زمستان در حال نزدیک شدن به نیمه است و اکنون بخش قابل توجهی از بارش های سال زراعی رخ داده بارش‌هایی که تا کنون کمکی به خشکسالی پیاپی چند سال اخیر در کرمانشاه نکرده است.
کد خبر: ۱۳۹۵۲۳۱

پریا امیری پریان-جام جم آنلاین؛کرمانشاه نسبت به آمار بلندمدت تقریبا نیمی از بارش‌های سال زراعی را از دست داده است و حتی اگر به ادامه بارش ها در فصل زمستان و بهار سال آینده هم خوشبین باشیم، باز هم کم بارشی های پاییز جبران نخواهد شد.

از سال ۱۳۹۸ که در برخی از استان‌های کشور از جمله کرمانشاه پربارشی و حتی سیل را شاهد بودیم تا کنون وضعیت بارش ها خوب نبوده و با انباشتی از کسری بارش مواجهیم. از سوی دیگر منابع آبی کرمانشاه از گذشته نیز وضعیت خوبی نداشتند و کسری حدود یک میلیارد مترمکعبی ذخایر آب زیرزمینی و وجود پنج تا شش هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان وضعیت را بد کرده است.

اکثر دشت‌های کرمانشاه در وضعیت ممنوعه یا ممنوعه بحرانی قرار دارند و درباره احتمال فرونشست در برخی دشت‌ها در آینده، هشدار داده شده است.

نتیجه این شرایط را در خشک شدن بسیاری از چاه‌های منبع تامین آب روستاها، رودخانه ها و سراب ها از جمله سراب نیلوفر، سراب قنبر، تالاب هشیلان، چشمه طاقبستان و … شاهدیم.

بنا به گفته مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، کرمانشاه از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون نسبت به بلندمدت حدود نیمی از بارش‌ها را از دست داده است.

«فیروز دولتشائی» میانگین بارش‌های سال زراعی جاری در استان را ۹۴٫۶ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: اگرچه وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته اما نسبت به میانگین بلندمدت که در سطح استان حدود ۱۷۷ میلی‌متر بارش داشتیم حدود ۴۷ درصد افت بارندگی ها را شاهدیم.

وی با بیان اینکه شهری مانند کرمانشاه وضعیت بدتری دارد، گفت: در شهر کرمانشاه نیز از ابتدای سال جاری تا کنون تنها ۷۶ میلی‌متر بارش داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۴ و نسبت به بلندمدت ۵۳ درصد کمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: حتی پاوه نیز که با ۱۶۰ میلی متر بارندگی بیشترین بارش سطح استان را داشته نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۳ درصد افت بارندگی داشته است.

دولتشائی کمترین بارش سال زراعی جاری را نیز ۵۳٫۶ میلی متر از کنگاور اعلام کرد و ادامه داد: بارش های کنگاور نیز نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۱ درصد کمتر شده است.

وی پیش بینی کرد وضعیت بارش ها در فصل زمستان نزدیک به نرمال باشد و یادآور شد: با این وجود کم بارشی که از ابتدای سال زراعی جاری داشتیم، جبران نخواهد شد.

وضعیت کم آب آنقدر جدی است که بارش های اخیر حتی چند سامانه بارشی خوبی که در استان داشتیم کمکی به بهبود وضعیت ذخیره سدهای استان نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه معتقد است بارش‌های اخیر به دلیل تشنه بودن خاک آورد چندان زیادی برای سدهای استان به همراه نداشته است.

«محمودرضا شهلایی» با بیان اینکه هم اکنون حدود ۵۴ درصد ظرفیت سدهای استان خالی است،گفت: از ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی ۱۲ سد استان تنها ۶۳۱ میلیون مترمکعب، معادل حدود ۴۶ درصد پر است.

وی آورد بارش های سال آبی جاری برای سدهای استان را ۱۲۷ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضربیشترین ذخیره سدهای استان ر نیز مربوط به سد گاوشان است که برای مصرف شرب شهر کرمانشاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه خاطرنشان کرد: به دلیل تشنگی خاک، بارش ها اورد چندانی برای سدها نداشته و عمده بارندگی ها به جای آنکه به صورت رواناب وارد سدها شود، جذب خاک شده است.

منابع آبی استان نیز از بارش‌های اخیر خیر ندیدند، اگرچه اخیرا چشمه طاقبستان که بعد از چند سال دوباره خشک شده بود تا حدودی با بارش‌های چند سامانه اخیر احیا شد اما سایر منابع آبی تغییری نکردند.

برای نمونه تالاب هشیلان و سراب نیلوفر که نمادی از خشکسالی کرمانشاه هستند هنوز احیا نشدند و بر اساس اعلام رئیس محیط زیست شهرستان کرمانشاه هیچ آبی وارد آنها نشده است.

«محمد حسین فلاحتی»با بیان اینکه این بارش‌ها کمک چندانی به منابع آبی استان نکردند، افزود: هنوز تالاب هشیلان و سراب نیلوفر در خشکی کامل هستند.

فلاحتی ابراز امیدواری کرد: در صورت تداوم بارش‌های مناسب در زمستان پیش رو، ظرف یک ماه آینده شاهد بازگشت آب به هشیلان و سراب نیلوفر باشیم.

وی اضافه کرد: رودخانه‌های مهم کرمانشاه نیز که درگیر خشکی بودند حال و روز مناسبی ندارد و اکثر رودخانه‌های کرمانشاه همچنان کم آب هستند.

به گفته فلاحتی، آنچه که در قره سو جریان دارد، نیز حاصل بارش‌ها نیست و بخش عمده آن را پساب تشکیل می دهد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها