هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال ایران

ببییند | پیروزی حساس مس در تقابل با قعرنشین

به استقبال بازی استقلال و سپاهان مهم‌ترین بازی هفته شانزدهم لیگ برتر

جنگ ستـارگان

هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران از امروز با برگزاری سه مسابقه از سر گرفته می‎‌شود و در مهم‌ترین بازی این هفته سپاهان اصفهان در نقش‌جهان میزبان استقلال است.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۳۰
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش

رقابتی قدیمی که همیشه یکی از جذاب‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال ایران بوده و برای دیدن تقابلی دیگر میان این دو تیم فقط چند ساعت زمان باقی مانده است. این بازی برای ساپینتو و مورایس از اهمیت خاصی برخوردار است، هر دو تیم هم امتیاز و ۲۷امتیازی هستند، آبی‌ها امیدوارند با پیروزی در این بازی به کورس رقابت برای قهرمانی برگردند و شکست بازی رفت را جبران کنند و طلایی‌پوشان مترصد نزدیک‌تر شدن به صدر جدول هستند. اما این دیدار در شرایطی کاملا متفاوت با دور رفت مسابقات برگزار می‌شود و به دلیل همین حساسیت‌های این بازی حالا دوچندان است.

یک جنگ تمام‌عیار دیگر

استقلالی‌ها در چند هفته گذشته حاشیه و اتفاق کم نداشتند.از شایعه رفتن ساپینتو از ایران و ترک این تیم تا اختلافش با مدیرعامل و بدهکاری‌های همه‌ساله استقلال به دیگران و البته یک بازی سنگین برابر تراکتورسازی در جام‌حذفی. این یعنی استقلال بازی امروزش با سپاهان را با یک روز استراحت کمتر و البته برگزاری یک بازی سنگین ۱۲۰‌دقیقه‌ای برابر تراکتور برگزار می‌کند و این در حالی است که طلایی‌پوشان اصفهانی در یک بازی ساده موفق شدند سایپا را در جام‌حذفی شکست دهند. اما این انگیزه‌های دو تیم را برای بازی کم نمی‌کند. سپاهان پس از تساوی گل‌گهر مقابل آلومینیوم، نیم‌فصل اول را به پایان برد و مورایس که هیچ علاقه‌ای هم به بازی تدافعی ندارد، به دنبال پیروزی است و در سوی دیگر هم ساپینتو در مصاحبه‌اش اعلام کرد که حق تیمش در بازی رفت شکست نبود و در این بازی این مساله را ثابت خواهد کرد. حضور بازیکنانی با‌ سابقه حضور در تیم مقابل در این مسابقه نیز یکی از جذابیت‌های این دیدار خواهد بود.

اتفاقی بی‌نظیر در لیگ‌برتر

استقلال و سپاهان در طول تاریخ فوتبال خود ۸۱ بازی برابر هم بازی کرده‌اند اما آمار جالبی از این بازی هست که در تاریخ لیگ فوتبال ایران بی‌نظیر است. تعداد برد و باخت‌های استقلال و سپاهان برابر هم مساوی است! هر کدام از این تیم‌ها ۳۰ بار برابر دیگری برنده شده‌اند و ۲۱ بار هم بازی‌های برگزار شده بین دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. این یعنی استقلال در تاریخ لیگ از هیچ تیمی به اندازه سپاهان نباخته و در مقابل سپاهان نیز در تاریخ لیگ ایران برابر هیچ تیمی به اندازه تیم استقلال تهران بازنده نبوده است.

تقابل استقلال و استقلالی‌ها

بازی رفت استقلال و سپاهان با پیروزی طلایی‌پوشان اصفهانی و با گل‌های یاسین سلمانی و رامین رضاییان به پایان رسید و رشید مظاهری، محمد دانشگر، امید نورافکن، مسعود ریگی و میلاد زکی‌پور، پنج بازیکن استقلالی حاضر در تیم سپاهان بودند که در دیدار رفت مقابل استقلال به میدان رفتند. در تقابل امروز دو تیم گرچه رشید‌مظاهری درون دروازه زردپوشان نمی‌ایستد و پیام نیازمند جایگزین اوست اما علاقه مورایس به استفاده از ترکیب ثابت در هفته‌های گذشته این وعده را می‌دهد که زکی‌پور، نورافکن، ریگی و محمد دانشگر مقابل آبی‌های تهران به صورت فیکس بازی خواهند کرد‌. در استقلال هم سجاد شهباززاده، محمد محبی و رضا میرزایی سابقه پوشیدن لباس تیم سپاهان را دارند و این نکته بر جذابیت‌های این بازی اضافه می‌کند.

بحران مصدومیت، بحران بازوبند

با مصدومیت سید‌حسین حسینی، دروازه‌بان و کاپیتان استقلال احتمال حضور او در این بازی بسیار کم است. گرچه شاید سورپرایز ساپینتو در این بازی همین باشد اما کادر پزشکی استقلال اعلام کرده او این هفته قادر به همراهی آبی‌پوشان نیست و ساپینتو باید از علیرضا رضایی درون دروازه تیمش استفاده کند. از طرف دیگر با چهار کارته شدن روزبه چشمی دومین کاپیتان استقلال نیز در این بازی محروم است و احتمالا زبیر نیک‌نفس جایگزین او می‌شود. همچنین عارف غلامی نیز این بازی را به دلیل آسیب‌دیدگی از دست خواهد داد. به این ترتیب سه کاپیتان اول استقلال در اصفهان حضور ندارند. پس از آنها سجاد شهباززاده یکی از بازیکنان قدیمی تیم به شمار می‌رود که احتمال حضورش در ترکیب اولیه استقلال کم است و حالا به نظر می‌رسد در صورت حضور مهدی قائدی در ترکیب ثابت استقلال بازوبند کاپیتانی در اختیار او خواهد بود. این بازیکن پیش از این نیز سابقه بستن بازوبند کاپیتانی را دارد اما اگر او هم در ترکیب ثابت قرار نگیرد، ارسلان مطهری کاپیتان این تیم خواهد بود. البته استقلال در بازی رفت محبی و قائدی را در اختیار نداشت و برای بازی برگشت هم چند بازیکن مثل آرش رضاوند، ابوالفضل جلالی و محمدحسین مرادمند مصدوم هستند که مشخص نیست کدام‌شان به بازی خواهد رسید.

مغانلو یا مطهری؛مساله این است!

شهریار مغانلو با عملکرد هفته‌های اخیر خود و با هت‌تریک مقابل سایپا در جام‌حذفی بدون هیچ حرف و حدیثی یکی از ستاره‌های سپاهان و بخت اول گلزنی تیمش است که مورایس امید بسیاری به او برای گلزنی مقابل استقلال دارد. مغانلو البته چند روز است که دوباره در راس اخبار قرار گرفته. او پیشنهاد حضور در تیم فرهاد مجیدی را دریافت کرده است و یک رسانه اماراتی مدعی شده که فرهاد مجیدی به شهریار مغانلو برای تقویت خط حمله تیمش و جایگزینی ملاپا نیاز دارد، به همین دلیل انگیزه‌های بسیاری برای درخشش در مقابل استقلال دارد. از سوی دیگر ارسلان مطهری حالا مهره اصلی ساپینتو برای گلزنی استقلال است و به سبب بدشانسی‌هایش در گلزنی مقابل تراکتور، حالا با انگیزه فراوان پا به میدان می‌گذارد. در این تقابل جذاب اما برد با تیم مغانلو خواهد بود یا تیم مطهری، تنها چند ساعت زمان برای رسیدن به جواب این سوال باقی مانده است.

پرسپولیس-ذوب‌آهن؛ فرصتی برای تثبیت یکه‌تازی

نوبت عیسی

مهم نیست سخت یا آسان، مهم این است که پرسپولیس به هر شکل ممکن باید سه امتیاز مصاف فردا با ذوب‌آهن را در آزادی بگیرد تا فاصله ارزشمند فعلی‌اش را با تیم‌های پایین‌تر از خود حفظ کند. کار از تثبیت صدرنشینی گذشته و این‌بار نوبت تثبیت یکه‌تازی است. تقریبا هم خیال‌شان راحت است چون با ۳۲ امتیاز و اختلاف۴ پله‌ای با تیم دوم جدول جایگاه تضمین شده‌ای دارند. یحیی گل‌محمدی برای این دیدار عیسی آل‌کثیر را در اختیار خواهد داشت و این یعنی این‌که بعد از هفته‌ها سرخ‌ها بالاخره بازیکنی دارند که پست اصلی‌‌اش فوروارد است و به عنوان مهاجم روی او حساب کنند. مجوز بازی این بازیکن برای تقابل با ذوب‌آهن صادر شده است. تقابل شاگردان گل‌محمدی با تارتار در حالی انجام می‌شود که دو تیم به ترتیب اول و دهم جدول رده‌بندی هستند. سرخ‌ها در ۵ بازی اخیر خود ۳ برد و ۲ مساوی به دست آورده‌اند در حالی که ذوب‌آهن علاوه بر کسب ۲ برد، ۲ مساوی و یک شکست داشته است. سرخ‌ها برای مصاف با سبزپوشان اصفهانی روحیه خوبی دارند، آنها در هفته پانزدهم ۵ بر یک نساجی را درهم کوبیدند در حالی که ذوب‌آهن با یک گل از هوادار شکست خورد. تارتار خوب می‌داند کار سختی دارد، تیم او که در پایان نیم فصل نخست کمتر از تعداد هفته‌های آن گل زد با ۱۳ گل زده حالا باید مقابل تیمی قرار بگیرد که دومین خط حمله برتر لیگ را در اختیار دارد. سرخ‌ها ۲۰ گله هستند ضمن این‌که خط دفاعی بهتری نسبت به ذوب‌آهن دارند. البته ذوبی‌ها با ۹ مساوی به یکی از متخصصان مساوی گرفتن در لیگ‌برتر تبدیل شده‌اند و شاید این موضوع برای پرسپولیس که فقط برد می‌خواهد دردسرساز شود. وحید کاظمی، قاضی مسابقه ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه سوت آغاز بازی را می‌زند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها