در این زمان از سال، که روزها ابری است و سهم کمتری از نور خورشید داریم، بسیاری از ما در خطر کمبود ویتامینD هستیم. این موضوع به‌ویژه معضل جوامع اروپایی و آسیایی است؛ تحقیقات نشان می‌دهد یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامینD هستند؛ وضعیتی که پیامدهایی برای سلامت ما دارد.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۳۴
نویسنده مریم مرامی - کارشناسی ارشد علوم شناختی_رسانه

واضح است قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ساده‌ترین راه برای تحریک تولید ویتامینD در بدن بوده و به همین دلیل است که ما به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان در برابر کمبود آسیب‌پذیرتریم. به همین علت متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در این دوره زمانی از سال، مکمل‌های ویتامین D۳ را مصرف کنید.

جدا از نور خورشید، راه‌های دیگری برای اطمینان از دریافت ویتامینD وجود دارد. گرچه بیشتر غذاها منابع ضعیفی از ویتامینD هستند اما آنها که این ویتامین را به میزان قابل‌قبولی ارائه می‌کنند عبارتند از: سالمون، شمشیر‌ماهی، ماهی تن، لبنیات پرچرب غنی شده با ویتامینD، ساردین، جگر گاو، روغن کبد ماهی و زرده تخم‌مرغ. تاکید می‌شود خوردن چنین غذاهایی کافی نبوده اما کمک‌کننده خواهد بود. در مورد مکمل‌ها- که کلید پیشگیری از کمبود است- توصیه‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است؛ مثلا در ایالات متحده و کانادا، مصرف روزانه‌ توصیه شده ماده در رژیم غذایی، برای بزرگسالان روزانه IU۶۰۰ و برای افراد بالای ۷۰ سال IU۸۰۰ در روز است، در حالی که در بریتانیا IU۴۰۰ است. باید توجه داشت مکمل‌ها در فرم‌های D۲ و D۳ موجود هستند، اما همیشه باید D۳ را انتخاب کنید. علاوه بر این، به دنبال مکمل‌هایی باشید که با ویتامین K۲ جفت شده‌اند، مانند Essential D۳/K۲، زیرا با هم برای بهینه‌سازی متابولیسم کلسیم کار می‌کنند. بدون K۲، کلسیم می‌تواند به

جای این‌که به استخوان‌های ما منتقل شود، انباشته شده و در رگ‌ها رسوب کند.
حال این پرسش مطرح می‌شود که ویتامینD چه مزیتی برای بدن دارد که تاکید زیادی به مصرف آن شده است؟ سطوح بهینه ویتامینD برای سلامت سیستمیک ضروری بوده و رشد سلولی و بیان ژن را تنظیم می‌کند که برای پیشگیری از سرطان ضروری است. همچنین تمایز سلولی را بهبود می‌بخشد و در ایمنی، باروری، قدرت عضلانی، تعادل هورمونی، سلامت جنسی، انرژی، خلق و خو و موارد دیگر نقش دارد و به زبان ساده، برای سلامت و تندرستی همه‌جانبه مهم و ضروری است.

کمبود ویتامینD بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می‌گذارد. همه ما در مورد پوکی استخوان می‌دانیم اما سطوح پایین آن با ایمنی ضعیف، افسردگی و کمردرد نیز همراه است؛ از شرایط خودایمنی، کووید-۱۹ و سرطان گرفته تا ایمنی عمومی، سلامت هورمون‌ها و اختلالات خلقی. همین‌طور فشار خون بالا، دیابت، فیبرومیالژیا و اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس(MS) همگی با کمبود ویتامینD مرتبط هستند.
تنها راه برای تشخیص واقعی کمبود ویتامینD انجام آزمایش خون است. با این حال، علائم و نشانه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید به آنها توجه کنید از جمله:
خستگی
درد استخوان و عضله
ریزش مو
احساس مریضی مداوم
افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها