از پیامدهای تغییر اقلیم به‌عنوان ابرچالش زیست‌محیطی قرن حاضر تاثیر آن بر سلامت افراد است. افزایش دما، گرما و سرمای شدید و تغییرات کلی در الگوهای بارش و... در تعاقب تغییر اقلیم سلامت افراد را تهدید می‌کند. مطابق پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت، تغییر اقلیم طی دو دهه از سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ می‌تواند مسبب مرگ‌ومیر هزاران نفر در اثر ابتلا به گرمازدگی، مالاریا، سوء‌تغذیه و... شود.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۴۷
نویسنده سپیده رحمن‌پور - پژوهشگر حوزه تغییر اقلیم

از سوی دیگر، براساس پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه هاوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم تا حدود ۶۰درصد بیماری‌های عفونی انسان را تشدید می‌کند. از بین ۳۷۵ بیماری عفونی شناخته‌شده برای بشر در جهان ۵۸درصد به واسطه پیامدهای تغییر اقلیم مانند افزایش میانگین دما، خشکسالی، آتش‌سوزی، بارش شدید و سیل و افزایش سطح دریاها و... تشدید می‌شوند.

تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم بستر را برای تقویت و ظهور عوامل بیماری‌زا فراهم می‌کند. همچنین پیامدهای این بحران برای امنیت انسانی و اجتماعی مانند مهاجرت و آوارگی و ... بر وخامت اوضاع می‌افزاید. از سویی تغییر اقلیم، دامنه جغرافیایی توزیع و شیوع عاملان بیماری را گسترش می‌دهد و با افزایش چالش‌های فیزیکی و ایجاد نقصان در بهداشت و زیرساخت‌های پزشکی جوامع، قابلیت مواجهه با عوامل و شرایط بیماری‌زا را دچار اختلال می‌کند.

در پی بحران تغییر اقلیم طرح‌ریزی و انجام مجموعه اقدامات هماهنگ به‌منظور رسیدگی به مسائل بهداشت عمومی پیشگیرانه یک ضرورت است. این مهم با بررسی و ایجاد مجموعه کاملی از داده‌ها و اطلاعات در رشته‌های مختلف از هواشناسی و مدیریت آب تا حشره‌شناسی و پزشکی و... و یافتن راهکارهایی در راستای مصونیت انسان‌ها میسر است.

از آنجا که برای ساکنان کشورهای کم‌برخوردار و درحال‌توسعه با زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف آسیب‌پذیری‌های بیشتری چه در این حوزه و چه در سایر موارد قابل پیش‌بینی است، لزوم توجه بیشتر مسئولان به این بحران احساس می‌شود. همچنین بنا به اعتقاد پژوهشگران این حوزه، جلب‌توجه افکارعمومی و کسب آگاهی‌های بین‌المللی و تدوین برنامه‌های جهانی در راستای اعطای کمک‌های مالی و راهنمایی و هموارسازی مسیر تقویت زیرساخت‌های بهداشت عمومی نیز اثربخش است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها