نمی‌شود. ممکن است بگویند چقدر صداوسیما برنامه تولید می‌کند که بودجه بخواهد. در حالی که این‌طور نیست و هزینه‌های جانبی هم وجود دارد. در حقیقت بخشی از بودجه به ارزیابی میزان تاثیرگذاری و نفوذ برنامه‌ها اختصاص می‌یابد. برای این کار هم باید برنامه‌ریزی شود. این مسائل کارهای سخت و بودجه‌بری است که به‌طور قطع نهادی مثل صداوسیمای ملی هم با آن روبه‌روست.

اما باید این پرسش را مطرح کرد که اساسا چرا این هجمه‌ها از سوی گروه‌های مختلف به سمت رسانه‌ملی روان می‌شود؟ واقعیت این است که این هجمه‌ها اغلب از سوی اپوزیسیون وارد می‌شود. البته الان گروه‌های رقیب هم زیاد شده‌اند و در بخش خصوصی نهادهایی شکل گرفته که محدودیت‌های رسانه‌ملی را ندارند و با توجه به کشش بازار، محتوای خود را تولید می‌کنند و به مرور گستره نفوذ بیشتری پیدا کرده‌اند. در حقیقت محدودیت کمتری داشته و می‌کوشند پیام خود را به شکل جذاب به مخاطب ارائه کنند. به همین علت ممکن است عملا رسانه‌ملی با این کار، قدری به حاشیه ‌رود چون این نهادهای خصوصی از ارزش افزوده‌های بخش خصوصی بهره‌برداری کرده‌اند. باید این مسأله را در نظر داشت که اهمیت نهادهای فرهنگی همچون صداوسیما در همین مقابله با هجمه‌هایی است که گاهی از سوی نهادهای قوی‌تر و گاهی از سوی دشمن مطرح می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها