کد خبر: ۱۳۹۴۸۳۰
نویسنده زهرا چیذری - دبیر گروه جامعه

اولویت خانه‌داری برای زنان از نکاتی است که در منظومه فکری مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید شده و دردیدار اخیر ایشان با اقشار مختلف بانوان نیز یک بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. این بار اما رهبر انقلاب تبیین جامعی از معنای زن خانه‌دار ارائه دادند؛‌ زنی که در عین مدیریت خانه و خانواده، فعال است نه مفنعل و خانه‌نشین. این در حالی است که در نگاه جاری جامعه، خیلی وقت‌ها خانه‌داری را با خانه‌نشینی مترادف و هم‌معنا می‌گیرند.

در منظومه فکری رهبر انقلاب و دیگر بزرگان و اندیشمندان مذهبی اما زن خانه‌دار زنی شایسته، ‌مدیر و کنشگری فعال است. بر همین مبنا هم‌ بروز و ظهور زنانی را شاهد هستیم که گرچه به معنای پذیرفته‌شده در جامعه امروز شاغل نبوده‌اند اما در کنار خانه‌داری، ‌مدیریت خانه و خانواده پرورش فرزندان، ‌به تحصیل و تهذیب و فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای مشغول بوده‌اند. بانوانی که در جامعه امروز هم می‌توانیم نمونه‌های عینی آنها را به چشم ببینم اما در دوران انقلاب و به‌خصوص دوران جنگ تحمیلی، همین بانوان مدیریت پشتیبانی پشت جبهه را به عهده داشتند و بخش اعظم تدارکات برای رزمندگان از لباس گرفته تا تهیه مواد خوراکی مورد نیاز رزمندگان در پشت جبهه، ‌همه با همت و تدبیر همین بانوان در مساجد و گروه‌های مردمی زنانه انجام می‌شد.
از سوی دیگر حتی اگر یک زن خانه‌دار فعالیت اجتماعی به معنای جا افتاده در جامعه امروزی را هم نداشته باشد، بازهم جایگاه و شأنیت بالا و والا دارد؛ چراکه خانه‌داری خودش مجموعه‌ای پیچیده‌ از فعالیت‌هایی است که یک زن به‌عنوان ابرقهرمان خانواده همواره توانسته رشته مدیریت آن را به‌دست بگیرد و کارها را پیش ببرد. مدیریت اقتصادی خانواده، ‌مدیریت عاطفی، پشتیبانی و تدارکات خانواده همه فرآیند سخت و پچیده‌ای است که جز از عهده یک مدیر کارآمد و توانا برنمی‌آید و زنان همواره در طول تاریخ توانسته‌اند این مدیریت را به‌نحو احسن انجام دهند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها