جشنواره تئاتر دانشگاهی چرا همچنان تعطیل است؟
گسست در پیوست‌های فرهنگی دانشگاه

جشنواره تئاتر دانشگاهی چرا همچنان تعطیل است؟

افتتاح چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر‌ فجر

اولین جوایز جشنواره تئاتر‌ فجر اهدا شد

آیین افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر جشنواره و جمعی از هنرمندان داخلی و خارجی در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۵۲۸۶

همچنین در این مراسم برگزیدگان بخش‌های رادیوتئاتر، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش جشنواره فجر در تالار وحدت معرفی شدند و با حضور مدیران تئاتری کشور و دبیر جشنواره چهل‌و‌یکم با اهدای لوح به فرزند و همسر زنده‌یاد سعید تشکری و نیز همسر و دختر زنده‌یاد علی سلیمانی از آنها تقدیر شد.

معرفی برترین پژوهش‌ های سال تئاتری

در این مراسم اولین جوایز چهل‌و‌یکم جشنواره تئاتر فجر در بخش پژوهش اهدا شد. بر همین اساس در این بخش مقاله‌های ‌«سازوکار و تمایز نماد و نشانه‌» علی عباسی و علی‌سینا عباسی، «توسعه حافظه فعال یادگیرندگان در بستر محیط نمایش خالق مبتنی بر رویکرد شناخت‌گرایی» حسین مرادی‌مخلص، «تاثیر نئولیبرالیسم بر جامعه ایرانی و بازتاب آن در ادبیات نمایشی سال‌های 1331 تا 1332‌» مجید سرسنگی و علی حلاجی، «قدرت، جامعه و خشونت کلامی در ادبیات نمایشی با نگاهی بر نمایشنامه گلن‌گری گلن‌راس» فاطمه عظیمی‌فرد، «ظهور نقد جامعه‌شناختی تعزیه در ایران: بررسی آرا و اندیشه‌های مایل بکتاش» غلامحسین دولت‌آبادی، «بررسی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تئاتر دانشگاهی» امیرحسین حریری‌کاشانی، «خاطره و خودنگاری به‌مثابه عناصر نمایشی» هدی طاهری و رامتین شهبازی، «نمایش خالق بستری مناسب جهت توسعه مهارت‌های حل مسأله کودکان با نیازهای ویژه» آذین زبده و حسین مرادی مخلص و «‌اقتباس دراماتیک از لطایف ملانصرالدین با نگاهی به نظریه اقتباس لیندا هاچن و شش عنصر کمیک ملوین هلیتزر» هادی کیانی به‌عنوان آثار برگزیده معرفی و از آنها تقدیر به‌عمل آمد.

نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره چهل‌و‌یکم

همچنین در بخش نمایشنامه‌ نویسی، جایزه نخست به نمایشنامه «سونات ناتمام یک زندگی مشترک» به نویسندگی نیما حسن‌ بیگی از قزوین اهدا شد. نمایشنامه «ببو، داستان یک نمایش ناتمام» به نویسندگی آناسیک زاروکیان از اصفهان و نمایشنامه «دلگی» به نویسندگی مهرداد بقایی از ورامین در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

در این بخش از نمایشنامه «قصاب بالکان» به نویسندگی وحید جباری - وحید شیخی‌یگانه از تهران، «موکت‌بر» به نویسندگی مجید کاظم‌زاده مژدهی از رشت، ‌«ماریوپل» به نویسندگی هلن بهرامی از کرج، «خانه‌ای با پرده‌های پرتقالی» به نویسندگی لیال روغنگیر‌قزوینی از قزوین، «در کتابفروشی، در تئاتر» به نویسندگی آراز بارسقیان از تهران و «مینی‌بوس» به نویسندگی غلامحسین دولت‌آبادی از تهران تقدیر شد.

«همه دختران من» برترین نمایش بخش رادیو تئاتر

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش مسابقه رادیوتئاتر معرفی شدند. بر همین اساس سعید نعمتیان برای نمایش (همه دختران من) از ساری برگزیده بخش طراحی صدا و افکت شد.

در بخش صدابرداری حسن نوری برای نمایش (جیغ) از قزوین برگزیده شد. مهدی قاسم‌زاده برای تهیه‌کنندگی نمایش (همه دختران من) از ساری تقدیر شد.

در بخش نمایشنامه‌نویسی، تندیس جشنواره تئاتر فجر به وفا مصطفی‌پور‌کیاسری برای نمایش (همه دختران من) از ساری رسید. همچنین رحمان قدمی برای کارگردانی نمایش (همه دختران من) برگزیده شد.

تندیس بخش بازیگری مرد به‌صورت مشترک به امجد جلالی و محمد طاهری برای نمایش (پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر) از اهواز اهدا شد. جایزه بازیگری زن هم به نیلوفر هوشمند برای نمایش (زیبا) از تهران تعلق گرفت.

معرفی داوران جشنواره چهل‌و‌یکم

در پایان این برنامه مراسم داوران بخش‌های مختلف چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.
بخش مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر را ایوب آقاخانی، نصرا... قادری، فرهاد قائمیان، حکمت داوود و ادنا زینلیان داوری خواهند کرد.

مسلم قاسمی، پژمان شاهوردی، بهمن صادق‌حسنی، ابوالفضل همراه و حمید ابراهیمی نیز داوری بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر را انجام می‌دهند.

همچنین داوری بخش بین‌الملل را جیونگ وو سون از کره‌جنوبی، ایوانا ووجیچ کومیناج از صربستان، احمد حسن موسی از عراق، تاجبخش فناییان و مهدی حامد سقائیان از ایران به‌عهده خواهند داشت.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران درحال برگزاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها