گزارش میدانی«جام جم» از نمایشگاه بانوان تاثیرگذار که چهره واقعی بانوی ایرانی را بازنمایی کرده است

زن اصیل ایرانی از نمای نزدیک

در اتمسفری که رسانه‌های غربی علیه ایران به‌ویژه علیه زنان کشورمان ساخته‌اند، زن ایرانی کسی نیست جز موجود ستمدیده و در تنگنایی که مهم‌ترین مطالبه‌اش برداشتن حجاب است؛ زنی که تصویرش در شبکه‌های معاند غربی، فردی است که بدیهی‌ترین حقوق خود را فریاد می‌زند و با سرکوب مواجه می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۵۱۶۸
نویسنده آوید طالبیان - گروه جامعه

در این اتمسفر آلوده و تحریف شده که هجمه‌ها از هرسو واقعیت‌ها را بلعیده اما کشورمان میزبان زنان تاثیرگذار از ۹۰ کشور جهان شد تا صدای واقعی زن ایرانی و تصویرش را بدون رتوش‌ها و افکت‌های غربی به گوش و چشم جهانیان عرضه کند. بانوان برجسته جهان از هر پنج قاره چند روزی مهمان کشورمان بودند و روز گذشته در سالن اجلاس سران در شمال تهران ــ که مشرف به کوه‌های برف گرفته البرز است ــ حاضر شدند تا بانوی ایرانی را که ثمره گفتمان انقلاب اسلامی است از نزدیک درک کنند.

همسر روسای‌جمهور فعلی و سابق، دستیاران ارشد روسای‌جمهور و نمایندگان مجلس در کنار زنان نامدار و تاثیرگذار در عرصه‌های حقوق بشر، زن و خانواده، اقتصاد، فرهنگ و هنر، بانوانی از کشورهای عراق، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، استرالیا، ایرلند، یونان، نیکاراگوئه، فنلاند، ژاپن، امارات، آفریقای جنوبی، صربستان، بلغارستان، کره جنوبی، پاکستان، هند، فیلیپین و... مهمان کشورمان شدند تا دستاوردهای زنان ایرانی، زنانی را که درعرصه‌های خانوادگی و اجتماعی همزمان حاضر و موفق بوده‌اند از نزدیک تماشا و پیغام غلط بودن سیگنال‌ها و تصویرسازی‌های غربی را به مردم کشورهای‌شان مخابره کنند.

بانوان تاثیرگذارخارجی که از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های بانوان ایرانی دیدن کردند همه بر پیشرفت زن ایرانی صحه گذاشتند و خواستار تبادل تجربیات با کشورمان شدند. ملینا دوبینا، نماینده فیلیپین گفت: «زنان تاثیرگذار زیادی در ایران و فیلیپین حضور دارند که باید توانمندتر شوند، چراکه فمینیسم و نژادگرایی هنوز وجود دارد.»

زاهده رامشی، نماینده زنان کنگو که کشورش دومین کشور پرجمعیت آفریقا و سرزمینی درگیر جنگ است، اعلام کرد: «می‌خواهیم از طریق همفکری با زنان تاثیرگذار ایرانی، زنان کشورمان را آموزش دهیم تا درآمد داشته باشند و با آرامش زندگی کنند، چراکه مشکلات ناشی از جنگ از جمله تجاوز به زنان در کنگو باورکردنی نیست.»

پن‌جی آوی، نماینده زنان در چین تاکید کرد ما «نیازمند تجربه ایرانی‌ها در حوزه تحصیل زنان هستیم» و آراندیا انصاری از هند هم اذعان کرد «راه‌ حل‌های ایران برای جلوگیری از خشونت علیه زنان را بسیار می‌پسندد.» اما وقتی بانوی آرژانتینی در حاشیه نمایشگاه توضیح داد «اخیرا اظهارات ضد ایرانی و به‌نوعی توطئه‌ علیه ایران شکل گرفته و هر روز یک دروغ تازه درباره‌اش منتشر می‌شود» و ماریا بارتو از ونزوئلا نیز تاکید کرد که «ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم و جنگ ترکیبی هستند که موضوع زنان یکی از دستاویزهای آن است»، خط سیری که از این پس با قدرت هرچه تمام‌تر در کشورمان باید طی شود به‌خوبی ترسیم شد.

الگوی زن ایرانی، قابل عرضه به جهان

کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار دیروز در تهران پایان یافت اما این تازه ابتدای راه ما برای تداوم ارتباط با بانوان اثرگذار کشورهای مهمان و نیز دیگر بانوان اثرگذار جهان است تا ضمن دریافت تجربیات آنها در حوزه زنان، تجربیات و راه‌حل‌های ایرانیزه شده در این عرصه نیز به سایر سرزمین‌ها عرضه و گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده تکثیر شود.

دکتر مریم اردبیلی، استاد دانشگاه و فعال حوزه زنان نیز بر لزوم طی این مسیر تاکید دارد و از اقداماتی می‌گوید که باید برای اصلاح چهره مخدوش شده از زن ایرانی که دستپخت رسانه‌های غربی و هجمه معاندان است، انجام شود.

او به ما گفت: «مدلی که از نقش‌آفرینی زنان در خانواده و اجتماع خصوصا پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده، قابل دفاع و قابل عرضه به جهان است، گرچه هنوز همه آرمان‌های ما محقق نشده اما نمونه‌های خوبی که در کشورمان به وفور وجود دارد، قابلیت تبادل با سایر ملت‌های جهان را دارد.»اردبیلی تاکید دارد به واسطه برساخت‌های رسانه‌ای علیه کشورمان، تصویری غیرواقعی و مبهم از زن ایرانی ترسیم شده که ارتباط‌گیری‌های حضوری با نمایندگان سایر کشورها و شبکه‌سازی با بانوان تاثیرگذار درنقاط مختلف دنیا می‌تواند تصویر زن ایرانی را شفاف کند.»

گفتمان انقلاب اسلامی به زنان ایرانی جرأت و جسارتی بخشیده تا در همه حوزه‌ها از تخصصی‌ترین موضوعات تا جایگاه‌های مدیریتی، مراتب ادبی، هنری و ورزشی حضوری فعال و اثرگذار داشته باشند که البته این حضور فعلا میان مغلطه‌های رسانه‌ای و تبلیغی گم شده است. زن ایرانی کسی است که توانسته استعدادها و توانمندی‌هایش را به‌منصه ظهور برساند و ضمن تاثیرگذاری اجتماعی، اصالت زنانه‌اش را نیز حفظ کرده و از بنیان خانواده مراقبت کند. بنابراین اگر این الگو و مدل ایرانی از حضور اجتماعی زن تکثیر شود و در جهان گسترش یابد، ضربه‌ای کاری به تمدن غرب وارد خواهد آمد؛ تمدنی که به ما القا می‌کند زن باید بین خانواده و فعالیت اجتماعی یا خانواده و پیشرفت، یکی را انتخاب کند.

آسیب‌های نگاه متحجرانه و ابزاری به زنان

وقتی تریبون در اختیار بانویی که نماینده یکی از اقشار زنان استان یزد بود، قرار گرفت وی فرصت حضور مقابل رئیس‌جمهور را غنیمت شمرد و از چند مشکل زنان و مادران شاغل گفت: «شیفت‌های شبانه، ساعت کاری برابر با مردان و بلاتکلیفی مادران پس از پایان مرخصی ۹ ماه زایمان». واکنش رئیس‌جمهور کشورمان نیز در مواجهه با این چالش‌های زنانه واکنشی در خور بود. او گفت: «معتقدم برخی اقدامات مثل شیفت‌های کاری شبانه از مصادیق خشونت علیه زنان است و آن چیزی را که غربی‌ها موهبتی برای زنان می‌دانند (تساوی زن و مرد) ما عین خشونت می‌دانیم».این گفته‌ها وقتی به صحبت‌های روز گذشته رئیسی در نشست با مقامات عالی‌رتبه شرکت‌کننده در کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار سنجاق شد، خلاصه‌ای از گفتمان انقلاب اسلامی پیرامون زن و خانواده و تصویر زن ایرانی در جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت:

زن نباید در حاشیه باشد یا در انزوا قرار گیرد.

زن و مرد هر دو انسانند و حتی زنانی هستند که روی مردان تاثیرگذارند.

زن به تنهایی دارای شخصیت است و جمهوری اسلامی همواره از این جایگاه دفاع کرده است.

نگاه متحجرانه به زن و نگاه ابزاری غربی به زن هر دو محکوم به شکست است.

حفظ حقوق و کرامت زنان از مهم‌ترین و برجسته‌ترین محورهای قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

امروز بیش از ۳۰درصد استادان دانشگاه، بیش از ۳۴درصد فعالان در حوزه پزشکی و درمانی و نزدیک به ۶۰درصد از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی در اختیار زنان و دختران ایرانی است.

دلیل این که جمهوری اسلامی ایران از سوی غربی‌ها مورد خشم قرار گرفته ارائه سبکی نو از زندگی با حفظ اصول و ارزش‌های زنان جامعه است.

در کشورهای غربی به رقم ادعاها حقوق زنان در موارد متعدد مورد تعدی قرار می‌گیرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها