رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان تاکید کرد:

حوزه ترافیک؛ ستون فقرات بودجه عمرانی 1402 باشد

انتقاد رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان:

کنترل آلودگی هوا کامل مدیریت نمی‌شود

جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان این هفته در آستانه هفته هوای پاک، با حضور مدیران و کارشناسان حفاظت محیط زیست، فعالان مدنی این حوزه با موضوع بررسی عوامل آلودگی هوای شهر و راهکارهای پیش رو برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۴۱

به گزارش جام جم آنلاین همدان و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با انتقاد از اجرا نشدن قانون هوای پاک، گفت: متاسفانه چون ما مسائل مدیریتی مربوط به کنترل آلودگی هوا را تا حدود زیادی رها کرده‌ایم، با وجود داشتن قوانین بسیار در حوزه مدیریت آلودگی هوا، عملا نتوانسته‌ایم گامی مهم در این زمینه برداریم.

علی اکبر نظری با اشاره به فرارسیدن هفته هوای پاک افزود: یکی از از بالاترین نکاتی که در حقوق انسان وجود دارد، قانون هوای پاک و عدم آلودگی محیط زیست و آلودگی‌های صمعی بصری است که می‌طلبد در این زمینه دقت بیشتری صورت پذیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مسائل مدیریتی در کنترل آلودگی هوا، اظهار داشت: وضعیت آلودگی هوا در شهر همدان نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است و در این شرایط قانون هوای پاک به درستی اجرا نمی‌شود.

نظری با انتقال از عملکرد شهرداری در برف‌روبی روزهای اخیر، اظهار داشت: در راستای اقدامات باید تدابیر درستی بیندیشیم و در زمان خود به درستی عمل کنیم و مدیران ارشد شهرداری در زمینه برفروبی درست عمل نکرده است.

وی آموزش های شهروندی را لازمه نهادینه کردن امور فرهنگی برشمرد و افزود: علم و دانش سنگ بنای مدیریت است اما متاسفانه ما مدرنیته را نیز تخریب کرده ایم و به موضوعات در این زمینه توجه نمی‌کنیم.

نظری خبر داد : شورای شهر اخیرا تخصیص ۶ میلیارد تومان بودجه برای افزایش دوربین‌های سطح شهر را مصوب کرده است.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه در انجام کارها بیشتر سیاسی هستیم تا اجرایی و عملیاتی، تاکید کرد: باید از سیاست‌زدگی بپرهیزیم و با انسجام و هم افزایی به امور بپردازیم چرا که همدلی لازمه پیشبرد کارها است.

بادامی نجات: لزوم راه‌اندازی اداره محیط زیست در شهرداری

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری گردشگری و مالی شورای شهر همدان هم در این جلسه با اشاره به اینکه مسایل زیست محیطی از دغدغه‌های مدیریت شهری است، گفت: شهرداری باید اداره محیط زیست را راه اندازی کند و شورای شهر به دنبال تحقق این موضوع در معاونت خدمات شهری شهرداری است.

بادامی نجات با انتقاد از عدم پرداخت عوارض آلودگی به شهرداری همدان، افزود: از سال ۱۳۹۷ تا کنون تنها ۵۰ میلیون تومان در این خصوص شهرداری دریافتی داشته است.

وی با بیان اینکه تاکید شورای شهر نیز بر این است که عوارض های دریافتی باید در محل مورد نظر هزینه شود، اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی همدان ضعف دارد که عوامل متعددی در این زمینه تاثیر دارند و ایجاد تراموا یا قطار شهری از برنامه های مدیریت شهری است و باید تلاش کنیم از ظرفیت بودجه ملی برای تحقق این پروژه جذب کنیم.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع شهر همدان اظهار داشت: با توجه به اهمیت حوزه محیط زیست، لازم است سازمان محیط زیست استان در طرح جامع با جدیت وارد شده و پیشنهادات خود را برای قبل از نهایی شدن این طرح ارائه دهد.

 مشارکت شهروندان در مسائل زیست محیطی در گرو آگاهی آنها است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در ادامه این جلسه با تأکید بر فراهم کردن زمینه مشارکت شهروندان در امور شهری گفت: شهروندان باید از اهمیت محیط زیستی فهم درستی داشته باشند چرا که مشارکت شهروندان در گرو آگاهی و فهم صحیح آنها از مسائل زیست محیطی است.

علی رضایی اضافه کرد: شهرداری می‌تواند در حوزه زیست محیطی با آموزش شهروندی به این مهم بپردازد .

رضایی اعلام کرد: مرکز پژوهش‌های شورا آمادگی این را دارد که در حوزه های زیست محیطی با حضور اساتید و متخصصان، تخصصی به این موضوعات بپردازد.

ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و فضای سبز است

مدير كل حفاظت محيط زيست استان همدان در این جلسه با اشاره به اهمیت حوزه محیط زیست در مدیریت شهری، گفت: اولین مطالبه ما از مدیریت شهری همدان، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است زیرا این معضل آلودگی هوای شهر را تشدید کرده است.

سیده مریم محمدی اضافه کرد: بر اساس مطالعه سیاهه انتشار آلودگی هوای همدان، از مهمترین عوامل آلودگی هوای این شهر به ترتیب حرکت خودروهای شخصی سواری، حمل و نقل عمومی و خودروهای سنگین دیزلی است لذا تقاضا داریم یکی از اولویت های مهم شهرداری همدان ساماندهی حمل و نقل عمومی باشد و از مهمترین راهکارهای حل معضلات حمل و نقل عمومی فرسوده، راه اندازی اتوبوس‌های برقی در شهر است.

وی با انتقاد از اینکه حتی یکی از دوربین های سطح شهر همدان به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران وصل نیست، اظهار کرد: بکارگیری دوربین‌های «LEZ» برای کنترل و کاهش آلایندگی خودروها ابزار بازدارنده است و انتظار می‌رود شهرداری به این موضوع بپردازد.

وی با بیان اینکه برخورد با ترک فعل در قانون هوای پاک در سطح کشور شروع شده است، یادآور شد: در بسیاری از شهرداری های کلان شهرهای کشور اداره محیط زیست راه‌اندازی شده است که می‌طلبد شهرداری همدان نیز در این زمینه اقدام کند.

وی یکی از تکالیف شهرداری‌ها را توسعه فضای سبز و ایجاد کمربند‌های سبز در اطراف شهر برشمرد و گفت: متاسفانه در همدان با کمبود فضای سبز مواجه هستیم، حتی در بخش‌های عمده شاهد تغییر کاربری‌های فضای سبز هستیم.

وی با انتقاد از اینکه عوارض آلایندگی در جای خود به درستی هزینه نمی‌شود، گفت: از سال ۱۴۰۲ نحوه هزینه کرد عوارض آلایندگی ها رصد خواهد شد.

محمدی اضافه کرد: نظارت و بازديد سرزده از مراكز معاينه فني خودرو هاي سبك و سنگين استان، در سال جاری افزايش داشته و از ابتداي سال، ١٦٣ مورد بازديد و نظارت و تست هاي مقايسه ای صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها