حاج ملا عزیز هلاکو (آل کثیر) از پیرغلامان حسینی شهرستان شوش و پرورش دهنده‌ی اسب‌های اصیل عرب در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۱۳۹۴۹۱۲
پیشکسوتِ تعزیه گردانی حسینیِ شوش درگذشت
 

حاج ملا عزيز متولد ۱۳۱۲ در روستای سید محمد تفاخ الهدامه از توابع شهرستان شوش است که از سنین کودکی در نقش‌های شبیه خوانی حسینی در منطقه‌ی بیت چریم شوش ایفای نقش می‌کرد.

این تعزیه گردان بعدها مراسم شبیه خوانی حسینی را در روستای سید محمد تفاخ تاسیس کرد. او كارگرداني است كه نه درس تئاتر خوانده و نه در كلاس‌هاي بازيگري شركت كرده. با اين حال توانسته اصول تئاتر خياباني را به صورت تجربي بياموزد و سال‌ها در حفظ آن كوشيده است.

حاج ملا عزیز پيرترين پيرغلام حسيني استان خوزستان به حساب مي‌آيد. همه او را به عنوان كارگردان شبيه‌خواني روستاي «سيد محمد تفاخ» مي‌شناسند.

مرحوم حاج ملاعزیز اين ميراث را به فرزندان و نوه‌هايش نيز منتقل كرد. از ميان فرزندانش يكي نقش حضرت عباس و ديگري نقش شمربن ذي‌الجوشن را ايفا مي‌كند. پنج تا از نوه‌هايش نيز با اينكه كودك هستند اما نقش‌هايي را در شبيه‌خواني بر عهده دارند.

حاج عزيز حتي در زمينه اسب نيز شهرت دارد. او بزرگ‌ترين اصطبلِ اسبِ شمال خوزستان را داير كرده و تا‌كنون در بسياري از مسابقات كشوري كورس و زيبايي، اسب‌هايش مقام‌هاي برتر را كسب كرده‌اند.

اين پيرغلام حسيني ساكن روستاي سيد محمد تفاخ معروف به «جريه سيد محمد الهدامه» از توابع شهرستان شوش دانيال استان خوزستان و جنب كارخانه قند دزفول بود.
پیشکسوتِ تعزیه گردانی حسینیِ شوش درگذشت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها