بررسی جشنواره فیلم فجر از نگاه سینماگران(۴)

سوژه نخ‌نمایی به نام تحریم جشنواره فیلم فجر

بررسی جشنواره فیلم فجر از نگاه سینماگران (۵)

ضرورت حمایت از فیلم‌های انقلابی

متاسفانه جشنواره فیلم فجر که می‌توانست خیلی در جریان فرهنگ‌سازی کشور مفید و موثر باشد، آن‌طور که باید موفق عمل نکرده و به ویژه آن توقعات و انتظاراتی که از یک جشنواره در تراز انقلاب اسلامی می‌رود، آنچنان برآورده نشده‌است.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۲۸
نویسنده مهدی فیوضی - کارگردان

خیلی کم این اتفاق افتاده که در جشنواره‌های گذشته فیلم فجر، آثاری با فرهنگ معنوی، دینی و اخلاقی ببینیم و به ندرت در این خصوص گام برداشته شده‌است. این رویداد مدتی است که آن تاثیر لازم را بر سینمای ایران ندارد و بیش از آن‌که اثرات مثبتی داشته‌باشد، تاثیر منفی گذاشته‌است. در واقع نسبت این جشنواره با عنوان «فجر» و انقلاب اسلامی به چشم نمی‌آید و مشخص نیست. خیلی کم و انگشت‌شمار اتفاق می‌افتد که فیلم‌های این جشنواره در راستای اهداف انقلاب باشد. متاسفانه بیشتر اوقات، فیلم‌های این جشنواره خلاف جریان انقلاب حرکت می‌کند.

دلیل این بیراهه رفتن، مدیریت فرهنگی، ضعف و انفعال مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌های آن است و همت و اراده چندانی از استراتژی منبطق با اهداف نظام و انقلاب اسلامی به چشم نمی‌خورد و این مقوله مهم، درست ترسیم و اجرا نشده‌است. شاید هم اصلا این مدیران با چنین استراتژی آشنایی ندارند تا بتوانند آن را در مدیریت خود اعمال کنند.

به جز این ضعف مدیریت فرهنگی، قصور برخی سینماگران هم در این زمینه مزید علت است و آموخته‌های آنها از فرهنگ غرب و تاثیرپذیری از فضای جشنواره‌های خارجی، باعث ترویج لیبرالیسم فرهنگی در جریان سینمای ایران شده که نمونه‌هایی از آن در جشنواره‌‌های فیلم فجر گذشته هم به وضوح دیده شده است. این نفوذ فرهنگی، ذهنیت و القائات در هنرمندان باعث نگارش و ساخت فیلم‌هایی مغایر با جریان انقلاب اسلامی شده‌است.

اگرچه جشنواره فیلم فجر ویترین تولیدات سالانه سینمای ایران است اما می‌توان در مراحلی قبل از این رویداد همچون سیاست‌گذاری کلان و در نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک ریل‌گذاری مناسب در زمینه تولید آثار فاخر، ارزشمند و انقلابی برای عرضه در جشنواره انجام داد. با توجه به دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی، ضرورت این توجه بیش از پیش است. معتقدم برای تحقق این امر، اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب‌فرهنگی نباید هیچ شغل دیگری داشته‌باشند و باید همه وقت خود را صرف کار فرهنگی و هنری و طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای درست اهداف و برنامه‌ها کنند و نظارت دقیقی هم داشته‌باشند. اگر این اتفاق رخ دهد و مدیران زیرمجموعه‌های فرهنگی و هنری، سینمایی و تلویزیونی هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخگو باشند، ما خیلی از نظر فرهنگی، هنری و محتوای فیلم‌ها رشد خواهیم‌کرد و به ویژه نتیجه‌اش را در رویدادی مثل جشنواره فیلم‌فجر خواهیم دید. بعد از آن هم باید از فیلم‌های شایسته با محتوای انقلابی در این جشنواره با اهدای جایزه حمایت و قدردانی شود تا شاهد تکثیر و گسترش این نوع آثار در سینمای ایران باشیم. به خصوص در این دوره جشنواره فیلم‌فجر نیاز بیشتری به تقویت این جریان و حمایت از آثار ارزشمند احساس می‌شود و امیدوارم فیلم‌هایی که در این دوره حضور دارد، هم باعث رونق جشنواره شود و هم مناسب برای این نظام و انقلاب باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها