نکات ایمنی در تختخواب کودکان

چگونه خیال‌تان از تخت کودک تخت باشد

اتاق‌خواب بچه‌ها یکی از مکان‌هایی است که باید ایمنی آن‌ را با وسواس و دقت زیادی مورد توجه قرار دهیم. یکی از وسایل مهمی که در اتاق‌خواب بچه‌ها وجود دارد و می‌تواند خطرآفرین باشد تختخواب کودکان است و باید هنگام خرید آن حواس‌مان باشد تختی را تهیه کنیم که برای کودک از ایمنی کافی برخوردار باشد.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۶۲
نویسنده محمد علوی - چاردیواری
ابعاد استاندارد تخت نوزاد به صورت جهانی 70در 130 یا 70در 135سانتی‌متر است. البته طول 130سانتی‌متر طبق عرف مرسوم‌تر است. تشک تختخواب نیز باید چنین ابعادی داشته باشد. در حقیقت باید دقت کنید تشک به‌خوبی درون تخت جای می‌گیرد. ضخامت تشک نباید بیشتر از 15.24سانتی‌متر باشد. همچنین تشک باید به اندازه کافی سفت باشد، چراکه تشک نرم خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد(SIDS) را افزایش می‌دهد. 
   
ارتفاع مناسب تخت نوزاد از سطح زمین
بهتر است تختخوابی انتخاب کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد. در نخستین ماه‌های تولد، نوزاد بدون هیچ حرکتی به پشت می‌خوابد. در این ماه‌ها بهتر است ارتفاع تخت را بالا ببرید که خودتان برای بغل کردن نوزاد راحت باشید. با رشد نوزاد و افزایش حرکت‌های او ارتفاع زیاد می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین با کاهش ارتفاع تخت، مکانی امن و راحت برای نوزاد خود فراهم کنید. بهترین ارتفاع برای نوزادی که دوران شیرخوارگی خود را گذرانده است 20 تا 30 سانتی‌متر از سطح زمین است. برای سن‌های بالاتر و با رشد قد کودک ارتفاع 40سانتی‌متر هم استاندارد است. ارتفاع استاندارد برای میله‌های تخت نوزاد بین 50 تا 70 سانتی‌متر است. توجه داشته باشید اگر برای راحتی خود از تختی با نرده‌های متحرک استفاده می‌کنید قفل‌های آن برای کودک قابل باز کردن نباشد.
   
مراقب فاصله بین میله‌های تختخواب نوزاد باشید
فاصله میان میله‌های تخت در حالت استاندارد بین 6 تا 9.5سانتی‌متر قابل قبول است. اگر شما بتوانید یک قوطی نوشابه خانواده را از میان میله‌ها رد کنید فاصله بین آنها زیاد است. زیرا در این صورت نوزاد می‌تواند از میان میله‌ها رد شود یا بین آنها گیر کند. همچنین تخت نوزاد شما نباید دارای میله‌های شکسته باشد. بعضی از تخت‌ها چرخ دارد که می‌توانید به وسیله‌ آن تخت را جابه‌جا کنید. نقطه‌ قوت آن جابه‌جا کردن تخت است و چرخ‌ها سختی جا‌به‌جایی را آسان می‌کنند. نکته‌ منفی آن این است که با فعالیت کودک روی آن ممکن است تخت سر خورده و به کودک شما آسیب بزند. به همین دلیل هنگام انتخاب تخت‌های چرخدار از بابت داشتن قفل برای چرخ‌هایش مطمئن شوید‌. پس از جابه‌جا کردن آن چرخ‌ها را قفل کنید تا تخت تکان نخورد. تختخواب ایده‌آل برای نوزاد شما تختخوابی است که دو طرف آن ثابت باشد. در صورت متحرک بودن نرده‌های تختخواب اگر قفل‌های آن به‌راحتی قابل باز شدن باشند خطر جدی نوزاد شما را تهدید می‌کند. اگر قفل‌ها آزاد شوند و نرده پایین بیفتد ممکن است نوزاد هنگام غلتیدن در فاصله میان نرده‌ و تخت گیر کرده یا ممکن است نوزاد از تخت سقوط کرده. اگر تختخوابی با نرده متحرک دارید از محکم و ایمن بودن قفل‌های آن مطمئن شوید. 

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها