جورج برنارد شاو، نویسنده ایرلندی می‌گوید: «نصف شوخی، جدی است». حکایت جمله طنازانه او را می‌توان در این حکایت آشنای طنزآمیر دید؛ حکایت فردی که به مرکز درمانی مراجعه می‌کند و وقتی پزشک از او می‌پرسد آیا پیش از این هم پنی‌سیلین تزریق کرده است؟ بیمار هم می‌گوید بله. اما بعد از تزریق فرد بیمار به‌واسطه حساسیت به کما می‌رود. بعد از احیای بیمار، پزشک از او می‌پرسد: شما که گفتید پیش از این هم پنی‌سیلین تزریق کردید؟ و بیمار می‌گوید: بله اما بار قبل هم همین‌طور شد!
کد خبر: ۱۳۹۵۳۵۶

حتی اگر باوری به گفته برناردشاو هم نداشته باشیم این حکایت مصداق درستی است از آنچه در رابطه با ردیف بودجه یارانه دارو در لایحه بودجه امسال دیده می‌شود. آن هم پس از سالی که به گواه حضورمان تک‌تک‌مان در جامعه به یاد داریم که سال سخت کمبود دارو بود. ماجرای یارانه دارو از همان هفته تقدیم لایحه بودجه به بهارستان بر سرزبان‌ها افتاد، خیلی زود بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان صریح و آشکار با بودجه درنظر گرفته‌شده مخالفت و اعلام کرد: «۶۹ همت کم است!» این موضوع مورد مخالفت سازمان غذا و داروی خود وزارتخانه هم بود. برآورد آنها از میزان بودجه مورد نیاز برای طرح دارویار سال آینده، چیزی بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ همت بوده اما به شکل عجیبی یارانه دارو در لایحه بودجه تنها ۶۹ همت برآورد شده است. این موضوع از جایی عجیب‌تر به نظر می‌رسد که حتی رقم بودجه تخصیصی در لایحه بودجه امسال از رقم سال گذشته هم کمتر است. یارانه دارو در بودجه سال گذشته ۷۴ همت بوده و حالا این رقم به ۶۹ همت رسیده است. معنای این گزاره این است که اگر ردیف بودجه تخصیصی در کمیسیون تلفیق تغییری نکند، باید در انتظار سال سخت دارویی باشیم. این در حالی است که با ۷۴ همت سال گذشته، تیر امسال دچار کمبود دارویی بودیم و حالا شرایط به گونه‌ای است که نه‌تنها این رقم کاهش داشته؛ بلکه شاهد نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت ارز بوده‌ایم. سیدعلی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان معتقد است این چرخه باطلی است که دودش تنها به چشم مردم خواهد رفت. او به جام‌جم می‌گوید: «این پیش‌بینی صورت‌گرفته بسیار انقباضی است. چراکه اختیار تعیین قیمت دارو را هم سپردند به شورای‌عالی بیمه؛ یعنی بزرگ‌ترین خریدار دارو در کشور مسئول قیمت‌گذاری دارو شده است. با این تصمیم، همان اتفاقی می‌افتد که تیر امسال شاهد آن بودیم. به این معنا که احتمالا حداقل قیمت را درنظر می‌گیرد و در مقابل کارخانه‌ها نمی‌پذیرند؛ بنابراین اقدام به تولید دارو نمی‌کنند و ما دوباره با چالش کمبود دارو رو به رو خواهیم شد. بعد برای این‌که این کمبود را جبران کنیم، می‌آییم با سه برابر قیمت از کشورهای هند یا مشابه آن داروی بی‌کیفیت وارد می‌کنیم! این چرخه معیوبی است که ما امسال هم آن را پیمودیم و به نظر می‌رسد سال آینده هم شاهد این رویه خواهیم بود.» رایزنی‌هایی در این میان صورت گرفته است؛ حسینعلی شهریاری
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به جام‌جم می‌گوید: «نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کمیسیون تلفیق حضور دارد تا بتواند آنها را مجاب به افزایش بودجه کند.» از سوی دیگر سیدعلی فاطمی هم به جام‌جم می‌گوید: «اگر مجلس در کمیسیون تلفیق به داد ما نرسد، سال آینده با وضعیتی بدتر از امسال رو‌به‌رو خواهیم بود. هفته گذشته جلسه‌ای با همکاران‌مان در کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون اصل۹۰ مجلس داشتیم. در این جلسه انجمن داروسازان با اعضای هیات دولت، یعنی سازمان غذا و دارو هم جلساتی داشتند. هدف این بوده که یک بودجه واقع‌بینانه پیرامون یارانه دارو تعیین شود، چراکه دود این وضعیت تنها به چشم مردم این سرزمین می‌رود. بودجه که کافی نباشد، تولید کاهش پیدا می‌کند.»
​​​​​​​هر چند کمیسیون تلفیق هفته گذشته اعلام کرد با کلیات بودجه موافقت کرده اما هنوز جزئیات آن به تصویب کلی نرسیده و باید همچنان منتظر ماند تا تکلیف ردیف بودجه نهایی شود.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها