گفت‌وگو با قهرمان پارا‌تیراندازی ایران در آسیا

مادرانه تا سکوی پاریس۲۰۲۴

پشت پرده غیبت قهرمان پارالمپیک تیراندازی زنان چیست؟

مورد عجیب ساره جوانمردی

ساره جوانمردی چهره پرافتخار تیم‌ملی تیراندازی معلولین مدت‌هاست در تمرینات این تیم حاضر نمی‌شود. آخرین حضور جدی و منظم او در اردوها به سال قبل بر می‌گردد؛ زمانی که تیم‌ملی برای بازی‌های پارالمپیک توکیو آماده می‌شد. این که چرا دارنده سه مدال طلای بازی‌های پارالمپیک سکوت اختیار کرده و در تمرینات شرکت نمی‌کند، هنوز به طور شفاف مشخص نیست.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۵۰
نویسنده ​​​​​​​سارا گودرزی - گروه ورزش

ابتدا گفته شد دلیل غیبت ساره به دلیل نارضایتی‌ از تغییرات صورت گرفته در کادر فنی این تیم است. جوانمردی در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو تاریخ‌ساز شد و با شکستن رکورد این بازی‌ها، مدال طلای تپانچه ۱۰متر را از آن خود کرد. او همچنین در مسابقات تپانچه ۵۰ متر مختلط نیز شرکت کرد و هفتم شد؛ در حالی که انتظار می‌رفت ملی‌پوش شیرازی در این ماده نیز روی سکو برود. با این حال بعد از این نتیجه انگشت اتهام به سوی حسین امیری، سرمربی این ورزشکار نشانه رفت. طوری که بعد از بازگشت امیری به ایران، فدراسیون جانبازان و معلولین دیگر برای ادامه همکاری دعوتی از او به عمل نیاورد و رقیه ا...‌کرم را جانشین وی کرد. این جابه‌جایی اما از همان روزهای نخست با مخالفت و ناراحتی برخی از ملی‌پوشان از جمله ساره جوانمردی همراه شد تا او حاضر به شرکت در تمرینات نشود.

امیری برگشت اما باز هم ساره نیامد

موضوع اختلاف قهرمان چهار دوره مسابقات جهانی پاراتیراندازی با ا...‌کرم ابتدا شایعه به نظر می‌رسید، اما هر چه زمان گذشت، این شایعه رنگ واقعیت به خود گرفت؛ زیرا ساره در هیچ اردویی حاضر نشد و اهالی این رشته نیز تلویحا اعلام می‌کردند که جوانمردی دانش ا...کرم را برای مربیگری تیم‌ملی، به خصوص شخص خودش کافی نمی‌داند. به هر شکل این کشمکش‌ها آنقدر ادامه پیدا کرد تا در نهایت مسئولان فدراسیون مربوط ناچار مجبور شدند دوباره حسین امیری را به عنوان سرمربی تیم‌ملی پاراتیراندازی منصوب کنند تا تیم بدون حاشیه آماده حضور در بازی‌های پارآسیایی شود. در حال حاضر نزدیک چهار ماهی هست که امیری مجدد سرمربی این تیم شده و اردوها را برگزر می کند. اما نکته درخور توجه اینجاست که در این شرایط باز هم خبری از حضور قهرمان زن پارالمپیک ایران در تمرینات نیست!

پنهان‌کاری فدراسیون جانبازان و معلولین

فدراسیون جانبازان در این مدت که از غیبت ساره جوانمردی در اردوها گذشته توضیح روشنی در‌باره این قضیه نداده و غیبت او را در تمرینات به مسائل شخصی ربط داده است. چندی پیش رقابت‌های جهانی امارات برگزار و گفته شد چون تست کرونای جوانمردی در آستانه اعزام مثبت اعلام شده در این مسابقات شرکت نمی‌کند. به تازگی نیز این موضوع مطرح شده که جوانمردی تمایلی برای حضور در بازی‌های پارآسیایی ۲۰۲۳ هانگژو ندارد.

اظهار نظر جالب مربوط به سرمربی تیم ملی است که اخیرا در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد،‌ دو ماه است که هیچ خبری از جوانمردی ندارد. با این حال شنیده‌ها در خصوص پشت پرده غیبت ساره جوانمردی در ترکیب تیم‌ملی پاراتیراندازی، این روزها بیش از هر زمان دیگری سر زبان‌هاست. پشت پرده هایی که بیشتر اهالی ورزش معلولین از آن مطلع هستند اما هیچ مقام و مسئولی در باره آن اطلاع‌رسانی درستی انجام نمی‌دهد.

آخرین خبر در مورد بانوی پرافتخار معلول تیراندازی مربوط به انصراف رسمی او از بازی‌های پارآسیایی ۲۰۲۳ هانگژو است که محمد شروین اسبقیان، رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین رسما آن را رسانه‌ای کرد.
اسبقیان چند روز پیش به فارس گفت: «جوانمردی تا پیش از اعزام تیم‌ملی به رقابت‌های جهانی امارات در اردوهای تیم‌‌ملی حضور داشت و در آزادی هم که تمرین می‌کردند به اردوی تیم‌ملی رفتم و آنجا اعلام کرد که به دلیل کسالت نمی‌تواند در مسابقات جهانی امارات حضور داشته باشد. هیچ اختلافی بین او و کادر فنی تیم‌ملی پاراتیراندازی وجود ندارد و او فقط به دلیل یک سری مسائل شخصی از فدراسیون اجازه گرفت تا در بازی‌های پارآسیایی حضور نداشته باشد و ما هم با این موضوع موافقت کردیم، اما او تمرینات خود را برای کسب سهمیه المپیک و حضور در پارالمپیک انجام خواهد داد. او فقط برای انجام یک سری کارهای شخصی با هماهنگی فدراسیون در بازی‌های آسیایی حضور نخواهد داشت.»

نسرین شاهی به جای ساره طلا می‌گیرد

بازی‌های پارآسیایی از جمله رویداد‌هایی است که از اهمیت بالایی برای کشورها برخوردار است. زیرا رتبه‌بندی تیمی دارد و عملکرد هر کشور بر اساس تعداد مدال‌های طلای به دست آمده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. جوانمردی چهار مدال طلا و یک نقره بازی‌های پارآسیایی را در کارنامه دارد. مطمئنا غیبت او در هانگژو شانس مسلم یک مدال طلا را از کاروان ورزش ایران می‌گیرد. امیری معتقد است تیمش بدون ساره جوانمردی در پارآسیایی هانگژو در رشته تپانچه زنان به جای ۳ مدال، دو مدال می‌گیرد. سرمربی تیم‌ملی پاراتیراندازی امیدوار است نسرین شاهی در غیاب ساره، ستاره این تیم در بازی‌های هانگژو باشد؛ تیرانداز نوظهوری که به تازگی نایب قهرمان جهان شده و سهمیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کرده است .اینها همه در حالی است که زهرا نعمتی، دیگر بانوی قهرمان پارالمپیکی (تیراندازی با کمان) نیز از شرکت در بازی‌های پارآسیایی صرف نظر کرده تا شانس مسلم یک مدال طلای ایران از دست برود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها