وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت اصلاح قانون شوراهای آموزش و پرورش، گفت: قانون شوراها در دهه ۷۰ تصویب شده و نیاز داریم تغییراتی را در این قانون داشته باشیم و اختیارات بیشتری به مردم بدهیم. همکارانم در حال تدوین اصلاحیه قانون شوراها هستند.
کد خبر: ۱۳۹۵۱۱۳

به گزارش جام جم آنلاین، یوسف نوری که ظهر امروز به مناسبت سالروز تأسیس شوراهای آموزش و پرورش سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران بود، با بیان اینکه شوراهای آموزش و پرورش از برکات انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: در منظومه نظام اسلامی به‌ویژه انقلاب اسلامی و حکمرانی نظام، یکی از دستوراتی که خداوند تبارک و تعالی به وجود مقدس پیامبر(ص) می‌فرمایند و در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران می‌بینیم، «مشورت» است.

وی افزود: این مشورت در واقع دریافت نظرات مردم است که در سیره پیامبر(ص) و ائمه هدی (ع) به خوبی دیده شده و یکی از اتفاقات بسیار مهم است، زیرا زمانی که نظر مردم را گرفتیم بی‌تردید حکمرانی پایه و قوام بیشتری پیدا می‌کند و کاری که می‌خواهیم انجام دهیم مورد قبول آنها خواهد بود و به نتیجه خواهد رسید. این کار البته چارچوبی هم دارد و این چارچوب ترسیم شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در نظام و جمهوری اسلامی این امر در سیره حضرت امام(ره) به خوبی دیده شد، گفت: امام وقتی می‌خواهد حکومت را تشکیل دهد حتی نام حکومت را به مشارکت می‌گذارد و از مردم انقلابی، متدین و پایبند به نظام نظرخواهی می‌کند. برای قانون اساسی نیز از مردم مشورت می‌گیرد و آن را به رفراندوم می گذارد. در سایر ارکان نیز همینطور بود.

نوری افزود: در سیره امام، مشورت و مشارکت با مردم در حد اعلای امکان دیده شده است. مقام معظم رهبری نیز همین مشی را به ما نشان دادند. در بیانیه گام دوم، مشارکت مردم در امور اجتماعی و سیاسی به عنوان سومین برکت انقلاب اسلامی دانسته شده است و ما مکلف هستیم در راستای فرمایش ایشان حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه قانون شورای آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ۲۲ ماده دارد، گفت: این قانون مردم را به مشارکت فرا می‌خواند و یکی از شئون آن واگذاری تصمیم‌گیری‌ها به استان‌ها و مناطق بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۶۵۲ شورا در سطح کشور تشکیل شده و بیش از ۹۴۰۰ نفر عضو دارد که بیش از ۵۰۰۰ جلسه فقط در سال ۱۴۰۰ برگزار کرده‌اند و اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است. یکی از برکات شوراها این است که در سال ۱۳۷۷ مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور ایجاد شد و امروز از هر دوکلاس درس یک کلاس را این مجمع می‌سازد. در هفته گذشته در دو استان جشنواره خیرین برگزار شده و خیرین در استان اصفهان ۱۱۰۰ میلیارد تومان و در استان هرمزگان ۷۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه تعهد کردند.

نوری با بیان اینکه این همان مردمی هستند که وقتی جنگ بر ما تحمیل شد حضور یافته و ایستادگی کردند و پیام حضورشان این بود ما امروز در دنیا پرچم استقلال را با زعامت رهبری برافراشته‌ایم، مصوبه پارلمان انگلیس درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر قرار دادن نام این نهاد در فهرست سازمان‌های تروریستی را محکوم و ضمن اعلام حمایت از این نهاد، اظهارکرد: شوراهای آموزش و پرورش با ریاست استانداران تشکیل می‌شود و آنها در ۸۹ درصد جلسات حضور دارند. بیش از ۲۵ هزار مصوبه داشته‌ایم و در واقع جزو بهترین شوراهایی است که بالاترین مصوبات را داشته و ۸۷ درصد مصوبات محقق شده است.

وی ادامه داد: بنای این کار خیر این است که دسترسی عادلانه برای دانش‌آموزان را فراهم کند و الگویی متنوع برای هر استان، شهرستان و منطقه باشد و ظرفیت‌های مردمی و نهادها را پای کار بیاورد؛ چه وقف و کمک‌های مردمی باشد و چه کمک دستگاه‌ها.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیاز داریم تغییراتی را در این قانون داشته باشیم و اختیارات بیشتری به مردم بدهیم گفت: همکارانم در حال تدوین هستند و با توجه به شعار دولت مبنی بر مردمی سازی باید شوراها بیشتر در مردمی سازی تلاش کنند و ما هم اختیارات را به آنها تفویض کنیم. به تعبیر رهبری، وقتی کار به نیروی عظیم و بی‌پایان مردم واگذار شود آن کار شکوفا شده و رشد می‌کند.

نوری همچنین آماری از وضعیت تعلیم و تربیت در کشور ارائه و عنوان کرد: رشد دانش آموزی ما دو برابر بوده و از هشت به ۱۶ میلیون رسیده، اما رشد کلاس‌های درس ما بیش از سه برابر بوده است. در ابتدای پیروزی انقلاب به ازای هر دانش‌آموز کمتر از ۱.۵ متر مربع فضای آموزشی داشتیم که اکنون به ۵.۲ متر مربع رسیده است و یکی از برکات حضور مردم در کمک به نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

وی به رشد بیش از ۱۶ برابری اردوگاه‌های فرهنگی - تربیتی دانش‌ آموزان و رشد بیش از ۱۵۰ برابری مدارس استعداهای درخشان که امسال ۲۰ مدال طلا در المپیادهای جهانی داشتند اشاره کرد و گفت: همچنین رشد چهار برابری مدارس فنی و حر فه‌ای و ارتقای نرخ باسوادی را شاهد بوده‌ایم به گونه‌ای که میزان باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در ابتدای انقلاب حدود ۴۷ درصد بوده که اکنون به ۹۷ رسیده و از برکت تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها